RESEARCH CENTER VOOR EXAMINERING EN CERTIFICERING Kwaliteit van examens voor competentiegericht onderwijs Saskia Wools Marianne Hubregtse Theo Eggen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Betrouwbaarheid van Competentie Assessments
L&B in het MBO.
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…?
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Ex Examenprofiel als maatvoering
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
PRESENTEREN.
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
LEES DIT VOOR JE AAN JE PRESENTATIE BEGINT ALGEMEEN
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
3 terugkomende trends en hoe worden deze toegepast?
Esther van der Putten Projectleider LOI
Robot, feestje of nachtmerrie Robot, feestje of nachtmerrie.
Beoordelen leermiddelen
Inhoud en opzet examens VMBO
1 Van der Meij College. 2 Inhoud en opzet examens VMBO 2011/ 2013 leerjaar 3.
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
Kwaliteitsaspecten van examinering in de BPV. 25 maart Binden en boeien BPV De beoordeling zit wel goed!?
Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.
Bijbelkring-inleiders-instructie
Inleiding, middenstuk, slot
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Ambassadeursbijeenkomst. Agenda › Implementatie en communicatie › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling.
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Wet taaleis in participatiewet 24 november 2015 Taaleis Achtergrond Taal is een belangrijke voorwaarde om te kunnen participeren. “Bijstandsgerechtigden.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
De Groene Werkplek Jaap Harreman (Melanchthon Bleiswijk) Bert van Opstal (Midden Brabant College Tilburg) 4Cyourway conferentie De Wageningse Berg Wageningen.
1 Samenwerking in de regio Leiden Secretarissenkring Holland Rijnland 15 november 2007.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Efficiënte, excellente examenprocessen in control? Het kan!
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
? EEN NIEUW 0NDERWERP. CHINA AAN DE SLAG…..TIJDBALK DE GESCHIEDENIS VAN CHINA WAT? TIJDBALK, POSTER EN PRESENTATIE HOE? TAAKVERDELING LES 1: ONDERZOEK.
De competente examencommissie: de commissie als kapitein op het examenschip Alie Kamphuis 17 november 2011.
Kerntaak 1 Openbaar Bestuur Harrie Rietman Giel Pollemans Docentendag Juridisch 16 januari 2015.
Schets van de ontwikkelingen -Examinering: een punt van aandacht! -Ontwikkelingen Examencommissies -Procesarchitectuur Examinering (PE)
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
Landelijke kennistoetsen in het onderwijs van de instelling Workshop tijdens Studiedag VH toetsing en externe validering Driebergen,12 december 2013 Roger.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
De informatieprofessional 3.0
Kennis delen.
Bunnik,
4 havo Schrijflijn les 4
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
Beeldende Vorming In klas 3 en 4.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
4 havo Schrijflijn les 3
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
4 havo Schrijflijn les 5
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
De beoordelaar gewogen
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

RESEARCH CENTER VOOR EXAMINERING EN CERTIFICERING Kwaliteit van examens voor competentiegericht onderwijs Saskia Wools Marianne Hubregtse Theo Eggen

RESEARCH CENTER VOOR EXAMINERING EN CERTIFICERING Kwaliteit van examens voor competentiegericht onderwijs 2 OPZET  Algemene inleiding  Verdieping in kleine groepen 1.Valideren van examens 2.Scoringsregels bepalen en vastleggen  Wisselen van de groepen  Algemene afsluiting

RESEARCH CENTER VOOR EXAMINERING EN CERTIFICERING ALGEMENE INLEIDING  Beslissingen in het constructieproces  Valideren van examens Kwaliteit van examens voor competentiegericht onderwijs 3

RESEARCH CENTER VOOR EXAMINERING EN CERTIFICERING BESLISSINGEN IN HET CONSTRUCTIEPROCES  Doel bepalen  Onderwerpen en deelonderwerpen bepalen  ‘Voldoende’ kwaliteitseisen bepalen  Scoringsregels bepalen en vastleggen  Randvoorwaarden uitwerken Kwaliteit van examens voor competentiegericht onderwijs 4

RESEARCH CENTER VOOR EXAMINERING EN CERTIFICERING VALIDEREN VAN EXAMENS Kwaliteit van examens voor competentiegericht onderwijs 5 Validiteit: De geschiktheid van toetsscores voor de voorgestelde interpretatie en het gebruik ervan. Valideren: Bewijzen vinden en presenteren voor de voorgestelde interpretatie en het gebruik van toetsscores.

RESEARCH CENTER VOOR EXAMINERING EN CERTIFICERING VALIDEREN: EEN VALIDITEITSARGUMENT

RESEARCH CENTER VOOR EXAMINERING EN CERTIFICERING TIJD OM OP TE SPLITSEN  De groepen wisselen nog, dus het maakt niet uit in welke groep je zit Kwaliteit van examens voor competentiegericht onderwijs 7

RESEARCH CENTER VOOR EXAMINERING EN CERTIFICERING ALGEMENE AFSLUITING  Samenvattingen van de verdiepingsdelen  Samenvatting Scoringsregels bepalen en vastleggen  Samenvatting Valideren van een examen Kwaliteit van examens voor competentiegericht onderwijs 8