Culturele instellingen in Nederland Veranderingen in geefgedrag, giften, fondsenwerving en inkomsten tussen 2011 en 2014 Werkgroep Filantropische Studies.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Go big or go home! Maatschappelijk ondernemen in de USA & Amsterdam
Advertisements

De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
workshop geld zoeken loont
Inleiding Prof. René Bekkers
De Geefwet staat in het Staatsblad, hoe nu verder?
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Geven door huishoudens René Bekkers. Giften van huishoudens.
© prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs, prof.dr. Lucas C.P.M. Meijs Lonneke Roza MscBA Strategische filantropie.
V E R N I E U W E N D D E N K E N, V E R N I E U W E N D D O E N 1 Project Kunstwerk Diepenheim • Korte terugblik •Resultaten verkenningfase • Projectplan.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
The External Control of Organisations A Resource Dependence Perspective (Pfeffer & Salancik) Verthé Tom 2de Ba Politieke Wetenschappen - VUB Sociologie.
Aan de slag ! Petra Hoogerwerf Aan de slag.
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
Vrije Universiteit amsterdam FSW/werkgroep Filantropische Studies De Boelelaan HV Amsterdam Praktijkcongres Zorg en Welzijn.
BERENSCHOT | VAN DOOREN ADVIES | CHARISTAR
Rotterdam Stadsinitiatief. Wat is het Stadsinitiatief? Rotterdammers denken, praten, doen en bouwen mee aan de stad Rotterdammers dienen plannen in Plannen.
Welkom bij Jeugdfonds Almelo
Informatiemiddag ANBI Cultuur Utrecht 21 maart 2012 juli ’14.
Plasterks beleid versus de weerbarstige praktijk Paradiso-debat 2008 Zondag 31 augustus 2008 Kunsten’92, Kunst van het Vooruitzien en Paradiso.
Laat Nederland van zijn beste kant zien! Workshop Fondsenwerving 21 oktober 2008 Freek Mekking & Eylem Tanir Projectadviseurs Diversiteit Oranje Fonds.
Human Capital & Strategic Personnel Planning
Postacademische Opleiding Philantropic Studies
Vonk! Samenwerking als basis voor succesvol cultureel ondernemerschap
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Internationaal Ondernemen en het MKB: “Ver weg of dichtbij?” Nicolette Tiggeloove EIM Beleidscafé 18 juni 2009.
Wie zal dat betalen? Alumnibeleid en private financiering van hoger onderwijs 28 september 2005 René Bekkers ICS/Sociologie
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Politici: bescherm de filantropische sector, maar durf haar los te laten! Prof. dr. Sigrid Hemels 24 april 2014.
WORKSHOP LEEFBAARHEID Deel 2. Opzet Wat maakt uw dorp of streek leefbaar? Naar een model van leefbaarheid Waardering en Belang De leefbaarheid en sociale.
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
1 HOE BENUT JE OPTIMAAL DE GEEFWET ? Noorderslag Seminar – 13 januari 2012 Dr. Dick Molenaar All Arts Belastingadviseurs - Rotterdam.
De groei van de fondsenwerving in de afgelopen 45 jaar dr. R.H.F.P. Bekkers Universitair docent aan de VU en de Universiteit Utrecht.
Toekomstverkenning Goede doelen collectes Rene Bekkers Evelien Boonstoppel Filantropische Studies, VU Amsterdam Geven in Nederland.
Netwerk voor Cultuur en Natuur Afdrachtensystematiek Afdelingen Voorzittersoverleg 22 oktober 2011.
Vrije Universiteit amsterdam FSW/werkgroep Filantropie DBL 859 De Boelelaan 1081c 1081 HV Amsterdam Het nieuwe geven in de praktijk.
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Interactieve (Marketing) communicatie COLLEGE 07 SHEET 1 Interactieve (Marketing) Communicatie.
2015 Filantropische Studies Vrije Universiteit Amsterdam
Workshop Sponsorwerven. Fondsenwerven Geweldig! Jij kunt door middel van deelname en fondsenwerven het leven van Amsterdamse dakloze honden aanzienlijk.
Financieren van erfgoed Een integrale benadering 13 november 2014.
Paul Andreoli & Benno Wiegers
Day for Change – Haagse Hogeschool. Actieorganisatie, opgericht in 2006 door Marc Klein Essink, Arthur Hoogendijk en Diederik Laman Trip Kennis over en.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Cultureel Ondernemerschap
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Rekenen met getallen : = x Delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde van die breuk. Maak je zelf zo min mogelijk.
De deeleconomie in Nederland Maaike Decraemer 1 BaSW B Projectgroep ‘Wij Delen’ SADAN-opdracht: stap 2 1.
Mechanismen van tweedeling Over verarming en verrijking in Nederland.
Nieuwe Financieringsbronnen en Samenwerking met Bedrijfsleven INLEIDING INSPIRATIE BIJEENKOMST MOGROEP 11 APRIL 2013 BEATRIXTHEATER UTRECHT PROF. DR. THEO.
Heike Delfmann / Lectoraat Veranderend Ondernemerschap NHL 1.
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
16 maart 2016 Presentatie rapport Een hele onderneming.
De enige constante is verandering. Initiatief voor FESPA Nederland past in ontwikkeling van verandering Samen maken we de markt van visuele communicatie.
Waarom Katholieken niet geven En wat u daar aan kunt doen Lezing 5 oktober 2016 René Bekkers Filantropische Studies Vrije Universiteit Amsterdam
Congres Podia & Festivals 13 september 2017
Crowdfunding.
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
The State of Entrepreneurship.NL 2016
Culturele instellingen in Nederland Lessen uit de periode
Beste havo 4..
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Van kerk naar samenleving en weer terug Pepijn van Houwelingen (SCP) Pepijn van Houwelingen VKB symposium 2018 dinsdag 19 februari 2019.
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
DE TOEKOMST VAN ONLINE FONDSENWERVING
Nederland Filantropieland
Hans Broodman Nassau Fundraising De Toekomst van Fondsenwerving
Transcript van de presentatie:

