Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Advertisements

Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Werken naar onderwijsbehoeften
Van idee tot digitaal materiaal
Lesgeven en begeleiden
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Gepersonaliseerd leren
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Competentiegericht leren vmbo
Return to Sender.
“Help mij het zelf te doen”
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Lancering Traject
Programmeren. programmeren unplugged programmeren Deel 1: unplugged programmeren.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
PLD REKENEN PO OBK-werkgroep overleg Lalibel Mohaupt Kees Hoogland.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Laurentius Stichting Wel en wee rondom onze ICT… Evaluatie IT-bedrijf Teveel verschillende platforms > voorbereiding naar migratie Windows 10 Upgrade wifi.
Programmeren met kinderen
Werken met Leerdoelen: zelf vormgeven van het Curriculum
Programmeren met kinderen
Wat is coöperatief leren?
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Interactief oefenen, formatief toetsen
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Curriculumontwerp AVO
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
NLT in de onderbouw 1 Het idee om NLT te gaan geven in de onderbouw
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
Bedrijvigheid in de lessen economie!
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Digi(bord)boek project <titel project>
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Processen Knelpunten Oplossingen
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Activernde didactiek & passende werkvormen
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Onderzoekend en Ontwerpend leren
Basisschool St. Lambertus September 2018
Digitale geletterdheid
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder onderwijsgroep Fier

2 Als onderwijsgroep willen we onze leerlingen voorbereiden op de maatschappij In deze maatschappij zijn de 21 e eeuwse vaardigheden belangrijk Veel partijen zijn bezig met materialen rondom programmeren Beginsituatie

3 1. Doel: Alle collega’s / leerkrachten kunnen zelf aan de slag met programmeeractiviteiten in de klas 2. Eindresultaat bepalen: * Leerlijn programmeren * Document waarin meerwaarde duidelijk wordt gemaakt 3. Wat heeft het opgeleverd: * Leerlijn op basis van doelen met daaraan gekoppeld aan lessen / activiteiten * Publicatie * Filmpje * Veel kennis Versnellingsvraag van PO Doorbraakproject Slimmer Leren met ICT

4 Versnellingsvraag indienen – Zelf antwoord geven op de vraag – Externe expertise Kennisnet en SLO Doelen centraal – Unplugged leerlijn – Pilot leerlijn op 3 scholen Onderzoek PO-Raad – Levert implementatie leerlijn op wat we beogen Het proces

5 Een beknopte inzage Leerlijn programmeren in het basisonderwijs

Begrippen: Volgens ons als “grammatica” van het programmeren; basis leggen voor programmeren Per begrip een korte toelichting online Volgorde van de begrippen: toename van complexiteit o.a. door toenemen van abstractieniveau

Doelen: Per begrip zijn doelen geformuleerd Voor sommige doelen alleen voor bijvoorbeeld OB en MB geformuleerd: - sommige begrippen ook aan bod bij behandeling van andere doelen (bijv. Decompositie) - mate van complexiteit van het begrip Doelen als leidraad: Ondanks opbouw in moeilijkheidsgraad uiteraard mogelijk om eigen keuzes te maken: - activiteiten doorschuiven naar een volgende groep - differentiatie mogelijk door de opzet van de opdrachten, ook door in een “eerder” stadium aan “latere” doelen te werken.

Computational thinking: Koppeling met het computational thinking leerplankader van het SLOcomputational thinking Programmeren is onderdeel van computational thinking Begrippen niet “rechtstreeks” gekopieerd uit SLO kader, maar “eigen” begrippen: - leerlijn praktisch toepasbaar - eenduidige en herkenbare begrippen. Per begrip een pagina waarop aangegeven welke SLO doelen verbonden zijn aan het begrip.

9 Per doel voorbeeldactiviteiten waarmee gewerkt wordt aan de geformuleerde doelen Laagdrempelig “unplugged” aanbod. Weinig nodig: -Voorkennis -Hardware -Software -Infrastructuur -Tijd Veel van deze voorbeeldactiviteiten afkomstig van code.org platform. Deze activiteiten zijn letterlijk en figuurlijk vertaald naar de Nederlandse situatie. Activiteiten:

10 Materiaal via: _in_het_PO (ordening vanuit de doelen) _in_het_PO of via: ijn_programmeren_PO#!page ijn_programmeren_PO#!page (ordening vanuit de bouwen) Even kijken:

11 Rechtstreeks betrokken bij dit werk: -Sandra Legters, Stichting OPONOA -Teun Meijer en Nico Woudwijk, Onderwijsgroep FIER -Allard Strijker, SLO -Wietse van Bruggen en Harriet Leget, Kennisnet

12