1 H3: Analoge communicatie  Interpretatie  Taalgebruik  Stemgebruik  Lichaamstaal  Kleding  Uiterlijk  Persoonlijke verzorging.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door Praktijk Houvast
Advertisements

Veiligheid van verloskundigen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Omgang met weerstand en agressie op het werk
Hoe pak je handhaving aan?
Infotheater Omgaan met agressie.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Presentatie startbijeenkomst
Emotie en gedrag SlowChangeMgt.nl.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Communicatie met ouders
Klassenmanagement en orde
Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Briefing
Johan Martens, opleiding Facility Management
Johan Martens, opleiding Facility Management
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
De landelijke handhavingstrategie
Sociale Hygiëne Les 3.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Presentatie startbijeenkomst
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
Huisregels opstellen en handhaven
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Sociale Hygiëne jaar 2 Sporeto Jacob van Wieren. Programma vandaag  Wijziging datum eindtoets + taples  Informatie officieel examen  Behandelen opdrachten.
Les 2 Sociale Hygiëne / 2-12 Jacob van Wieren. Hoe kun je er als ondernemer voor zorgen dat gasten zich goed gedragen jouw horeca-gelegenheid?
Welkom op onze thema-avond
Jaarvergadering Verder Limburg, Beter Brein 18 juni 2016.
Geweld op de Werkplek. Geweld op de Werkplek: Samenvatting 2 Andrei deelt al langer dan vijf jaren een kantoor met David. Ze hebben in die tijd aan veel.
Agressie Intern en Extern
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Symposium Wet meldcode van kracht! 15 oktober 2013.
INLEIDING Introduceer uzelf, het scenario en van toepassing zijnde hulpmiddelen. STEL DISCUSSIENORMEN Bespreek de “basis regels” voor discussies, inclusief.
WELKOM CURSUS “SOCIALE HYGIËNE” DR Algemene afspraken: Mobiele telefoons dienen uitgeschakeld te zijn. Een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Zorg & technologie Fieldlab.
Agressie en geweld Voorlichting
Waarom worden mensen crimineel
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Verkoopt en handelt verkoop af
Communicatie.
Assertiviteit 2 SESSIE 16.
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties
G-Schema SESSIE 5.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie 7e les.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Omgaan met verschillen
Communicatie 6e les.
Omgaan met verschillen
Diersoortverdieping Hond
Stap drie bij projecten
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Overzicht gedragingen per competentie
Vier het Leven 2019.
Transcript van de presentatie:

1 H3: Analoge communicatie  Interpretatie  Taalgebruik  Stemgebruik  Lichaamstaal  Kleding  Uiterlijk  Persoonlijke verzorging

2 H3: Contact maken bij regelhandhaving  Oogcontact maken met de gast  Voorstellen aan de gast  Afzonderen  Afstand houden van de gast

3 Video’s   situatie situatie  nflictsituatie nflictsituatie  ns_een_conflictsituatie ns_een_conflictsituatie

4 H3: Soorten risicogedrag  Tegenwerkend gedrag (A/B-gedrag)  Agressief gedrag (C-gedrag)  Gewelddadig gedrag (D-gedrag)  Groepsgedrag  Crimineel gedrag

5 H3: Soorten A/B- gedrag  A1- gedrag: aanvoeren van excuses  A2-gedrag: gedrag ontkennen  B1-gedrag: geven van kritiek op regel of beleid  B2-gedrag: geven van kritiek op de regelhandhaving of op de uitvoering van de sanctie

6 H3: Soorten C-gedrag  Treiteren  Uitdagen tot gevecht  Uitschelden  Seksuele intimidatie

7 H3: Soorten D-gedrag  Bedreiging met geweld  Toepassen van geweld

8 H3: Achtergronden van risicogedrag 1.Persoonlijke achtergronden 2.Persoonlijke omstandigheden 3.Omgevingsfactoren 4.Culturele verschillen 5.Maatschappelijke veranderingen

9 H4: Schema Nee-verkopen Stap 1: Afweging maken Stap 3: Geef ruimte voor een reactie Welke regel handhaven? Uitzondering maken? óf A1-gedrag óf B1-gedrag Stap 2: Gesprek openen Stap 4: Ombuigen van de reactie Toon inzicht Geef regel aan Bied alternatief of vraag ‘nee’ te accepteren Toon begrip Geef argumenten Vraag medewerking óf ‘nee’ accepteren óf alternatief accepteren

10 H4: Schema Nee-verkopen (vervolg) Stap 5: Bij geen medewerking Stap 6: Bij nog geen medewerking Geef waarschuwing (gele kaart) óf direct eruit (met ontzegging) óf direct ontzegging (buiten) Stel voor de keuze óf medewerking verlenen óf genoemde sanctie wordt uitgevoerd Voer sanctie uit (rode kaart) óf direct eruit (met ontzegging) óf direct ontzegging (buiten)

11 H4: Schema Openlijke regelovertreding Stap 1. Afweging maken Stap 3. Geef ruimte voor een reactie Welke regelovertreding? Doel bepalen Wanneer optreden? óf A1-gedrag óf B1-gedrag óf B2-gedrag Stap 2. Gesprek openen Stap 4. Ombuigen van reactie Beschrijf gedrag Geef regelovertreding aan Vraag medewerking óf overtreding beëindigen óf overtreding niet herhalen Toon begrip Geef argumenten Vraag nogmaals medewerking

12 H4: Schema Openlijke regelovertreding (vervolg) Stap 5. Bij geen medewerking Stap 6. Bij nog geen medewerking Geef waarschuwing (gele kaart) óf direct eruit (met ontzegging) óf direct ontzegging (buiten) Stel voor de keuze óf medewerking verlenen óf genoemde sanctie wordt uitgevoerd. Voer sanctie uit (rode kaart) óf direct eruit (met ontzegging) óf direct ontzegging (buiten)

13 H4: Schema Verborgen regelovertreding Stap 1. Afweging maken Stap 3. Geef ruimte voor een reactie Welke regelovertreding? Doel bepalen Wanneer optreden? A2-gedrag Stap 2. Gesprek openen Stap 4. Ombuigen van reactie Beschrijf aanwijzingen Geef vermoeden aan Geef regel aan Geef waarschuwing (gele kaart) Bij herhaling eruit Toon begrip Geef argumenten Geef nogmaals waarschuwing

14 H4: Schema Verborgen regelovertreding (vervolg) Stap 5. Bij herhaling overtreding Voer sanctie uit (rode kaart) direct eruit (met ontzegging)

15 H4: Schema Omgaan met klachten Stap 1.Stap 1. Afweging maken Stap 2. Gesprek openen Klacht gegrond/ongegrond Klacht zelf afhandelen of overdragen Toon begrip Biedt excuses aan Geef oplossing aan Compenseer klacht