Infodag Binc 8 en 12 oktober 2010 Schaarbeek - Gent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Advertisements

Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Infomoment 28 januari 2009 Brussel. Programma •9u30 – 10u: Voorstelling - Waarom en hoe registreren •10u – 11u: Traject pilootproject –Registratie gebruikers.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
De aanwezigheidsregistratie bij werken in onroerende staat
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
PreSoft [dashboard]. Om een goed beeld te krijgen van de organisatie performance kiezen steeds meer managers voor een overzichtelijk management dashboard.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
ONDERSTEUNINGSPROJECT 2014 Samenwerkingsverband tussen Agentschap Jongerenwelzijn en de 3 koepels. 2 Luiken Ondersteuning modulair kader Ondersteuning.
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Werken aan kwaliteitsverbetering
Tellen van het aantal personen uit de kansengroepen in het personeelsbestand vrijwillige registratie Kaat Matthys.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
User management voor ondernemingen en organisaties
 Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Van registratie naar informatie Regiobijeenkomsten oktober 2009 Tunahan Kuzu.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Fondsenwerving naar een verdubbeling van de particuliere giften.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Een werking voor en door ouders met ervaring binnen Bijzondere Jeugdbijstand.
De Post / La Poste STAR4U Business & Society Belgium Werkgroep Bedrijfsmecenaat: Brussel, 28 juni 2010.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ WELZIJN WELZIJNSBEHOEFTEN WELZIJNSINFRASTRUCTUUR WELZIJNSBELEID.
Sociale veiligheid in scholen 05/10/2010 Omkadering traject nulmeting
Informatiebijeenkomst
Naar een PODMI-kennisbank met inspirerende praktijken Provinciale ontmoetingsdagen- herfst 2014.
Welkom Het eID Stelsel maakt het mogelijk om online te zaken doen met de overheid en het bedrijfs-leven, met één of meer inlogmiddelen. Marije Jurriëns,
Hoe toegang aanvragen ?.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Info- & discussiesessie m.b.t. het BUE-project 2004 over werkjaar 2003
De aanwezigheidsregistratie bij werken in onroerende staat
. De demo loopt automatisch, u moet niet klikken om verder te gaan.
Databank Effectieve Jeugdinterventies
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Registreren van centrum op eHealth en connectie tot TDI 1. Aanvraag tot benoeming van een Verantwoordelijke Toegangen 2. Activeren de correcte hoedanigheid.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Ledenjaarvergadering 2016 Agenda: inloop en welkom (voorzitter) overzicht activiteiten van het bestuur 2015 (voorzitter) financieel.
ICF gegevens-set ‘werk’ HOE KWAM DEZE VDAB-GEGEVENS-SET TOT STAND?
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Arjen Edzes Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, Economische Geografie, Postbus 800, 9700 AV Groningen 30 juni 2011 Armoedepact.
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Usermanagement ondernemingen en organisaties Auteur / section: Toegangsbeheer.
Klassikale opleiding 01/03/2016
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Infodag Binc Dialoog, Reflectie en Actie 22 en 30 september 2010 Brussel - Gent.
OSBJ: Passie voor Jeugdzorg Inspiratiedag 28 oktober 2010.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Opleiding BINC Februari - maart Boudewijngebouw. Programma 9u – 9u 20: opbouw en principes BINC 9u20 – 9u40: in/uitloggen 9u40 – 10u: download DoMinO.
Infodag Binc 3 september 2010 Brussel. Welkom – 10.15Voorwoord door Stefaan Van Mulders, Agentschap Jongerenwelzijn – 11.00Waarom registreren?
Een werking voor en door ouders met ervaring binnen de Jeugdhulp! Doelstelling: Ouders laten participeren aan hulpverlening…
 Discussie: vraaggericht werken?  Cliënt en hulpvraag centraal  Empowerment.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Persoonsgerichte zorg
OPweg Innovatief project
Groot Forum 05/02/2018.
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
DE TOEKOMST VAN ONLINE FONDSENWERVING
Transcript van de presentatie:

Infodag Binc 8 en 12 oktober 2010 Schaarbeek - Gent

Welkom – 10.00Waarom Registreren – 11.00Historiek en presentatie vernieuwde Binc – 11.30Pauze – 12.00“De Touter Binct” – 12.30Implementatietraject 2

Waarom registreren? “In functie van een kwaliteitsvolle hulpverlening binnen de Bijzondere Jeugdbijstand en op basis van elkaars aanvullende expertise samenwerken aan het ontwikkelen van een gebruiksvriendelijk registratiesysteem dat voldoet aan de verwachtingen van de sector BJB (private voorzieningen, diensten en projecten) en het IVA Jongerenwelzijn en dit aan de hand van uniform geregistreerde data.” Twee doelstellingen In kaart brengen van de doelgroep om te wegen op het maatschappelijk debat (discussie onderbouwd met betrouwbare en uniform geregistreerde gegevens) aansturen van onderzoek Reflectie over hulpverlening stimuleren met het oog op het verhogen van de kwaliteit van de hulpverlening op verschillende niveaus (team, organisatie, werkvorm, …) Dialoog-, Reflectie- en Actiegroepen 3

