Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lifestyle-bladen voor de vrouw
Advertisements

Presentaties •Leerjaar 1 Informatiekunde - Presentaties maken.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
“Zonder taal geen verhaal” .
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Sociale media op school
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
De paal in Wesley Geerts 05 nov 2010.
Bezoekje aan de bibliotheek op dinsdag 2 maart 2010 Groep 1a.
Interpreteren van data
Welkom in groep 5!!.
Regels en afspraken.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
De Leesmees.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2015.
VOORLEESWEKEN Voorlezen; elke dag een feest!. WAT IS DE REDEN OM VOOR TE LEZEN? Goed voor de ontwikkeling Tijd voor elkaar Verbondenheid Moment van rust.
Als je van iemand houdt, heeft alles nog meer zin!
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst. ZOMER © Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
(Voor)lezen is leuk!.
KiVa – lied Zo fijn op onze school!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Monitor: van resultaat naar doelen Introductie monitor (sep-okt) Ond.spec./leco aan team Uitvoering monitor (nov-jan) Groep 4-8 en alle leerkrachten Maatwerk.
In opdracht van SIOB 15 augustus Wat is dBos? De Bibliotheek op school is een landelijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Meer voorlezen, beter in taal
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Ouderavond Het belang van (voor)lezen en de taak van de leescoördinator.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Meten = weten wat levert het op? gaan kinderen echt beter lezen?
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
DE BIBLIOTHEEK EN DE KRACHT VAN LADY GAGA. BIBLIOTHEEK EN VMBO BIBLIOTHEEK ZWAKKE LEZERS 12 TOT 15 SAMENWERKING COLLECTIE PROGRAMMA´S 4you! Dick van der.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond
Voorlezen geeft je kind een voorsprong
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Transcript van de presentatie:

Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X

LEZEN en MEDIAWIJSHEID & opbrengstgericht werken

Monitor de Bibliotheek op school Laat de effecten zien van onze samenwerking op: ● leesmotivatie ● leesgedrag ● leengedrag ● leescultuur thuis ● leesbevorderende activiteiten op school ● informatievaardigheden

Bijlagen voor het team ● Standaard rapportage ● Maatwerk hand-out

Monitor: van resultaten naar doelen! Van algemeen naar specifiek

Vormen van leesbevordering ● De hele groep leest (stil), ● Op een vast moment van de dag, ● Uit een zelfgekozen boek/medium. ● Ruime keus uit veelzijdig aanbod ● Plezier ervaren en eigen smaak ontwikkelen ● Een (klassikaal) gesprek, ● Over een (klassikaal) gelezen boek/ verhaal/fragment. ● Eigen standpunten inbrengen ● Verbinden van informatie met kennis en ervaring van het kind ● Voorlezen door leerkracht of kind, ● Uit alle soorten boeken/genres, ● Ook bij prenten of zaakvakken, ● Bevordert rust, ontspanning, concentratie, algemene ontwikkeling en genieten.

Leeswijzer

% zwakke lezers CITO begrijpend lezen Landelijk

Lezen wordt dus leuker

Toch gebeurt er iets geks!

Jongens versus meisjes

Gebeurt in de klas hetzelfde?

Thuislezen is mooi en stabiel

Welk doel kan hier gesteld worden? ● Het percentage kinderen in groep 7(8) dat lezen vervelend/niet zo leuk vindt daalt van 29% naar 15%. ● Het percentage jongens in groep 7(8) dat lezen vervelend/niet zo leuk vindt daalt van 37% naar 20%. ● Het percentage kinderen in groep 7(8) dat lezen in de klas (best)leuk vindt blijft stabiel op 80%.

Wat gebeurt er in de groepen?

Gebruik je boeken bij zaakvakken?

Heeft dit effect op de kinderen? Maar ook hier een dipje in groep 7

Welk doel kan hier gesteld worden? ● In groep 4-8 houdt de leerkracht regelmatig (bijv. 1-2x p/mnd) een boekintroductie bij een zaakvak. ● In groep 6/7/8 geven de kinderen regelmatig een boekpresentatie bij een zaakvak. ● … (iets voor groep 7(8) over het vertellen over boeken door de juf/meester?)

Wat gebeurt er thuis?

Welk doel kan hier gesteld worden? ● Het percentage ouders dat thuis wekelijks praat over boeken stijgt van 20% naar 35%.

Perceptie op de schoolbibliotheek

Is hij vaak open?

Zijn er leuke leesboeken? Vooral de jongens lijken hier niet zo blij

Kun je makkelijk vinden wat je zoekt?

Met de begeleiding zit het in elk geval wel oké!

Welk doel kan hier gesteld worden? ● Het percentage jongens in groep 7 en 8 dat de leesboeken in de schoolbibliotheek leuk vindt stijgt naar minimaal 55%. ● De leerlingen van groep 8 kunnen dagelijks boeken ruilen.

Informatievaardigheden

Het proces van monitor naar leesplan 1. Wat wil ik bij de volgende meting anders zien? (Wat gaat het verschil maken in positieve resultaten?)  doelen (2-3 is voldoende) 2. Wat betekent dat voor mij als leerkracht? (Wat moet ik doen om bij te dragen aan het behalen van de genoemde resultaten?)  activiteiten / werkvormen

Voorbeeld doelen: ● Het percentage kinderen in groep 7(8) dat lezen vervelend/niet zo leuk vindt daalt van 29% naar 15%. ● Het percentage jongens in groep 7(8) dat lezen vervelend/niet zo leuk vindt daalt van 37% naar 20%. ● Het percentage kinderen in groep 7(8) dat lezen in de klas (best)leuk vindt blijft stabiel op 80%. ● In groep 4-8 houdt de leerkracht regelmatig (bijv. 1-2x p/mnd) een boekintroductie bij een zaakvak. ● In groep 6/7/8 geven de kinderen regelmatig een boekpresentatie bij een zaakvak. ● … (iets voor groep 7(8) over het vertellen over boeken door de juf/meester?) ● Het percentage ouders dat thuis wekelijks praat over boeken stijgt van 20% naar 35%. ● Het percentage jongens in groep 7 en 8 dat de leesboeken in de schoolbibliotheek leuk vindt stijgt naar minimaal 55%. ● De leerlingen van groep 8 kunnen dagelijks boeken ruilen.

Welke focus wil je ook nog leggen? ● Vrij lezen ● Voorlezen ● Praten over boeken ● Leescultuur thuis ● Informatievaardigheden ● Per groep / bouw / schoolbreed / team

Wat ga ik morgen al anders doen?

Profielen