Via coalities bruggen slaan met de campus Netwerkbijeenkomst Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, 13.01.2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
Advertisements

Iedereen gelijke kansen op school
Dorpstuintjes in Heusden?. Wat?  Volkstuin = Samentuin = Dorpstuin  Een ruimte waar burgers op 1 locatie een groentetuin op een ecologische wijze bewerken.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Wouter Vanderplasschen Vakgroep Orthopedagogiek
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Het belang van wetenschappelijk onderzoek voor de gehandicaptenzorg
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Masteropleiding sociaal werk
Afstudeerrichtingen Bachelor Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek - 16/03/2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen – Vakgroep Orthopedagogiek.
Studietrajecten FPPW na prof. bach. sec. onderwijs
De pedagogische meerwaarde van ICT?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
OUDERS VOOR INCLUSIE. WIE ZIJN OUDERS VOOR INCLUSIE ? Vereniging van en voor ouders Voor alle ouders van kinderen, ongeacht hun handicap We zijn vooral.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
Over jeugd, opvoeding en jeugdwerk Filip Coussee Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Uit De Marge 15 december 2011.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Laaggeschoolden in het Vlaams arbeidsmarktbeleid.
Auteurs : Ellen Claes Marc Hooghe Tim Reeskens. Een maatschappelijk en pedagogisch probleem.
Goed kiezen en frequente vragen daarbij
Ψ FACULTEIT PSYCHOLOGIE EN PEDAGOGISCHE WETENSCHAPPEN.
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Filip Coussée
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
LEREN LEREN & PAL.
Projectgroep: Rol van de Belgische universitaire samenwerking ter ondersteuning van basiseducatie en TVET.
Terugblik & vooruitzicht. De aanleiding: ontgroening en vergrijzing Structurele krapte op de arbeidsmarkt Europese concurrentie op basis van oorlog voor.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Workshop Reflecteren.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
WERKPLAATS ACADEMIE SOCIALE STUDIES DEN BOSCH: ASH Herman van Alphen.
1 Rol van de UB Pitch 2: Wageningen. Dienstverlening onderzoeksdata Gezamenlijke aanpak Juridisch, Bibliotheek en IT De Wageningen UR case: Data Management.
Onderzoeksmaster Rechten 5 november Wat is de onderzoeksmaster? Uniek programma in Vlaanderen Samenwerking met Universiteit Tilburg Afzonderlijke.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
ExpressieExpressie Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid 1.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtraject na schakeljaar traject één taal: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Latijn.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Opleiding, onderzoek en werkveld
Beleid: Federale – Vlaamse overheid
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Enkele interessante vragen!
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Moderne Wetenschappen - Latijnse
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Pedagogische relatie in VO en MBO
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid
Transformatieve School in de praktijk
Typisch ‘optie Latijn’
Hoofdstuk 1.
Onderzoeksmaster Rechten
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Via coalities bruggen slaan met de campus Netwerkbijeenkomst Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland,

Inleiding en Context Universiteit Gent Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen Afstudeerrichting orthopedagogiek Disability Studies als één van de invalshoeken Sinds 1999 Visitatiecommissie  ‘reflective practitioner’

Coalities en Campus: een spanningsveld Toegestuurde tekst in het Engels De DS onderzoeksgroep en de metafoor van de tafel (Ouders voor Inclusie + Onze Nieuwe Toekomst) Coalitie is een ‘…tijdelijk samenkomen van te onderscheiden en verschillende delen die een (nieuwe) eenheid vormen waarbinnen ze hun eigen identiteit kunnen behouden…’ De laptop onderzoeker

Campus Twee bewegingen Twee centraal staande acties: 1.Anti-essentialisme : we creëren een hybride ruimte waar ‘botsende’ kennis en discoursen elkaar ontmoeten en beïnvloeden 2.Retroductie: inductief werken en deductief werken (in Gent ‘Sociale interpretaties’: embodiment, disability identity, mensenrechtenperspectief, different cultures, disability culture, sociale model analayse,…)

Disability Studies als basiskamp Voor sommige studenten (we zien na de opbouw ongeveer 1/3 in dit basiskamp verblijven) Wat is ‘professionele expertise’? Welke rol(len) wil ik vervullen?

Ingangen Co-teaching De reflective practitioner en de perfecte chaos van het leven Je pense donc je suis  we learn/work, so we are (communities of practice) Pedagogiek is Politiek

Illustraties What do you think?? onderzoek voor Unicef Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs Onderzoek schoolweigeringen Ouders voor Inclusie Onderzoek Mensenrechten Onze Nieuwe Toekomst Senseo ondersteuning