Informatieverwerking na Niet Aangeboren Hersenletsel CJ Gardien Algemeen manager/Neuropsycholoog.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINDEREN EN JONGEREN MET NAH EN ONDERWIJS
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Communicatie- stoornissen na een hersentrauma
Mogelijkheden en beperkingen bij terugkeer naar arbeid
Samenspel Nieuw Vennep
Het geheugen is goud waard!
Sensorische Informatie Verwerking
Lecture 5 (Prof. A. Kok, ) Topics:
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
INFORMATIEVERWERKING
Agressie na hersenletsel
CVA-zorgketen Leeuwarden
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Depressieve stemming na een beroerte…….
Symetrie is aantrekkelijk. Mensen houden van symetrie
Schizofrenie en verwante stoornissen
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
In punt P werken drie krachten: Fspan in de richting van het touw Fveer 15 N schuin links omhoog Gewicht recht naar beneden Hoofdstuk 3 som 20.
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Principe 6 Om te leren zijn tijd en ruimte nodig
Gewonden en zelfredzaamheid
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en niet-aangeboren hersenletsel (NAH) Hoofdstuk 14.
DCD Developmental Coordination Disorder
De onzichtbare gevolgen van NAH; Werkconferentie Midden -Holland
M. Postma, Parkinsonverpleegkundige
Inhoud artikel H.F.A Diesfeldt
NAH en dan.. Cliënt met hersenletsel en zijn relaties, hoe loopt de communicatie?
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com Leer - en gedragsproblemen.
Geestelijk leiding geven in de praktijk
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Kijk op leerlingen en leren
Tast Reuk Smaak Gehoor Zien 6e zintuig (Spiritualiteit)
NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Wat houdt dit in? Hoe lang houdt dit aan? Wat kan hier aan gedaan worden?
Het centrale Zenuwstelsel
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Neuropsychologisch Onderzoek
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
Veranderingen binnen het Sociale Domein Specifiek: Wet Werken naar Vermogen en herstructurering Promen Gouda.
Waarom een psychiater Waarom een psychiater in NAH spreekuur? Dr. M.C. Kasius, psychiater voor Dr. N.H. Bouman, kinder-en jeugdpsychiater.
Syndroom van Korsakoff
Puberteit & Autisme Alles gaat voorbij Tom van Duuren
College Zorg Gedrag. De psychogeriatrische zorgvrager  Dementie is een syndroom  Een syndroom is een aantal verschijnselen die zich tegelijkertijd voordoen.
Welke bij vliegt onder de bijenkorf?
NIET-AANGEBOREN HERSENLETSEL (NAH): DE ROL VAN DE HUISARTS Deze presentatie werd ontwikkeld door Lambrecht Wouter – klinisch neuropsycholoog Lardaux Severien.
Programma voor vandaag
MEE Zuid-Holland Noord
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Clinic Bondsvergadering
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE ppt dementie 2
Executieve functies Marije Ruben.
Coping.
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE PPt dementie 1
Kwaliteit van Leven en ouder worden “Grijnzend Grijs”……….
De juiste route naar het juiste doel
Communicatie- stoornissen na een hersentrauma
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE PPt dementie 1
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
DE ONZICHTBARE GEVOLGEN VAN HERSENLETSEL
Parkinson en vermoeidheid
“Wat je vergeet dat kun je niet weten” Niet Aangeboren Hersenletsel
Transcript van de presentatie:

Informatieverwerking na Niet Aangeboren Hersenletsel CJ Gardien Algemeen manager/Neuropsycholoog

Informatieverwerking langs drie assen: As 1: Beneden naar boven As 2: Achter naar voor As 3: Rechts naar links

Zintuiglijke modaliteiten *tast *gehoor *reuk *visus *smaak

VisusOccipitale hersengebieden GehoorTemporale hersengebieden TastParietale hersengebieden Perceptie problemen afhankelijk van locatie letsel

Capaciteit Frontale hersengebieden Executieve functies Integratie Ordening en planning Output (handelen) Afhankelijk van ‘lagere’ cognitieve functies

Kenmerkende problemen na NAH Traagheid Aandachtsproblemen Integratieproblemen Geheugenstoornissen Inefficiëntie Lager prestatieniveau

Traagheid (mental slowness) Stilvallen Langzaam denken (activity rate) Reactie duurt langer Staren Langzaam bewegen en spreken (motor slowness)

Aandachtsproblemen Alertheid Selectiviteit Concentratie Beperkte capaciteit

Integratieproblemen Structureren, ordenen van informatie Onderscheid hoofd- en bijzaken (Abstract) redeneervermogen Probleemoplossingsvaardigheden

Geheugenstoornissen Korte termijngeheugen registratie en onmiddellijk geheugen Lange termijngeheugen opslaan en leren Materiaalspecifiek

Inefficientie Meer gevolg van Trial & errorgedrag Eensporigheid Beperkte cognitieve flexibilteit

Lager prestatieniveau Algemene daling van IQ Specifieke cognitieve dysfuncties

LVG en NAH Informatie premorbide functioneren Specifieke kennis LVG normale prestaties bij lagere IQ’s Gevolgen NAH of behorend bij LVG Prognose behandeling en verwachtingen