Online Marketing Plan OW 3 Display Advertising
Opdracht in duo’s Onderzoek de online advertentiemogelijkheden van: - Groep 1: Facebook - Groep 2: Sanoma Online - Groep 3: Ad.factor Zoek uit: - Kies één ‘middel’ en ga na welke advertentiemogelijkheden er zijn? - Wat zijn de kosten? - Wat voor informatie wordt gegeven over bereik? - In hoeverre kun je segmenteren op doelgroep?
Online advertising Standaardbannerformaten A. Full banner B. Leaderboard C. Medium rectangle D. Large rectangle E. Skyscraper E. D. C. B.
Display advertising High impact en rich media uitingen A. Takeover B. Expandable C. Cornerad/Floorad B. / C. A.
Tekstlink Interactieve bannerFlashbanner
Display advertising: mediaplanning De juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste doelgroep tegen de juiste kosten onder de aandacht brengen. Kunst daarbij is om op te vallen: –Ondanks zware concurrentie –Ondanks budget-beperkingen –Ondanks lage betrokkenheid bij product
Mediaplanning Planning: –sites selectie –periode/tijdspad –formaten/vormen –posities op de site –frequentie One-stop-shopping: alle mediaruimte inkopen bij één uitgever/saleshouse
Afrekenmodellen display advertising CPM| attention CPC| interest CPL| desire CPA| action Hybride: een combinatie van een twee of meer betalingsmogelijkheden
CPM| attention Kosten per duizend pagina weergaves Gericht inkopen op positie Branding waarde Verandering in kennis houding en gedrag Let op de doelgroep CTR
CPC | interest Afrekenen per click op banner of tekstlink Optimaliseren naar eCPM eCPM staat voor Effective CPM en is een berekening van de geschatte opbrengsten per duizend advertenties. Minder branding waarde Eerste stap richting conversie
CPL| desire Afrekenen bij een informatie aanvraag Voor laatste stap naar conversie
CPA| action Afrekenen op basis van een actie of conversie De laatste stap in de conversie funnel