Culturele instellingen in Nederland Veranderingen in geefgedrag, giften, fondsenwerving en inkomsten tussen 2011 en 2014 Werkgroep Filantropische Studies Vrije Universiteit Amsterdam De Griffioen, 10 juni 2016

De Geefwet Verhoogde de aftrekbaarheid van giften aan geregistreerde culturele instellingen (culturele ANBI’s) en vergrootte de mogelijkheden commerciële inkomsten te verwerven. Het doel van de Geefwet was: -Giften en inkomsten uit commerciële activiteiten te verhogen; -De afhankelijkheid van overheidssubsidie te verminderen. 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen2

In theorie… …verlaagt de giftenaftrek de prijs van giften. De geefwet verlaagt de prijs van giften aan cultuur nog verder, voor zowel particulieren als bedrijven. De prijs van giften aan andere doelen bleef gelijk. Het Europese hof ging akkoord in maart Dit is bijna een natuurlijk experiment waarmee theorieën over geefgedrag kunnen worden getoetst. 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen3

Mogelijke effecten voor particulieren 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen4

…en voor bedrijven 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen5

Eerder onderzoek laat zien Prijseffecten variëren van -0.2 tot Het prijseffect op het bedrag dat wordt afgetrokken onder degenen die de giftenaftrek gebruiken is -0.9.* Er is nog geen onderzoek dat prijseffecten op giften aan cultuur heeft geschat Waarschijnlijk zijn giften aan cultuur sterker prijsgevoelig omdat cultuur vaker gesteund wordt door vermogende Nederlanders 6 * Source: Bekkers, R. (2012). The Limits of Social Influence on Giving. Paper presented at the workshop “Social influences and charitable giving”, Centre for Market and Public Organisation, University of Bristol, February 24, juni 2016Symposium Culturele Instellingen

