Thijs Maessen Wellantcollege MBO Houten Beheersbaar Differentieren
Mijn achtergrond vakgebieden bloem, plant, exact Werkgebieden: middenschool met basisstof-hulpstof-verrijkingsstof ILO-LBO MBO met heterogene groepen
Gevolg: Besmetting met individueel werken
ConsequentiesConsequenties -Noodzaak om intern te differentiëren -Eigen leerstof ontwikkelen -Diagnostische MK toetsen maken -Noodzaak om intern te differentiëren -Eigen leerstof ontwikkelen -Diagnostische MK toetsen maken
Nadelen van papieren toetsen: -Nakijken tijdens de les of wachten -Na week is ll alleen geïnteresseerd in de uitslag -Veel administratie en slecht overzicht
Het begin: MK toetsen vertalen naar QMP Toetsen inpakken in Qpack Toetsen op livelink plaatsen Toetsen laten klaarzetten Oplossing kwam 15 jaar geleden - Elektronisch toetsen
De volgende stappen v.b tuincentrum Zelf toetsen maken in diverse vraagtypes Inhoud invullen met bedrijfsleven Zelf publiceren voor leerlingen Beheren via eigen website
Documenten Website Website Met links naar : Website -Lesbrieven -Antwoorden -Toetsen -BPV-opdrachten -Verwerkingsopdrachten
Documenten -Toetsen in QMP Toetsen in QMPToetsen in QMP -QMP-resultaten QMP-resultaten -AOC-Toetsenbank Leerplan/menulijst AOC-Toetsenbank Leerplan/menulijstAOC-Toetsenbank Leerplan/menulijst -Studieplanner -Studieplanner Studieplanner -Bronnen voor leerlingen Bronnen voor leerlingenBronnen voor leerlingen -Resultaten en cijfers -Resultaten en cijfers Resultaten en cijfersResultaten en cijfers -Go-verklaring Go-verklaring
-Verplichte vakken staan in leerplan -Verplichte vakken als workshops -Leerlingen kiezen de rest -Lesbrieven maken en laten zien -QMP toets wordt 2 x open gezet -Voorwaarde voor PVB bv 30 QMP toetsen met 80% score -Ll’n houden resultaten bij in portfolio -Schaduwadministratie uit Transcript-rapport -V-Verplichte vakken staan in leerplan -V-Verplichte vakken als workshops -L-Leerlingen kiezen de rest -L-Lesbrieven maken en laten zien -Q-QMP toets wordt 2 x open gezet -V-Voorwaarde voor PVB bv 30 QMP toetsen met 80% score -L-Ll’n houden resultaten bij in portfolio -S-Schaduwadministratie uit Transcript-rapport Werkwijze Werkwijze
Ervaring Overzicht Rust Prestatiedrang bij leerlingen Heterogene groepen geen probleem Grote groepen geen probleem Thuis werken
Verbeterpunten QMP-resultaten overzetten naar eigen systeem Arrangementen maken Plaats van publiceren