Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Feedback – Hoe kan het beter?
situationeel leiderschap
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Het is vandaag Girlsday!
“Hoe kom ik aan klanten?”
Van uitleggen leer je het meest
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Talenten boven water krijgen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Portfolio en assessment ‘competent NT2 docent’
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Ment Gillissen. Ervaringen eerste ronde  Algemeen: oordeel Programmaraad kwaliteit valt tegen! Veel geld gaat naar:  Grote patiëntenorganisaties; 
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
6 pijlers van de code in beeld
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Evaluatie Barim coaching Wat heeft het opgeleverd? & Hoe nu verder?
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Co-schap huisartsgeneeskunde Je naam datum
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Klinisch redeneren met de Videotoets+. Klinisch redeneren  Belangrijk onderdeel van vakinhoudelijk handelen  Bouwstenen aangeleerd in basisopleiding.
The Presentation of Learning Van: Roland Rutten 12 juni, 2012.
Onze doelen en visie in beeld
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Financial Intelligence Unit of Aruba MOT Subjectief melden, een sprookje?
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Varianten op auditen Kennisdag 5 juni 2014 Manon Diepenmaat.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Hoe leren professionals?
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Kwaliteit van leven en gezondheid
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Cursus Interne auditor
Deskundigheidsbevordering
Transcript van de presentatie:

Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek

Programma  Peer review in wetenschap  Peer review audit  Peer review audit voor kwaliteitsverbetering  Valkuilen  Het gesprek  Voorbeeldvragen  Oefening

Peer review

Iets meer achtergrond  Peer reviews in de wetenschap zijn bedoeld voor zowel het versterken als het corrigeren van wetenschappelijk werk.  Het gaat over ‘meekijken’ met een vakgenoot  Wel met als doel een oordeel te geven, waar ook consequenties aan verbonden zijn. Kritiek::  Richard Horton, hoofdredacteur van het Britse medische tijdschrift The Lancet: The Lancet “peer review zijn bevooroordeeld, onrechtvaardig, oncontroleerbaar, onvolledig, vaak beledigend, meestal onwetend, soms dwaas en vaak verkeerd”

Peer review audit  Een tweegesprek tussen vakgenoten  Gericht op vakinhoudelijke kennis en vaardigheden  Tussentijds, dus niet als eindevaluatie  Doel: wordt er gewerkt zoals het vak bedoeld is en zoals is afgesproken tussen vakgenoten?  Resultaat: een ‘oordeel’ over de toepassing van de vakinhoudelijke kennis en vaardigheden, waarmee verbeteringen kunnen worden gerealiseerd.

Peer review audit Met een kader en of eisen: meer objectief  Bijvoorbeeld in het notariaat criteria als:  Is het werk niet in strijd met het recht in NL?  Zelf genoeg deskundigheid of is aanvulling nodig?  Juiste analyses? Juiste conclusies?  Juiste inhoudelijke voorlichting aan klanten  Integriteit  Proces-controles (tijdigheid, documentatie, kwaliteitsbewaking..etc)  In bv. de medische wereld weer eigen criteria Bewaking van het juist uitoefenen van het beroep!

Peer review audit voor kwaliteitsverbetering  2 mensen in hetzelfde werkveld en functie  Peer review auditor is zeer ervaren in het vak  Is aanvulling op zelfevaluatie en procesaudits.  Liefst met een eigen normenkader met daarin, onder andere  Methodologisch juist?  Juiste analyse? Juiste conclusie?  Consistent?  Effectief?  Voldoende en de juiste competenties?

Peer review audit: valkuilen  Onvoldoende kennis van de auditor  Vragen worden niet specifiek genoeg gesteld  “Oude jongens, krentenbrood’ gesprek  Experts houden vaak niet van “twijfel aan je deskundigheid”  ?? Welke valkuilen denkt u zelf tegen te kunnen komen in uw organisatie?

Het peer review audit: gesprek  Inhoud gesprek:  Duidelijk aangeven wat doel is, en waarin onderscheid met andere audits  Benoemen mogelijke valkuilen en wat kan worden gedaan om die te voorkomen  Benadruk het ‘lerende’ karakter van en de ‘uitwisseling’ in het gesprek  Zeer veel aandacht voor “open vragen” en vragen om “bevestiging van conclusies”

Het peer review audit: gesprek Voorbeeldvragen:  Welke methode heb je gebruikt in je werk? En waarom?  Hoe heb je de methode toegepast in deze casus? En wat was het resultaat?  Ik weet dat er ook andere manieren zijn om deze methode toe te passen. Hoe zou het zijn als je die op deze casus zou toepassen?  Gezien deze resultaten van (bv) het onderzoek, : zouden er ook andere conclusies kunnen worden getrokken? Zo ja welke? Ikzelf denk ook aan…. Wat vind je van die benadering?

Oefening  In kleinere groepen  Zijn er ‘vakgenoten” aanwezig?  Vragen:  Wat zou je willen vragen in een peer review audit met een vakgenoot?  Waarom wil je dit weten?  Wanneer ben je tevreden?  Wanneer zou je een punt van verbetering aangeven?