Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door: Margreet Mulder De Bast - Onstwedde
Situatie in Onstwedde VVE-PO-VO-school: voor kinderen van 2 – 17 jaar Peuterspeelzaal, primair onderwijs en voortgezet onderwijs onder één dak Verdeling in 4 units Unit 1: peuterspeelzaal en groep 1 en 2 van PO Unit 2: groep 3 t/m 6 Unit 3: groep 7, 8, klas 1 en 2 VO Unit 4: klas 3 en 4 VO Doorlopende leerlijnen van VVE-PO én van PO-VO
De Bast
Pilot VVE-PO Betrokken organisaties: Christelijke basisschool Peuterspeelzaal Kinderdagverblijf 3 verschillende stichtingen/verenigingen
Doorlopende leerlijn VVE- PO Taal, rekenen en zorg Aansluiting didactische aanpak Wederzijdse bewustwording van het pedagogisch klimaat
Taal en Rekenen: Basisschool: o LINN-project / RIK²-project o Doelen stellen o Effectieve instructie o Opbrengstgericht werken / juiste interventies o Methode: Schatkist Peuterspeelzaal: o Speerpunt: Taal o Ontwikkelingsgericht onderwijs o Methode: Startblokken Methode-onderzoek Woordenschat Doelen n.a.v. referentieniveaus
Zorg: Aansluiting didactische aanpak en bewustwording pedagogisch klimaat: o Kijkwijzers o Klassenbezoeken Signaleren van zorgleerlingen Afspraken over de overdracht: o Overdrachtsformulier o Warme overdracht o LOVS Cito-toetsen Overleg intern begeleiders psz-po
Hoe bewerkstellig je dit? Goede overlegstructuur: Werkgroep VVE: opstellen convenant Themagroep VVE: vier keer per jaar Overleg pilotleider / IB’er PO met coördinatrice / IB’er psz Terugkoppeling naar directie
In de praktijk: een voorbeeld Kijkwijzers maken en klassenbezoeken afleggen Afspraken maken over doorgaande leerlijnen (a.h.v. document SLO / LINN) Professionalisering peuterspeelzaalleidsters Inzetten vouchers
Resultaten Met elkaar in gesprek zijn! Wederzijdse bewustwording van het pedagogisch klimaat (o.a. door klassenbezoeken) Convenant + professionalisering: “Doorgaande lijn van voorschoolse naar vroegschoolse educatie”
Goede afspraken over de manier van overdracht en een nieuw overdrachtsformulier Kennis van en inzicht in elkaars methoden: o Startblokken en Schatkist Gezamenlijke ouderavond o 2009: “Voorlezen, waarom?” o 2011: “Ontwikkelen kun je niet alleen!” Resultaten (vervolg)
Doorgaande leerlijnen taal/rekenen verder gestalte geven Bijwonen van elkaars IB-netwerk- bijeenkomsten Vervolgen klassenbezoeken Uitbreiden contacten met Kinderopvang Activiteiten
Door ons ondervonden knelpunten: Professionele houding/klimaat op psz Bewustwordingproces bij PZ-leidsters Professionalisering van de PZ-leidsters Verschillende stichtingen/verenigingen Knelpunten
En dan …
..hopen wij er straks klaar voor te zijn!