1 Ontwerpen op school en in het bedrijf: tegenstelling of tegenspeler? Marc J. de Vries Technische Universiteit Delft.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Aanleiding • Kennisdelen is taboe – Slechte beschikbaarheid – Niet transparant • Techniek ontwikkelt zeer snel • Er is weinig ervaring dus keuzes moeilijk.
Workshop uitwisseling beroepsonderwijs en bedrijfsleven
Techniek Eigen inhoud rekening houdend met de toepassingsgebieden:
Risico’s en gevaren van techniek
De strategie - deel 2 Goudsmidatelier Jaasma. Wat hebben we vorige week besproken? Waar wordt je gelukkig van? Voor wie doe je de dingen? Wat gebeurt.
Van idee tot digitaal materiaal
Het is vandaag Girlsday!
Logical Framework Approach
De arbeidsmarkt verandert en Joulz ook
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Samenwerken in burgerschap
Project waardebepaling MUVERON Hengelo
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
April ’17.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
UA Andragogiek Centrum voor Andragogiek, UA Attestuitreiking Basisopleiding Schoolbeleid Onderwijs als gemeenschapsopbouw Antwerpen, 1 juni 2007.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Onthaal en service.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
REFLECTIE OP EIGEN HANDELEN PRESENTATIE GEZONDHEIDSKUNDE Gezondheidszorg technologie Periode 2.3 Roel Geerts Studentennr
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Stage: Basisschool de Klingerberg
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Coöperatief bankieren Dirk Duijzer, 10 december 2012.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Profeet in Babel, pelgrim naar Jeruzalem
De didactiek van ontwerpen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Product van TU Delft, SEC
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Inspelen op innovaties
Product van TU Delft, SEC
Nederland Filantropieland
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
De emancipatie -machine snort van 0 tot 100 Jong geleerd én oud gedaan
Transcript van de presentatie:

1 Ontwerpen op school en in het bedrijf: tegenstelling of tegenspeler? Marc J. de Vries Technische Universiteit Delft

2 Een stelling als uitdaging voor deze lezing “Het ontwerpproces zoals dat op school wordt aangeleerd heeft vaak een zeker democratisch karakter en is gericht op het ontwikkelen van competenties. In hoeverre conflicteert dat met werkprocessen waar de leerlingen in ‘het bedrijfsleven’ mee te maken krijgen? Kan aan de pedagogische opdracht van de school worden voldaan als het beroepsonderwijs zich qua didactiek en leerinhouden laat leiden door de wensen van het bedrijfsleven?”

3 Anders gezegd... Voor het ontwerp van een apparaat dat bijna goed functioneert, krijg je in het onderwijs een 8, maar in het bedrijfsleven een dikke onvoldoende.

4 Nog anders gezegd... Er lijkt een conflict te zijn tussen ontwerpopdrachten als leerproces en ontwerpopdrachten als activiteiten waarvan de toekomst van een bedrijf afhangt.

5 De kern van waarheid In het bedrijfsleven heb je te maken met de volle werkelijkheid in al zijn complexiteit In het onderwijs breng je leerlingen altijd in een vereenvoudigde versie van de werkelijkheid

6 De andere kant van de medaille Het spelletje van jonge welpjes in bepaalde opzichten wel degelijk een werkelijkheidsgetrouwe kopie van de latere strijd op leven en dood Zo moet ook het onderwijs voldoende werkelijkheidsgetrouwheid worden nagestreefd wil het onderwijs ‘empirisch valide’ zijn Dat geldt voor algemeen vormend onderwijs niet minder dan voor beroepsvoorbereidend onderwijs

7 Is het bedrijfsleven wel zo weinig ‘democratisch’? Het wetenschapsdomein van de techniekdynamica heeft laten zien hoezeer (industriële) technologische ontwikkelingen vervlochten zijn met maatschappelijke ontwikkelingen Technologische ontwikkelingen vinden plaats in netwerken van overheid, bedrijven, kennisinstellingen, gebruikers (al dan niet georganiseerd) en andere belangengroeperingen

8 Voorbeelden Ontwikkeling van duurzame energie Actoren: oliemaatschappijen, producten van duurzame energiebronnen, overheden, TNO, universiteiten, belangengroeperingen (milieu, consumenten) Duurzame energieën werken niet zonder bereidwillige gebruikers Ontwikkeling van nanotechnologie Actoren: laboratoria (industrieel en academisch), overheden, Rathenau Instituut, National Science Foundation Burgers betrokken bij discussie

9 Casus (wat dichter bij huis): de Brabantia kurkentrekker

10 Kurkentrekkers: een veelheid aan mogelijkheden

11 Een wonderlijk verhaal Begin 1970-er jaren: Brabantia besluit een nieuwe kurkentrekker te ontwikkelen als onderdeel van hun keukenset Marktonderzoek liet zien: Neem een snijmesje op Zorg dat minimale kracht nodig is De kurk moet zonder beetpakken verwijderd kunnen worden Inventarisatie van opties door M.P. Verhoeven Interessante optie: selfpuller type 1976: collega Wiericks neemt over Zelfbedacht ontwerp met twee helixen

