LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke Secundair
Waar ? Koksijde : Fedasil (militaire kazerne) Lombardsijde/Nieuwpoort : Fedasil Camping bij militaire basis Gesloten in maart 2016 Bredene : Fedasil Vakantiedomein gesloten in december 2015 Privé woningen in Oostende : Caritas
Aantal kinderen/jongeren Asielcentrum Koksijde : 82 49 in kleuter en lager 33 in secundair Aantal basisscholen : Koksijde : 3 Oostduinkerke : 2 Aantal secundaire scholen : 1 (GO!) Atheneum Calmeyn
Aantal kinderen/jongeren Maart 2016 Asielcentrum Lombardsijde/Nieuwpoort : 81 42 lln : kleuter en basis 39 lln : secundair Aantal basisscholen : 3 scholen in Nieuwpoort 2 scholen in Lombardsijde (Middelkerke) Aantal secundaire scholen : Sint Bernarduscollege (27 lln) College Veurne (12 lln)
Overlegpartners Fedasil (hiërarchie in contactpersonen t.a.v. intern personeel, AGODI, gemeentebestuur,…), directeur, centrumverantwoordelijke, medewerker onderwijs,…) Lokaal bestuur (Burgemeester, schepen, stadssecretaris, ambtenaren, ocmw) Onderwijsverstrekkers basis + secundair (directies, codi’s, aldi, schoolbestuur, zoco’s) CLB – directies / medewerkers/ Kind en Gezin Agentschap voor integratie en inburgering
Spreiding in het basisonderwijs 8 leerlingen per school x 5 basisscholen = 40 lln Aantal bewoners en gezinnen met kinderen inschatten (20 % bewonersaantal) Niet begeleide minderjarigen Duur van verblijf ? Leerplicht binnen 60 dagen Regulier onderwijs versus onderwijs op de site Busvervoer
Spreiding in het basisonderwijs Contactpersoon Fedasil mailt het aantal kinderen met leeftijd Tijd tussen aankomst in asielcentrum en inschrijving in school Ambtenaar onderwijs /sociale zaken verantwoordelijk voor de toewijzing van lln aan de scholen (bij problemen in overleg met schepen en LOP) Scholen melden capaciteit + open plaatsen /match met LOP afspraken per geboortejaar en leerjaar
Bijzondere LOP afspraken inzake spreiding Wekelijks op woensdag bezorgen de scholen hun capaciteiten en open plaatsen aan Patricia met duidelijke FOCUS waar er bij voorkeur wél plaats is (ook in CC aan Liesbeth Croene) Scholen mailen Patricia en Liesbeth in CC in welke leerjaren/geboortejaren ATN - lln zijn vertrokken en zij vragende partij zijn om bij voorkeur eerst nieuwe kinderen in te schrijven Kinderen uit één gezin worden samen gehouden bij de toeleiding naar een school Indien meerdere scholen vragende partij zijn om in dezelfde jaren leerlingen in te schrijven : Patricia beslist neutraal Indien er nieuwe kinderen moeten toegeleid worden naar leerjaren die niet bij voorkeur als vrij zijn aangeduid door de scholen : Patricia stelt per mail/telefonisch de vraag welke school een extra inspanning wil leveren De kinderen worden ingeschreven in de eerste school die per mail bevestigt dat ’t kan Indien er geen scholen positief reageren, wordt de maximum capaciteit neutraal gehanteerd. (in overleg met het LOP)
Spreiding in het basisonderwijs Kinderen uit 1 gezin gaan naar dezelfde school Min 6 en gemiddeld +/- 11 lln (+ 5 jaar) per school : belangrijk voor omkadering - 5 jarigen: tellen niet mee inzake volverklaring en kunnen formeel niet geweigerd worden als ATN - leerling Advies - formulier van de school : in welke geboortejaren en leerjaren is er bij voorkeur plaats. Ouders kunnen de toewijzing naast zich neerleggen en zelf een (andere) school kiezen maar kunnen dan in mindere mate beroep doen op praktische voordelen zoals busvervoer,…
Inhoudelijke LOP werking Studiedag ‘Interculturaliteit bij kinderen en jongeren op 4 februari (zie programma) Dossier Radicalisering (Klasse) Vormingssessie rond afscheid nemen bij terugkeer/(plots) vertrek: zorg & zelfzorg voor leerkrachten door Sarah Strauven (zelfstandig therapeut) Aanbod traumabehandeling voor vluchtelingen : Solentra (helpdesk) Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg Op zoek naar sprekers/vorming om trauma’s bij lln te herkennen op school
Inhoudelijke LOP werking Taaltips voor anderstalige en Nederlandstalige ouders / visietekst rond meertaligheid Integratie problematieken (tolken, zwemmen, hoofddoek, bespreken van actualiteit op school en perceptie bij ouders,…)