Waarom registreren? Reflectie over hulpverlening stimuleren Jeugdhulp kan beter (geschatte effectgrootte d=0,40 = klein effect) (van Yperen, 2010) We zien wel probleemreductie, maar veel cliënten hebben nog matige tot ernstige problemen bij uitstroom (H. Grietens, 2007) 4

Waarom registreren? Faas, M., Meten = weten?, 2009 Kwaliteitszorg > PDCA cirkel > het verder ontwikkelen van de praktijk Check= meten van resultaten (prestatie indicatoren) 5

Waarom registreren? Faas, M., Meten = weten?,

Meer dan cijfers Verschillende referentiekaders Praktijkgestuurd effectonderzoek Wat werkt? Doeltreffende interventies Werkzame factoren Motivatie, kwaliteit van de relatie, doelstellingen, ‘fit’ aanpak-hulpvraag Integratief werkzame factorenmodel 7

Meer dan cijfers Integratief werkzame factorenmodel: 3 niveaus die invloed hebben op de resultaten van jeugdhulp Microniveau: de directe invloedsfeer van de samenwerking (interactie, alliantie, persoonskenmerken van cliënt en hulpverlener). Mesoniveau: resultaatmeting (o.a. via praktijkonderzoek), professionalisering en kwaliteitsbeleid, naast steunfactoren in de cliëntcontext en samenwerking tussen voorzieningen. Macroniveau: opleiding, kennisontsluiting en sectorimago. (Pijnenburg, 2010, 19) 8

Ontwikkeling Binc Samenwerking Agentschap Jongerenwelzijn en OSBJ (stuurgroep) Inhoudelijke werkgroep, juni principes  Dialoog met de sector  Kwaliteitsvol Oproep pilootfase  Infomomenten juni 2008  Infodag pilootvoorzieningen januari

Evaluatie pilootfase Pilootfase van maart 2009 tot maart voorzieningen, 2121 dossiers aangemaakt Vooral thuisbegeleidingsdiensten, dagcentra en begeleidingstehuizen Binc dag (oktober ’09), helpdesk en online bevraging Eindrapport ( 10

Evaluatie pilootfase Belangrijkste conclusies Gebruiksvriendelijkheid verhogen  Opbouw van de schermen, look and feel Link met de dagelijkse praktijk  Rapporten en verslagen Inhoudelijke verfijning  volgorde tabbladen, motivatie, functioneren, opvoedingsfiguren, … Werkvormspecifieke modules  TB/DC + HCA (jan 2011)  BZW + pleegzorg (april – juni 2011)  Residentieel + CaH (eind 2011)  OOOC + MFC (2012) 11

Registreren in Binc Federaal token: noodzakelijke backup Elektronische kaartlezer Informatie op: Gebruikersbeheer 2 profielen: registratieverantwoordelijke en hulpverlener 2 registratieverantwoordelijken per voorziening 12

15

26

29

FAQ  Webapplicatie  Tijdsinvestering  Verplichte parameters  2 fasen  ‘Registratiegegevens’ + functioneren van de jongere  Doelstellingen, doelrealisatie, tevredenheid, functioneren bij uitstroom  Vragenlijsten  Aanbod BergOp (Nederland) 33

Uit de praktijk De Touter ‘Binct 34

Implementatie Implementatieschema:  Gebruikersbeheer (usermanagement)  Token en / of kaartlezer e-id  Infodagen en opleiding RV (handleiding)  Interne opleiding van hulpverleners door RV  Start registratie vanaf januari 2011  Gefaseerde implementatie 35

Implementatie Ondersteuning:  Binc dagen (info)  Opleidingen RV (halve dag)  Handleiding  Helpdesk en FAQ (  Ondersteuning ter plaatse  DRA

Gebruikersbeheer Beveiligde toegang tot Binc (wie heeft toegang tot welke dossiers) Via portaalsite van de sociale zekerheid (e-health) Aanduiden van VTE op niveau van de vzw Aanmaken van subafdelingen = voorzieningen Aanduiden van subafdelingsbeheerder = registratieverantwoordelijke Aanduiden van ‘users’ = hulpverleners Eventueel aanmaken van afdelingen (gebeurt in Binc)

Gebruikersbeheer Begripsverwarring (zie document) Gebruikersbeheer sociale zekerheid (e-health) niveau + codeorganigramBinc RvB VTE (verantwoordelijke toegang entiteit) vzw > ondernemingsnummer Directeur, verantwoordelijke administratie, … LB (lokale beheerder) SB (subafdelingsbeheerder)voorziening > klant-evd nummer teamverantwoordelijke, coördinator, administratief medewerker… Registratie- verantwoordelijke ‘users’Rijksregisternummer (INSZ nummer) begeleiders hulpverleners