Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Voortgangsrapportage Utrechtse Onderwijs Agenda. Utrechtse Onderwijs Agenda is de invulling van de Lokale Educatieve Agenda In 2006 een gezamenlijk ambitiedocument.
VVE: een doorgaande lijn?
Landelijke LEA-conferentie
De overgang van primair naar voortgezet onderwijs
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Anne Marie Vera Naber Edventure, uw partner voor de LEA.
Beroep Pedagogisch Werker Visie ontwikkeling voor krimpregio.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Samenwerking KOV de Blokkendoos Scoop Welzijn Peuterspeelzaal
WELKOM.
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Informatieavond Start uur Welkom in groep 6.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Van onderwijzen naar leren
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Onderwijs op de Masten Van onderwijzen naar leren.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
PILOT “DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN” PO/VO WEERT.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Introductie bijeenkomst Vensterschool Selwerd Paddepoel Eugène Hegeman, Freek Molenkamp, Mariëlle Reneman.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
“Van kwaliteitsagenda PO naar kennis- en onderzoeksplatform Interactum” Interactumdag 8 april 2011.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Doorlopende leerlijnen po/vo 1 Het Assink Lyceum Ronald van Beusekom Kernteamleider onderbouw Havo/Vwo.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Krimp als kans… omdat we samenwerken!
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
VSMW Mustapha Igozoul (Servicepunt SMW) 29 september 2017
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Doubleren.
Doorlopende leerlijnen PCOU
Doubleren.
Hoe volgen wij onze kinderen?
jaarplan en speerpunten
Transcript van de presentatie:

Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door: Margreet Mulder De Bast - Onstwedde

Situatie in Onstwedde VVE-PO-VO-school: voor kinderen van 2 – 17 jaar Peuterspeelzaal, primair onderwijs en voortgezet onderwijs onder één dak Verdeling in 4 units Unit 1: peuterspeelzaal en groep 1 en 2 van PO Unit 2: groep 3 t/m 6 Unit 3: groep 7, 8, klas 1 en 2 VO Unit 4: klas 3 en 4 VO Doorlopende leerlijnen van VVE-PO én van PO-VO

De Bast

Pilot VVE-PO Betrokken organisaties: Christelijke basisschool Peuterspeelzaal Kinderdagverblijf  3 verschillende stichtingen/verenigingen

Doorlopende leerlijn VVE- PO Taal, rekenen en zorg Aansluiting didactische aanpak Wederzijdse bewustwording van het pedagogisch klimaat

Taal en Rekenen: Basisschool: o LINN-project / RIK²-project o Doelen stellen o Effectieve instructie o Opbrengstgericht werken / juiste interventies o Methode: Schatkist Peuterspeelzaal: o Speerpunt: Taal o Ontwikkelingsgericht onderwijs o Methode: Startblokken Methode-onderzoek Woordenschat Doelen n.a.v. referentieniveaus

Zorg: Aansluiting didactische aanpak en bewustwording pedagogisch klimaat: o Kijkwijzers o Klassenbezoeken Signaleren van zorgleerlingen Afspraken over de overdracht: o Overdrachtsformulier o Warme overdracht o LOVS Cito-toetsen Overleg intern begeleiders psz-po

Hoe bewerkstellig je dit? Goede overlegstructuur: Werkgroep VVE: opstellen convenant Themagroep VVE: vier keer per jaar Overleg pilotleider / IB’er PO met coördinatrice / IB’er psz  Terugkoppeling naar directie

In de praktijk: een voorbeeld Kijkwijzers maken en klassenbezoeken afleggen Afspraken maken over doorgaande leerlijnen (a.h.v. document SLO / LINN) Professionalisering peuterspeelzaalleidsters Inzetten vouchers

Resultaten Met elkaar in gesprek zijn! Wederzijdse bewustwording van het pedagogisch klimaat (o.a. door klassenbezoeken) Convenant + professionalisering: “Doorgaande lijn van voorschoolse naar vroegschoolse educatie”

Goede afspraken over de manier van overdracht en een nieuw overdrachtsformulier Kennis van en inzicht in elkaars methoden: o Startblokken en Schatkist Gezamenlijke ouderavond o 2009: “Voorlezen, waarom?” o 2011: “Ontwikkelen kun je niet alleen!” Resultaten (vervolg)

Doorgaande leerlijnen taal/rekenen verder gestalte geven Bijwonen van elkaars IB-netwerk- bijeenkomsten Vervolgen klassenbezoeken Uitbreiden contacten met Kinderopvang Activiteiten

Door ons ondervonden knelpunten: Professionele houding/klimaat op psz Bewustwordingproces bij PZ-leidsters Professionalisering van de PZ-leidsters Verschillende stichtingen/verenigingen Knelpunten

En dan …

..hopen wij er straks klaar voor te zijn!