Verbeteringen kwaliteitskader gehandicaptenzorg Voorlichtingsbijeenkomst Zichtbare Zorg Utrecht, Eindhoven en Zwolle 26 en 28 oktober, 2 november 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
Advertisements

Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
 Aftrap Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Lancering ZiZo-portal 2 november 2009 Tunahan Kuzu.
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Nieuwe vrienden maken en
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
Zichtbare Zorg Voor zichtbare kwaliteit van zorg
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Wet Bibob & RIEC 29 januari Tot nu toe Wet Bibob sinds 2003 Quickscan toepassing wet Bijeenkomst 21 mei 2008 Werkgroep van start o.l.v. Victor Molkenboer.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
2014 EVALUATIES N+1.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
TUSSEN EVALUATIE Nieuwe werkwijze OPDC
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Ruimte voor verpleeghuizen
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Methoden & Technieken van Onderzoek
{ Cliënt participatie Regio Arnhem. Gemeenten regio Arnhem: Arnhem Doesburg Duiven Lingewaard Overbetuwe Renkum Rozendaal Rheden Rijnwaarden Westervoort.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Hervorming langdurige zorg: AWBZ en Jeugdwet drs. Aaltje Hartholt-Hofstee, Directie Langdurige Zorg. 21 juni 2013.
Platform Internethulpverlening AMW De Bascule, 10 maart mei 2011.
Ledenbijeenkomst Zorgzwaartebekostiging Toelating en contractering VGN 7 november 2008 Tineke Donga.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
Benchmark VGN GAP analyses 3 december PricewaterhouseCoopers dec 2007 Slide 2 Wat is de GAP? Het verschil tussen het huidige wettelijk budget en.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Zorgzwaartebekostiging Stand van Zaken Martijn Koot Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland Briefing ALV Utrecht 13 februari 2007.
Decentralisatie - Awbz-begeleiding. Hoe is het nu? De Kanteling; de vraag achter de vraag Eigen verantwoordelijkheid ook in financiële zin Sociale netwerk.
Zorgzwaartebekostiging Onderzoeken in de Gehandicaptenzorg 19 november 2009 bureau HHM Hinke van der Werf.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Sociale participatie en MSS Bladel Harry Michon - projectleider zorgvoorbetertraject Sociale Participatie Trimbos-instituut
Verslag Bestuursgesprek tussen Philadelphia en de Inspectie.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Cliëntvolgende bekostiging, AZR & declareren. Enkele cijfers  32 zorgkantoren van 13 concessiehouders  6 CIZ districten met 30 vestigingen  Ruim 3000.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Kwaliteitsdag 9 januari 2012 Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Hans Schirmbeck.
Zorgzwaartebekostiging Inhoud ZZP’s VGN, 3 december 2007.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Functioneren sociale wijkteams in Leiden 1 september 2016 Presentatie aan Onderwijs en Samenleving.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
BB - Theorie Donderdag 15-september.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Sensor Universe, 2011 Care & Cure Margreet Schurer, projectleider
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
door de ogen van haar medewerkers
Uitvoeringsprogramma Landerd 2020 Sterkte-/zwakteanalyse
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Cliëntenraad Sociaal Domein
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Kwaliteitszorg les 3.
Uitkomst Quickscan Kampen
Doel en programma Doel: samen vaststellen in hoeverre op deze locatie zorg en ondersteuning wordt geboden conform het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg.
Transcript van de presentatie:

Verbeteringen kwaliteitskader gehandicaptenzorg Voorlichtingsbijeenkomst Zichtbare Zorg Utrecht, Eindhoven en Zwolle 26 en 28 oktober, 2 november 2010 Jannie Oskam, senior consultant

Onderzoek tijdens de eerste ZI meting Tijdens de eerste zorginhoudelijke meting is onderzoek gedaan naar ervaringen van deelnemers in het meetproces. Dit onderzoek is uitgevoerd door PwC en TNO Management Consultants in opdracht van Zichtbare Zorg (Continue Kwaliteitsmonitor). Voor dit onderzoek zijn werkbezoeken uitgevoerd, telefonische interviews gehouden en is een webenquête uitgezet. Daarnaast zijn data geanalyseerd.

Aanleiding Continue Kwaliteitsmonitor Er zijn een aantal bekende risico’s voor de betrouwbaarheid van de meetgegevens, zoals: professionals zien het nut van de meting niet in de administratieve last is te hoog vragen zijn op verschillende manieren uit te leggen informatie is niet ingebed in het reguliere werkproces. Deze risico’s zijn onderzocht.

