Slim organiseren Jac Christis, 10 september 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Advertisements

Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Proeftentamen Media Ecologie. Opbouw tentamen als opbouw cursus • 4 kennisvragen • 4 politieke vragen • 2 verdiepingsvragen.
Management en logistiek
LEAN Management in Parker
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Bezint eer ge begint Enige gedachten over “werkdruk in relatie tot de gewenste productie” als object van onderzoek bij de Rechtbanken in Nederland Introductie.
© de vries business consultancy, 2008
Logistiek management: begrippen en principes
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Ben Fruytier (HU) Jac Christis (HG) Gerben Beetstra (HU)
Instrumenten Intenties Interactie Resultaat! LeanLeiderschap Ik doe te veel zelf Ze nemen me te weinig uit handen Ik kan ook niks aan ze overlaten Ik moet.
1 Inhoud college Terugblik Vragenuur. 2 Opdracht Lijnbalancering Precedence diagram Onzekerheid Kijken naar de situatie!
Productie-organisatie en beheersing - 1
Validatie en kwalificatie van een temperatuur gecontroleerde Supply Chain Gert-Jan van Diest IGZ Congres - De Nieuwe GDP Guideline Nieuwegein, 2 september.
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
English and IPC How to teach content through English.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
ArchiValue: de APG-Case
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Multi Media Management 2 Marcel Jansens 27 April 2011.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Company overview 2015 Founded 1954 Privately owned 1 st Tier system supplier m 2 high tech manufacturing space 100% subcontractor > 400 FTE Revenue.
Minor Project- en Programmamanagement
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Guides for gutter Text colours R 27 G 66 B 152 R 0 G 0 B 0 R 127 G 127 B 127 Background.
Werkstress en werkdruk Jac Christis, 16 juni 2017
Het ‘nieuwe’ organiseren Jac Christis ( ).
Werkdruk instrument. Risicogroepen: PW De Gids De ‘gedwongen perfectionisten’ De ‘conservatieven’ De harde werkers met spanningen thuis De ‘uitstellers’
Netwerk analyse Jac Christis, 26 november De onderwerpen Netwerkanalyse: 1.Basis idee 2.Het instrument zelf 3.Slim organiseren.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Werkstress en werkdruk Jac Christis, 16 juni 2017
Vergeet perfectie! Gewoon goed is goed genoeg
Key Process Indicator Sonja de Bruin
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Presteren onder druk.
Werkdruk instrument Jac Christis, 4 november 2014
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Stones 11 and 12.
Werkdruk instrument voor de Zorg HRM-lectoren congres 2 november 2012
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
Onderzoek Duurzaam Duurzamer Produceren
Werkstress en werkdruk Jac Christis, november 2016
Reduceren werkdruk Jac Christis November 2016.
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Het ‘nieuwe’ organiseren Jac Christis ( )
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Inhoud college Structuur boek Groepsgewijze productie Just In Time
Wat is organiseren? “De organisatie van de organisatie”
ACTmodel van psychopathologie
Werkdruk in het HBO Jac Christis, 8 oktober 2014
Who knows something about scenarioplanning?
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Manufacturing A3; Reduceren van de levertijd
A realistic basic income policy needs two pillars
DE NAYER INSTITUUT Hogeschool voor Wetenschap & Kunst
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Slim organiseren Jac Christis, 10 september 2014

Slim organiseren Organiseren is: 1.Verdelen/specialiseren/differentiëren 2.Coördineren/integreren/afstemmen Twee aspecten (‘team-based’ afwassen) Ontwerpkundig (wat) Veranderingskundig (hoe) Slim organiseren: zodanig organiseren dat op niveau team iedereen met alles mee kan doen en mee kan beslissen Competentiemanagement2

Basis idee Primaire proces: netwerk van onderlinge afhankelijkheden met werkplekken als knooppunten Wanneer verstoring, dan 1.Absorberen op werkplek of 2.Doorgeven en verspreiden over netwerk Privé PlanningWerkvoorbereiding Afleveradres Materiaal Onderdelen Gereedschappen Competentiemanagement3

Twee analyseniveaus 1.Niveau werkplek: verstoringen en regelmogelijkheden Zelfstandig regelen Samen met anderen regelen In periodieke vormen van overleg regelen 2.Niveau netwerk Kans op verstoringen: complexiteit productiestructuur Kans op regelen: centralisatie besturingsstructuur Ontwerpstrategie: vereenvoudigen productiestructuur als voorwaarde voor decentraliseren besturingsstructuur Competentiemanagement4

Eng. TD Prod. PE Wvb Kwal. R&D TOR Ver- koop Prioriteiten Onvolledige info Aanpassingen Afgesproken deadlines Black box Onvolledige info Verdrongen door prioriteiten Lang wachten op controle ontwerp Geen terugkoppeling over wachttijd Lange wachttijd voor 3D metingen Vragen worden niet beantwoord Wie verantwoordelijk Tekening Stuklijst/CE sticker Verpakking/pallets Stickers op doos Routing Worden gestoord met vragen ? 1.Doorlooptijd: Verkoop + R&D + Kwaliteit + TD 2.Engineering en Verkoop: de stem van de klant 3.Engineering en Productie: wie verantwoordelijk voor maakbaarheid (P, PE, Kw, R&D)? 4.Engineering en Werkvoorbereiding: wie waarvoor verantwoordelijk? ENGINEERING ?? In- koop Keuze leverancier Matrijzen ?

