RESEARCH CENTER VOOR EXAMINERING EN CERTIFICERING Kwaliteit van examens voor competentiegericht onderwijs Saskia Wools Marianne Hubregtse Theo Eggen
RESEARCH CENTER VOOR EXAMINERING EN CERTIFICERING Kwaliteit van examens voor competentiegericht onderwijs 2 OPZET Algemene inleiding Verdieping in kleine groepen 1.Valideren van examens 2.Scoringsregels bepalen en vastleggen Wisselen van de groepen Algemene afsluiting
RESEARCH CENTER VOOR EXAMINERING EN CERTIFICERING ALGEMENE INLEIDING Beslissingen in het constructieproces Valideren van examens Kwaliteit van examens voor competentiegericht onderwijs 3
RESEARCH CENTER VOOR EXAMINERING EN CERTIFICERING BESLISSINGEN IN HET CONSTRUCTIEPROCES Doel bepalen Onderwerpen en deelonderwerpen bepalen ‘Voldoende’ kwaliteitseisen bepalen Scoringsregels bepalen en vastleggen Randvoorwaarden uitwerken Kwaliteit van examens voor competentiegericht onderwijs 4
RESEARCH CENTER VOOR EXAMINERING EN CERTIFICERING VALIDEREN VAN EXAMENS Kwaliteit van examens voor competentiegericht onderwijs 5 Validiteit: De geschiktheid van toetsscores voor de voorgestelde interpretatie en het gebruik ervan. Valideren: Bewijzen vinden en presenteren voor de voorgestelde interpretatie en het gebruik van toetsscores.
RESEARCH CENTER VOOR EXAMINERING EN CERTIFICERING VALIDEREN: EEN VALIDITEITSARGUMENT
RESEARCH CENTER VOOR EXAMINERING EN CERTIFICERING TIJD OM OP TE SPLITSEN De groepen wisselen nog, dus het maakt niet uit in welke groep je zit Kwaliteit van examens voor competentiegericht onderwijs 7
RESEARCH CENTER VOOR EXAMINERING EN CERTIFICERING ALGEMENE AFSLUITING Samenvattingen van de verdiepingsdelen Samenvatting Scoringsregels bepalen en vastleggen Samenvatting Valideren van een examen Kwaliteit van examens voor competentiegericht onderwijs 8