Infodag Binc 8 en 12 oktober 2010 Schaarbeek - Gent
Welkom – 10.00Waarom Registreren – 11.00Historiek en presentatie vernieuwde Binc – 11.30Pauze – 12.00“De Touter Binct” – 12.30Implementatietraject 2
Waarom registreren? “In functie van een kwaliteitsvolle hulpverlening binnen de Bijzondere Jeugdbijstand en op basis van elkaars aanvullende expertise samenwerken aan het ontwikkelen van een gebruiksvriendelijk registratiesysteem dat voldoet aan de verwachtingen van de sector BJB (private voorzieningen, diensten en projecten) en het IVA Jongerenwelzijn en dit aan de hand van uniform geregistreerde data.” Twee doelstellingen In kaart brengen van de doelgroep om te wegen op het maatschappelijk debat (discussie onderbouwd met betrouwbare en uniform geregistreerde gegevens) aansturen van onderzoek Reflectie over hulpverlening stimuleren met het oog op het verhogen van de kwaliteit van de hulpverlening op verschillende niveaus (team, organisatie, werkvorm, …) Dialoog-, Reflectie- en Actiegroepen 3
Waarom registreren? Reflectie over hulpverlening stimuleren Jeugdhulp kan beter (geschatte effectgrootte d=0,40 = klein effect) (van Yperen, 2010) We zien wel probleemreductie, maar veel cliënten hebben nog matige tot ernstige problemen bij uitstroom (H. Grietens, 2007) 4
Waarom registreren? Faas, M., Meten = weten?, 2009 Kwaliteitszorg > PDCA cirkel > het verder ontwikkelen van de praktijk Check= meten van resultaten (prestatie indicatoren) 5
Waarom registreren? Faas, M., Meten = weten?,
Meer dan cijfers Verschillende referentiekaders Praktijkgestuurd effectonderzoek Wat werkt? Doeltreffende interventies Werkzame factoren Motivatie, kwaliteit van de relatie, doelstellingen, ‘fit’ aanpak-hulpvraag Integratief werkzame factorenmodel 7
Meer dan cijfers Integratief werkzame factorenmodel: 3 niveaus die invloed hebben op de resultaten van jeugdhulp Microniveau: de directe invloedsfeer van de samenwerking (interactie, alliantie, persoonskenmerken van cliënt en hulpverlener). Mesoniveau: resultaatmeting (o.a. via praktijkonderzoek), professionalisering en kwaliteitsbeleid, naast steunfactoren in de cliëntcontext en samenwerking tussen voorzieningen. Macroniveau: opleiding, kennisontsluiting en sectorimago. (Pijnenburg, 2010, 19) 8
Ontwikkeling Binc Samenwerking Agentschap Jongerenwelzijn en OSBJ (stuurgroep) Inhoudelijke werkgroep, juni principes Dialoog met de sector Kwaliteitsvol Oproep pilootfase Infomomenten juni 2008 Infodag pilootvoorzieningen januari
Evaluatie pilootfase Pilootfase van maart 2009 tot maart voorzieningen, 2121 dossiers aangemaakt Vooral thuisbegeleidingsdiensten, dagcentra en begeleidingstehuizen Binc dag (oktober ’09), helpdesk en online bevraging Eindrapport ( 10
Evaluatie pilootfase Belangrijkste conclusies Gebruiksvriendelijkheid verhogen Opbouw van de schermen, look and feel Link met de dagelijkse praktijk Rapporten en verslagen Inhoudelijke verfijning volgorde tabbladen, motivatie, functioneren, opvoedingsfiguren, … Werkvormspecifieke modules TB/DC + HCA (jan 2011) BZW + pleegzorg (april – juni 2011) Residentieel + CaH (eind 2011) OOOC + MFC (2012) 11
Registreren in Binc Federaal token: noodzakelijke backup Elektronische kaartlezer Informatie op: Gebruikersbeheer 2 profielen: registratieverantwoordelijke en hulpverlener 2 registratieverantwoordelijken per voorziening 12
15
26
29
FAQ Webapplicatie Tijdsinvestering Verplichte parameters 2 fasen ‘Registratiegegevens’ + functioneren van de jongere Doelstellingen, doelrealisatie, tevredenheid, functioneren bij uitstroom Vragenlijsten Aanbod BergOp (Nederland) 33
Uit de praktijk De Touter ‘Binct 34
Implementatie Implementatieschema: Gebruikersbeheer (usermanagement) Token en / of kaartlezer e-id Infodagen en opleiding RV (handleiding) Interne opleiding van hulpverleners door RV Start registratie vanaf januari 2011 Gefaseerde implementatie 35
Implementatie Ondersteuning: Binc dagen (info) Opleidingen RV (halve dag) Handleiding Helpdesk en FAQ ( Ondersteuning ter plaatse DRA
Gebruikersbeheer Beveiligde toegang tot Binc (wie heeft toegang tot welke dossiers) Via portaalsite van de sociale zekerheid (e-health) Aanduiden van VTE op niveau van de vzw Aanmaken van subafdelingen = voorzieningen Aanduiden van subafdelingsbeheerder = registratieverantwoordelijke Aanduiden van ‘users’ = hulpverleners Eventueel aanmaken van afdelingen (gebeurt in Binc)
Gebruikersbeheer Begripsverwarring (zie document) Gebruikersbeheer sociale zekerheid (e-health) niveau + codeorganigramBinc RvB VTE (verantwoordelijke toegang entiteit) vzw > ondernemingsnummer Directeur, verantwoordelijke administratie, … LB (lokale beheerder) SB (subafdelingsbeheerder)voorziening > klant-evd nummer teamverantwoordelijke, coördinator, administratief medewerker… Registratie- verantwoordelijke ‘users’Rijksregisternummer (INSZ nummer) begeleiders hulpverleners