Teacher Academy ECENT-conferentie Utrecht, 21mei 2014
Teacher Academy | 2 Teacher Academy Sebastiaan Smit Projectleider Jet-Net Youssef Oualhadj Beleidsmedewerker OCW
Teacher Academy | 3 Achtergrond Techniekpact: kiezen, leren en werken in de techniek “Het bedrijfsleven gaat samen met de tweedegraads lerarenopleidingen voor technische vakken bedrijfsstages ontwikkelen. Deze bedrijfsstagesvan ongeveer 3 maanden worden dan onderdeel van het curriculum van deze lerarenopleidingen.” Impuls Leraren Tekortvakken: vergroten van het aantal bètaleraren “Andere bestaande initiatieven die we vanaf 2013 gaan uitbreiden, zijn [...] het stimuleren van samenwerking met het bedrijfsleven door meer mogelijkheden voor stages en gastlessen, vooral als het gaat om de bètavakken en talen.” Lerarenagenda: de leraar maakt het verschil Over de samenwerking met het bedrijfsleven: “Het oogmerk hiervan is dat op allerlei vakgebieden kennisuitwisseling, zijinstroom, zij–uitstroom en gecombineerde banen bij scholen en bedrijven kunnen ontstaan. Dit maakt werken in het onderwijs aantrekkelijker en vergroot het carrièreperspectief in het onderwijs. Voor het beroepsonderwijs geldt bovendien dat de mogelijkheid om wederzijds van elkaar te lerenhet vakonderwijs kwalitatief versterkt.”
Hier komt uw titel te staan | 4 Beleidsagenda’s Techniekpact Impuls Leraren TekortvakkenLerarenagenda Teacher Academy
Teacher Academy | 5 Ambities Kennisuitwisseling leraren - bedrijfsleven Verdiepende professionalisering docenten Leraarschap als onderdeel van een ambitieus carrièreperspectief
Teacher Academy | 6 Programmalijnen Stages voor zittende docenten 1-op-1-stages Bètaberoepen in de les Leraren in Onderzoek Gastlessen Bedrijfsstages als onderdeel van de lerarenopleiding
Samenwerkingen
Bedrijfsstages lerarenopleidingen Doel: toekomstige docenten in staat stellen de verbinding te leggen tussen vak en beroepspraktijk Traject in ontwikkeling: komend studiejaar al doende (on)mogelijkheden in kaart brengen Verbinding met de Topsectoren Modern docentschap: afwisseling, brede ontwikkeling en brede inzetbaarheid Niet wachten tot de toetreding tot de arbeidsmarkt: jong geleerd...
Bedrijfsstages lerarenopleidingen Discussiepunten: Onderwijskundig en praktisch: past een bedrijfsstage in het curriculum van de lerarenopleiding? Kwalitatief: wat draagt een bedrijfsstage bij aan het docentschap? Opschaling: hoe krijgen we de juiste opleidingen aangehaakt?