Het Technisch College Velsen De Technologie route
Technisch College Velsen
Introductie Een kleine, veilige school Een bijzondere school. Eén sector, techniek Een groeiende school (360 lln in 2009, 430 nu) Een succesvolle school
Technisch, praktisch, contextrijk Wij geloven in het principe ‘Leren met je hoofd, door te doen met je handen’ Veel praktijk door de hele school heen Beroepsgerichte stages
Technisch, praktisch, contextrijk Basisveiligheid standaard voor de derdejaars 5 beroepsgerichte programma’s bovenbouw
Installatietechniek
Elektrotechniek
Metaaltechniek
Bouwtechniek
Voertuigentechniek
Didactisch Complexe en betekenisvolle opdrachten Integratief en contextrijk Aandacht voor kennis, maar zeker ook voor vaardigheden Keuzes voor de leerlingen Portfolio en portfoliogesprekken De 4 stappen van het didactisch model
Informatie verzamelen -Brainstormen - Keuzes maken -Werkplanning maken Informatie verzamelen -Brainstormen - Keuzes maken -Werkplanning maken Ontwerpen -Grove schets maken -Werktekening maken -Materialen en gereedschap selecteren Ontwerpen -Grove schets maken -Werktekening maken -Materialen en gereedschap selecteren Maken -Product vervaardigen -Product testen -Product verbeteren Maken -Product vervaardigen -Product testen -Product verbeteren Presenteren -Product presenteren -Evalueren Presenteren -Product presenteren -Evalueren
Portfolio Instrument om jezelf mee te presenteren Instrument om te laten zien hoe goed je bent! Instrument om groei en ontwikkeling aan te tonen Instrument om groei en ontwikkeling te meten Instrument om te reflecteren en om keuzes te maken
Portfolio Om het werken met Portfolio te laten slagen is het belangrijk dat: ◦Cachet heeft ◦Ook als beoordelingsinstrument ingezet wordt ◦Onderdeel uitmaakt van de dagelijkse praktijk Portfoliogesprekken (met ouders) Overgangsgesprekken (met ouders) Loopbaanoriëntatie (PSO) ……
Technische mavo Tot 2008 alleen basis en kader Cognitief sterke kinderen werden met hun intelligentie gestraft Of de school werd gestraft En de aansluiting op MBO 4 kon beter start Technische mavo
Technische mavo Leerlingprofiel Technische Mavo ◦Cognitief in staat om eindexamen GL te halen ◦Ambitie om naar MBO 4 en eventueel verder te gaan ◦Praktische leerstijl en juiste studiehouding
Technische mavo Klas 1 en 2 heterogene groepen Klas 3 en 4 homogene groepen met: ◦31 lesuur/week ◦5 AVO vakken VMBO TL ◦Minstens 10 uur beroeps gericht/week ◦2 weken Blokstage (beroepsgericht)
Doorlopende leerlijn op maat Techniek is vroeg ‘boeien en binden’ Techniek is een prachtig vehikel om praktisch ingestelde leerlingen door hun VO tijd heen te helpen Techniek biedt momenteel baanzekerheid Maar, dan moeten de investeringen in de leerlingen wel renderen in het vervolgonderwijs
De Sterkste Schakel
Gezamenlijk doel Een aantrekkelijke leerlijn aanbieden aan praktisch lerende leerlingen die cognitief in staat zijn om VMBO T (of hoger) aan te kunnen. Een doorlopende leerlijn vanaf klas 3, met zo min mogelijk drempels en een hoog mogelijk rendement, waarbij kwalitatief goed technisch onderwijs de rode draad moet zijn tot en met het HBO.
Samenwerking met NOVA College Technisch College Velsen en Nova College Techniek kennen een lange geschiedenis van samenwerking 5 jaar geleden startte een nieuwe fase, het Vakcollege 4 jaar geleden zijn we samen gestart met het experiment VM2 3 jaar geleden zijn wij door het Vakcollege gevraagd om samen te werken aan het leerplankader Vorig schooljaar gestart met het project ‘De Sterkste Schakel’
Doorlopende leerlijn op maat Betere aansluiting van de programma’s op elkaar (zonder dubbelingen) Borging van hetgeen zij geleerd hebben in klas 3 en 4 Portfolio als instrument om deze borging te bewerkstelligen Determinatie eind klas 4 (plaatsingsadvies) Doorlopende begeleiding (gedeeld mentorschap)
Samenwerking met NOVA College Voorwaarden voor een vruchtbare samenwerking: ◦Winst voor alle partijen ◦Commitment bij alle partijen en in alle lagen (docenten, teamleiders en directie/bestuur) ◦Vertrouwen (vooral bij docenten) in elkaars capaciteiten ◦Borging door procedures en mensen