6 Toename storingskansen Afnemende flexibiliteit Versterkte controle meer arbeidsdeling Systeem verlies MaterieelImmaterieelTe ruime buffers ennormtijden capaciteiten Storing Zelf oplossen? Samen met anderen? Periodiek overleg? Onopgelost probleem Streven naar ‘onzichtbare’ speelruimte Niet succesvol Gedrag: Houding: Gevoel: verzuim vervreemding stress Storing opgelost Werkplek (en netwerk) nee ja succesvol

Twee analyseniveaus 1.Niveau werkplek: verstoringen en regelmogelijkheden Zelfstandig regelen Samen met anderen regelen In periodieke vormen van overleg regelen 2.Niveau netwerk Kans op verstoringen: complexiteit productiestructuur Kans op regelen: centralisatie besturingsstructuur Ontwerpstrategie: vereenvoudigen productiestructuur als voorwaarde voor decentraliseren besturingsstructuur Competentiemanagement7

Productiestructuur netwerk 1.Functioneel: rond soortgelijke bewerkingen X 1…n X 1…n 2.Marktgericht: rond soortgelijke orders Parallelle waardestromen Crossfunctionele cellen/teams binnen de waardestroom Xa 1..n X a 1…n Xb 1..n Xb 1…n Competentiemanagement8 ABCD abcdabcd acbdacbd

9 De fietsenfabriek X 1…n ABCDE Opslag V oor be rei ding Ondersteuning Besturen

10 Functionele structuur

Value stream map Competentiemanagement11

Productiestructuur netwerk 1.Functioneel: rond soortgelijke bewerkingen X 1…n X 1…n 2.Marktgericht: rond soortgelijke orders Parallelle waardestromen Crossfunctionele cellen/teams binnen de waardestroom Xa 1..n X a 1…n Xb 1..n Xb 1…n Competentiemanagement12 ABCD abcdabcd acbdacbd

Flow: stromen en cellen Niet een grote fabriek, maar fabrieken in fabrieken: “The best way to think about a value stream is as a business segment focused on a product family, or sometimes, customer family. There is probably nothing more effective, in process improvement, than breaking up the functional silo’s and realigning the processes by the work flow in a product family. The work cell is a microcosm of this realignment. The focused factory and plants-in-a-plant are enlarged variants” (Schonberger 2008: 106) Competentiemanagement13

24 juni 2016Installatierede Jac Christis14 Push en pull planning X1..nX1..n X1X1 Planning: push ABCD Planning: pull a bcd Opslag

Decentraliseren 1.Elke stroom eigen voorbereiding en ondersteuning “Notice that each cluster (focused factory) has its own staff of engineering (manufacturing, quality, design), maintenance and material support” (Nicholas, Soni 2006: 195). 2. Decentraliseren naar cellen/teams “Operators in work cells typically have autonomy to make decisions and perform their own basic equipment maintenance, changeover, quality control, and job-scheduling (and) also engage in continuous improvement efforts, data collection and performance management, and even materials procurement from vendors” (Nicholas, Soni 2006: 79) Competentiemanagement15

24 juni 2016Installatierede Jac Christis16 Risico´s van flow OmsteltijdenKwaliteitOnderhoud Levelling Product- en procesontwerp Voorraden

17 Continue verbeteren Crossfunctionele teams/cellen 1.multiskill: verschillende uitvoerende taken 2.Indirecte taken: planning, kwaliteit, onderhoud Standaardisatie en routines American system: van onderdelen Taylor: van arbeid (scheiding conceptie en uitvoering) Lean: verschil ‘standard work’ en ‘work standards’: “Whereas the former relies mostly on the efforts of shop floor teams to develop standards, the latter imposes standards that are developed by staff specialists and engineers. … Standard work represents the best ideas a team can generate at the time; it is the current ‘gold standard’” (Nicholas, Soni 2006: )

The two levels of lean “Process improvement alone cannot produce system wide advantages and system improvement requires that specific processes within the system be modified” (Standard, Davis 1999: 127). System level: top down approach 1.First introduce flow 2.Then install pull 3.And only then start continuous process improvement Process level: bottom up approach. The danger of kamikaze kaizen (Womack) or paint ball kaizen (Standard & Davis) Top down: look at the structure (the complexity) of your network! 30 June - 2 July 2014 Network Analysis, Jac Christis12

Bedankt voor uw aandacht.