Maar tegelijkertijd… Een daling van €220 miljoen in overheidssubsidies voor cultuur aangekondigd in In 2013 was €253 miljoen daadwerkelijk bezuinigd. 40% of 346 BIS instellingen verloren subsidie. 17% of the 137 instellingen die subsidie ontvingen zijn niet langer actief. Lokale overheden hebben ook minstens €90 miljoen bezuinigd. 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen7

Dus… De prijsverlaging voor giften aan cultuur kan het geefgedrag bevorderd hebben, maar de bezuinigingen kunnen de giften ook beïnvloed hebben. Dat effect zou zowel positief (“crowding-out”) als negatief kunnen zijn (“crowding-in”), of nul. Het Ministerie van OCW heeft de instellingen opgeroepen meer ondernemerschap te tonen en meer giften en sponsoring te werven. 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen8

Ondernemerschap De cultuursector is bekritiseerd om een gebrek aan creativiteit bij het verdienen van geld. Vaardigheden en capaciteit voor fondsenwerving en commerciële activiteiten ontbraken. Het Ministerie van OCW subsidieerde daarom Wijzer Werven en Leiderschap in Cultuur. Bovendien werd de campagne ‘Cultuur, daar geef je om’ gehouden en een toolkit aan instellingen aangeboden. 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen9

Onze onderzoeksvragen Na de Geefwet… 1.Hoe zijn de culturele instellingen veranderd in de werving van giften en commerciële inkomsten? 2.Hoe is het geefgedrag aan culturele instellingen veranderd? 3.Welke instellingen hebben meer geprofiteerd van de Geefwet? 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen10

Het Mattheüs effect Succesvolle organisaties worden nog succesvoller Instellingen die fondsen werven en commerciële activiteiten ontplooiien verwerven inkomsten Deze inkomsten en de ervaring met fondsenwerving geven instellingen een voorsprong om nog meer inkomsten te verwerven “Want een iegelijk die heeft, dien zal gegeven worden, en hij zal overvloedig hebben; maar van dengene, die niet heeft, van dien zal genomen worden, ook dat hij heeft.” (Mt 25:29) 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen11

Theoretisch model Fundraising income Charitable deduction reform Investment in fundraising Organizational capacity Investment in sales Sales income Structural characteristics Cultural characteristics 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen12

De resultaten van vandaag Fundraising income Charitable deduction reform Information to donors Organizational capacity Investment in sales Sales income Structural characteristics Cultural characteristics 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen13

Bijdragen aan cultuur 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen14 NB: bedragen van bedrijven en huishoudens worden vertekend door uitschieters

Giften aan cultuur Brede steekproef van huishoudens 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen15

Giften aan cultuur Bedrijven 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen16

Giften aan cultuur vermogende Nederlanders 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen17

Cultuur als aandeel van alle giften 1810 juni 2016Symposium Culturele Instellingen

19 Wat weten mensen over de multiplier? 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen

Totale inkomsten 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen20

Inkomsten uit fondsenwerving 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen21

Dalers en stijgers 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen22

De financieringsmix 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen23

Size Matters – Big Time 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen24

Investeringen in expertise 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen25

Investeringen in marketing en fondsenwerving 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen26

Communicatie over Geefwet en deelname aan OCW programma’s 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen27

Instellingen die over de Geefwet communiceerden zagen vaker hun inkomsten toenemen 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen28 Percentage dat toename in inkomsten uit fondsenwerving rapporteert. 63% rapporteert niet gecommuniceerd te hebben over de Geefwet.

Communicatie over de Geefwet en inkomsten 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen29

Personeel 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen30 Stagiairs VrijwilligersBetaalde krachten

Innovatie 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen31

Heeft de Geefwet de cultuursector meer ondernemend gemaakt? Waarschijnlijk wel. En vooral de instellingen die hebben geïnvesteerd in fondsenwerving hebben succes. Maar het totaal bedrag aan giften van particulieren is (nog) niet toegenomen, dat van bedrijven wel. We zien geen verplaatsingseffect van giften aan andere doelen naar cultuur.

Contact René Center for Philanthropic Studies VU University Amsterdam renebekkers.wordpress.com 10 juni 2016Symposium Culturele Instellingen33