Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LOB ????.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Ik leer lezen rekenen klokkijken blindtypen hwv-software.nl.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Groep 6.
Netwerk rekenen april 2012.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Groep 6 en 7.
Voorbeeld uitwerkingen SPBS 2.0
Wiskunde in Technologie
Workshop Onderzoeksontwerp
Rekenen en Taal Uitdagingen voor de kwaliteit van lerarenopleidingen Rob de Kievit en Joke Snippe Veloncongres 31 maart 2008.
Welbewust kantelen op de Paulusschool
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Good practice Didactiek voor talentontwikkeling
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Rekenen en Rekenproblemen
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Afsluiting van de 28 e Panama-conferentie.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Taal en rekenen Joke van Balen.
Welkom.
Competentiegericht leren vmbo
Groep 6.
Groep 7.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Met de Kennisbasis in zee!
Werken met tablets De kinderen maken de verwerking van reken-, taal- en spellingslessen op een eigen tablet. Het programma geeft direct aan of een opdracht.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Social work Week 2.
ISO - Jaarcongres Vereniging Hogescholen, 17 april 2014 Dichtbij de student Lectoraten in het hbo april 2014.
OGP5: Vakwerk en rekenen  Beginsituatie van leerlingen in beeld;  Een goede rekeninstructie;  Werkvormen om te differentiëren;  Toetsing;  Taal in.
A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
De Rekenscan van Rekenblokken
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Dalton in 3.
Kiezen voor de toekomst
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
‘n App a Day doe je voordeel er mee
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Oranje Nassau College Zoetermeer
Open online aansluitingsmodules statistiek
Leerling- kenmerken Motivatie
Groep 6 leerkrachten 6a Mick Coffa en Theo Aurik 6b Marion van Mook
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
Academie voor Bouw & Infra
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
ERVARINGEN DELEN REKENDREMPELS NEMEN IJSBERGMODELLEN UITWERKEN
Transcript van de presentatie:

Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde

Opdracht Ontwikkel een spel, dat leerlingen helpt om betekenis te geven aan de bewerking vermenigvuldigen van breuken. Welk medium? Betekenis vermenigvuldigen van breuken. Model of context. Lol in wiskunde. Echte wiskundige activiteit.

Overwegingen bij de pilot Studenten moeten plezier krijgen in wiskunde –ook als dat niet direct gekoppeld is aan de onderwijspraktijk Studenten ontwikkelen wiskundige attitude –actief zoeken naar relaties, durven aanpakken problemen, enzovoorts Studenten vergroten eigen gecijferdheid

Uitwerking Uitdagende, open opdrachten Groepswerk Koppeling eigen niveau en onderwijs in de basisschool Koppeling bovenbouw basisschool aan opdrachten op 3S-niveau

Eerste bevindingen Studenten gaan aan de slag –…maar moeten daarbij wel geholpen worden –‘ik vond Wiscat al moeilijk’ Veel studenten zoeken actief naar relatie met basisonderwijs Enkele studenten geven aan te waarderen dat wiskunde op eigen niveau aandacht krijgt Sturing door toetsing

Discussie Gemaakte keuzen Gekozen uitvoering Tips