12 Gemaakte keuzen Selfpuller type, maar geen losse onderdelen (dus niet zoals bij de Screwpull) Scherpe punt veilig opgeborgen Teflon gecoate helix (zoals bij de Screwpull) Mechanisme voor verwijderen van de kruk Kan staan, hangen of liggen Mesje om folie weg te snijden Uitstraling van een stuk keukengereedschap, niet van een kunstwerk (in tegenstelling tot de Screwpull)

13 Het oorspronkelijke ontwerp

14 Markt introductie en onaangename verrassing Februari 1987, Exclusive Housewares fair, UK Simmons & Simmons (namens Hallen Screwpull) beschuldiging van schending octrooi Selfpuller + Teflon gecoate helix + geleiding Rechter Falconer: deze combinatie is niet ‘evident to any person skilled in the art’, dus Hallen octrooi was terecht toegekend

15 Het Screwpull octrooi (Hallen)

16 Overwegingen van Brabantia Wetenschappelijke kennis goed benut (materiaaleigenschappen) Slim technisch principle (selfpuller) Op maat gemaakt voor de Brabantia markt Esthetisch in orde Maar: probleem met bestaand octrooi (Hallen) Wat te doen? Overnieuw beginnen met verlies van alle sterkten? Opnieuw octrooi aanvechten (geen optie) Of ontwerp aanpassen zodat octrooi omzeild wordt? Geleiding misschien?

17 De gouden greep (1988)

18 Wat leren we van dit praktijkverhaal? Het gaat in het bedrijfsleven wel rationeel toe, maar niet zo rationeel als wel gesuggereerd wordt Stap-voor-stap rationaliteit i.p.v. eens-voor-altijd rationaliteit Anders gezegd: ook in het bedrijfsleven is het ontwerpen een leerproces Productontwikkeling is allang niet meer een kwestie van slimme technieken alleen, als het dat ooit al geweest is Sociale en menselijke aspecten zijn dus niet typisch ‘softe’ elementen in een educatief ontwerpproces In het bedrijfsleven wordt meer en meer gezocht naar geschikte manieren om de stem van de klant in rekening te brengen en ook om de gebruiker te betrekken in het ontwikkelproces Ook het ontwerpen in het bedrijfsleven heeft dus een ‘democratisch’ element, en niet alleen op school

19 Nog een casus (wat verder weg): het Philips Natuurkundig Laboratorium : naadloze aansluiting bij rest van bedrijf Directie (Anton en Gerard Philips) Fabrieken Cruciale rol binnen bedrijf : ivoren toren Fundamenteel lab temidden van toegepaste divisie-labs Periode vol frustraties 1972-nu: dienstbaar aan divisies Kennisleverancier op afroep ten behoeve van initiatieven PDs Bescheiden rol blijkt sterkte

20 Wat leren we van dat historische verhaal? Ookk in het bedrijfsleven moet je van ontwerpen geen eenzaam avontuur maken in het onderwijs leren we dat al aan onze leerlingen

21 Voorbeeld van een methode om klantwensen te verdisconteren: Quality Function Deployment

22 O, wat is dat moeilijk Weet ik wel wie de klant is? Weet de klant wel wat z/hij zil? Ken ik de techniek wel voldoende? Ken ik de relaties tussen klantwensen en technische eigenschappen? Kan ik nog wijs uit de getallenmagie? Kan de ontwerper nog wat met de resultaten?

23 Kano: drie soorten klantwensen

24 Wat leren we van dit theorieverhaal? Methoden hebben allerlei beperkingen Deze les leren zowel bedrijfsleven als scholen soms op pijnlijke wijze Producten mislukken op de markt Leerlingen raken gefrustreerd Ook hier is er dus eerder overeenkomst tussen ontwerpen in bedrijf en in school dan verschil School en bedrijf hebben boodschap aan elkaar

25 Boodschap van bedrijven aan het onderwijs Maak ontwerpopdrachten zo veel mogelijk levensecht (beeldvorming!) Werk met randvoorwaarden (tijd, geld, materialen) Laat leerlingen nadenken over wie de ‘stakeholders’ zijn Vraag van bedrijven ‘echte’ ontwerpproblemen Maak afgeleide versies van de methoden die in bedrijven gebruikt worden om b.v. de klantwensen in rekening te brengen Beeldvorming bij leerlingen begint al vroeg! Doe ook aan ontwerpen in het basisonderwijs

26 Boodschap van onderwijs aan het bedrijfsleven Trek net als de school de consequenties van het gegeven dat technologische ontwikkelingen niet een kwestie van techniek alleen zijn (m.a.w., ‘democratiseer’ het ontwerpproces) Voorbeeld: “open innovaties” Net als leerlingen moeten leren samenwerken in ontwerpen, moeten bedrijven het ook Werk samen met scholen om die manier van (klantgerichte) productontwikkeling samen met de school bij de leerlingen ‘tussen de oren’ te krijgen

27 Zin om mee te denken? Nieuw onderzoeksprogramma vakdidactiek aan de Technische Universiteit Delft Ontwerpen en kennis in bèta-techniek onderwijs Samenwerking met docenten Ontwikkelen van materiaal