Bevindingen Continue Kwaliteitsmonitor De Continue Kwaliteitsmonitor heeft de onderstaande problemen zichtbaar gemaakt: het taalgebruik van de vragenlijst is soms te ingewikkeld de routing in de vragenlijst is niet altijd duidelijk deelnemers zagen het nut van een aantal vragen niet in de administratieve last was bij een aantal vragen hoog een aantal vragen was relatief ovaak niet ingevuld werden (“missings”) opositief scoorden (windowdressing?) ovaak niet van toepassing

Opdracht 1: verbeter de VG vragenlijst De bevindingen van de Continue Kwaliteitsmonitor zijn in een werkgroep besproken. Ook de ervaringen van ZiZo (helpdesk) bij deel 1 en 2 van de vragenlijst zijn benut (o.a. ziekteverzuim en privacy). Dit heeft tot een verbeterde vragenlijst (VG) geleid. Deelnemers werkgroep: VGN (bureau en instellingen) Cliëntenorganisaties Beroepsgroepen (artsen en gedragsdeskundigen) Inspectie voor de Gezondheidszorg Werkwijze: vergaderingen en mailconsult. De stuurgroep heeft de verbeterde VG lijst vastgesteld na advisering door de projectgroep.

Opdracht 2: verbeter de overige vragenlijsten en harmoniseer waar mogelijk en wenselijk Andere verbeterde vragenlijsten zijn: LG / Lichamelijk Gehandicapten ZG / Zintuiglijk Gehandicapten (volwassenen en kinderen) LVG met behandeling / Licht verstandelijk gehandicapt Voor deze verbeteringen zijn per vragenlijst werkgroepen ingesteld door de VGN (instellingen en bureau). Zichtbare Zorg nam als waarnemer deel om het handboek te kunnen aanpassen.

Werkwijze overige vragenlijsten  Werkgroep -Bijeenkomsten en mailconsultaties -Input: verbeterde vragenlijst VG en eigen ervaringen  Projectgroep -Voortgangsverslag -Adviesronde per mail  Bilateraal -IGZ (ziekteverzuim en verantwoordelijkheid) -beroepsgroep artsen (verantwoordelijkheid) De harmonisatie is “back office” uitgevoerd door TNO Management Consultants. Daarbij is ook de VG lijst betrokken. Alle verbeterde vragenlijsten zijn door de Stuurgroep vastgesteld.

Verbeteringen vragenlijsten deel 1 en 2 Medezeggenschap: vraag toegevoegd over behoefte aan ondersteuning Ziekteverzuim verplaatst naar deel 2, wordt nu op locatieniveau uitgevraagd Naar “voordeur” gevraagd vanwege IGZ en Kies Beter (kwaliteitsgegevens moeten aan locatie gekoppeld kunnen worden) BSN en AZR nummer vervallen Doelgroepen en grondslag/zorgzwaarte: overig toegevoegd

Voorbeelden verbeteringen vragenlijst deel 3 Meer “body”: aandacht voor het sociale netwerk gewijzigd in: Netwerk vastgelegd, behoefte aan ondersteuning, zo ja doelen vastgelegd? Verantwoordelijkheidsvraag bij HbA1C en actualiteit medicatie opgelost door keuze voor verblijfszorg vanaf ZZP 3 met behandeling Aanpassing aan wetgeving: vrijheidsbeperking niet meer gebonden aan BOPZ (vooruitlopend op wetswijziging) Sterke vereenvoudiging in taalgebruik en routing bijvoorbeeld bij domeinen (vraag 2) Onderscheid tussen dader en slachtoffer bij incidenten vervallen Termijn verlengd bij incidenten veiligheid en medicijnen om betrouwbaarheid van de meetgegevens te verhogen

Aanpassingen indicatoren Logisch voortvloeiend uit aanpassingen vragen Nieuwe indicator bij al bestaande vragen: % cliënten waarbij relevante deskundigen betrokken zijn bij de behandeling

Overwegingen voor toekomst Uitkomsten van evaluatie betrekken bij verdere verbetering van de vragen/ indicatoren Lege domeinen vullen / uit de sfeer van tekort en risico Deelname aan de samenleving (LVG met behandeling voorbeeld) Persoonlijke ontwikkeling (LVG met behandeling voorbeeld) Materieel welzijn (LVG met behandeling voorbeeld) Zelfbepaling (LG voorbeeld)