Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Opdracht Ontwikkel een spel, dat leerlingen helpt om betekenis te geven aan de bewerking vermenigvuldigen van breuken. Welk medium? Betekenis vermenigvuldigen van breuken. Model of context. Lol in wiskunde. Echte wiskundige activiteit.
Overwegingen bij de pilot Studenten moeten plezier krijgen in wiskunde –ook als dat niet direct gekoppeld is aan de onderwijspraktijk Studenten ontwikkelen wiskundige attitude –actief zoeken naar relaties, durven aanpakken problemen, enzovoorts Studenten vergroten eigen gecijferdheid
Uitwerking Uitdagende, open opdrachten Groepswerk Koppeling eigen niveau en onderwijs in de basisschool Koppeling bovenbouw basisschool aan opdrachten op 3S-niveau
Eerste bevindingen Studenten gaan aan de slag –…maar moeten daarbij wel geholpen worden –‘ik vond Wiscat al moeilijk’ Veel studenten zoeken actief naar relatie met basisonderwijs Enkele studenten geven aan te waarderen dat wiskunde op eigen niveau aandacht krijgt Sturing door toetsing
Discussie Gemaakte keuzen Gekozen uitvoering Tips