Presentatie St. Anthonis Paul Smolders 13 april 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deelgebruik monumentale kerken
Advertisements

7 november 2013 Begroting 2014: algemene beschouwingen in een notendop Op weg naar de Almelose Maat.
Samen Werken aan een vitale binnenstad
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Multifunctioneel centrum
BINNENSTAD DELFT naar een actueel bestemmingsplan voor de binnenstad
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Maatschappelijk Aanbesteden
DETAILHANDELSPLAN GEMEENTE HOEILAART Paraat. Altijd, overal.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Missie, visie, strategie & jaarplan
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Informatiebijeenkomst >Datum>. Programma 1. Korte toelichting op het instrument BIZ 2. Het opstarten van een BIZ 3. Ondersteuning 4. Vragen.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
6 lessen voor aantrekkelijke winkelgebieden Middelburg, Drs. Hans-Hugo Smit, Platform31.
Stichting Stadsherstel Vlaardingen. Aanleiding Leegstand in historische binnenstad Eenzijdige branchering en lage kwaliteit Overbewinkeling Relatief hoge.
BIZ: bedrijveninvesteringszone Wat en hoe? Wat: Een instrument voor ondernemers om gezamenlijk te investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving.
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. PRESTATIEAFSPRAKEN NIEUWE STIJL.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Wmo-scan voor dorpshuizen! Plattelandsparlement 14 november 2015 Gerrit Kapteijns.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Centrummanagement in Leudal? Onze ervaringen in Panningen! 17 november 2014 Ger de Vlieger Jan Bouten.
Gemeente Zoeterwoude Aanzet woonvisie Bouwstenen voor nieuw beleid.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 7 februari 2013.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
Detailhandelsvisie Teylingen. Opbouw avond Introductie - belangrijkste conclusies laten zien - belangrijkste actiepunten laten zien Uitwerken - belangrijkste.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
Haalbaarheidsonderzoek Project Bossche Poort 8 maart 2007.
Sint-Oedenrode, mooi wonen in de Meierijstad Woonvisie in hoofdlijnen 23 april 2015.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Heroriëntatie landschap Lennart Graaff 7 oktober 2011.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Themabijeenkomst Bewoners Retail- & Horecavisie. Programma vandaag 1.Voorstellen 2.Praktische zaken 3.Kwartiermaker 4.Pauze 5.Teams 6.Terugkoppeling 7.Afsluiting.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
14 experimenten in krimp- en anticipeerregio’s Evaluatie Anne-Jo Visser Programmamanager.
Welkom bij de Kick-Off Retail- & Horecavisie. Programma vandaag 1.Voorstellen 2.Vergaderafspraken 3.Kwartiermaker 4.Kansen volgens vertegenwoordigers.
Welkom bij de Themabijeenkomst Vastgoed & Makelaardij Retail- & Horecavisie.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 13 november 2012.
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Ondernemersfonds Dinkelland 13 maart Ondernemersfonds Dinkelland Doel en Financiering: 1. Versterken toeristisch-economische positie Ootmarsum-Dinkelland:
I.Opening II.Het gebied: feiten en cijfers III.Doel en context van de avond IV.Pauze V.Inspraak op 4 thema’s 1.Toerisme en recreatie 2.Economie en ondernemen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Programma Ruimte & Wonen
Nut en noodzaak vervolg Stadsmanagement Leerdam
Omgevingsvisie Emmen Centrum Gemeenteraad
Regionale detailhandelsvisie Noord Limburg
Binnenstad Dynamisch centrum Wonen Werken Recreëren.
2017.
Structuurschets RONDOM KAMPERLAND.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Leegstand en regionale samenwerking
De Retailagenda Marijke van Hees Voorzitter Retailagenda.
Een BedrijvenInvesteringsZone (BIZ) in Schiedam Centrum?
Samen sterk!.
Samen sterk!.
Transformeren is het nieuwe ontwikkelen
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Presentatie St. Anthonis Paul Smolders 13 april 2016

Programma Trends in retail Regionale detailhandelsvisie Retailagenda Gebiedsontwikkeling Stakeholders Pauze: Wat, Hoe en Wie Concrete acties

Trends Internet winkelen en etalages Schaalvergroting (grotere winkels, filialisering, verzorgingsgebieden) Afname zelfstandige winkeliers Krimp en vergrijzing (minder bestedingen) Branchevervaging - functiemix Samenwerking Balans tussen vraag en aanbod verstoord

Doel regionale detailhandelsvisie Land van Cuijk Wat zijn de kansen en mogelijkheden voor verdere profilering van de regio en de toekomstige positie van grote en kleine centra en winkelontwikkelingen Instrument om met stakeholders te bouwen aan een vitale regionale detailhandels- structuur

Regionale positionering Stabilisatie inwonertal Vergrijzing en ontgroening Veel kernen (20) met minder dan inwoners Zelfredzaamheid – verenigingsleven Dag- en verblijfstoerisme Bovenregionale context (beperkte aantrekkingskracht)

Vervolg Ca m2 winkelopp. (ca. 500 winkels) 12% leegstand (100 panden) 8 winkelgebieden St. Anthonis: De Brink centrale plaats; Lokaal toeristisch 20 winkels, leegstand Lokaal verzorgingsgebied Geen potenties voor een ruimer aanbod

Gevolgen Minder winkels en leegstand Kansrijke gebieden: a. Hoofdcentra (vrijetijds-besteding) b. Boodschappencentrum; Kwetsbare gebieden: klein, geen onderscheid, prijs en ‘run’. Ladder voor duurzame verstedelijking (nut en noodzaak, regionale winkelstructuur)

Uitgangspunten Keuzes in locaties: centrumgebieden Kansen: lokale binding, toerisme, compleet, functiemix Bundeling potenties en beperkt aantal centra Arbeidsmarkt en woonkwaliteit

Ambitie Vitale winkelstructuur: leefbaarheid en winkelvoorzieningen Aantrekkelijk profiel met onderscheidende centrumgebieden Ruimte voor dynamiek Behoud kleinschalige voorzieningen Regionale spreiding Transitie van verspreide bewinkeling

Detailhandelsstructuur Hoofdwinkelstructuur: Boxmeer, Cuijk, Grave, Mill, St. Anthonis Basiswinkelvoorziening Compacte kernwinkelgebieden Ruimte voor nieuwe initiatieven/concepten Boxmeer en Cuijk gemeente overstijgend Benutten lokale kwaliteiten Spreiding PDV-winkels

Profilering hoofdcentra Verschillen tov elkaar Eigen diversiteit en kwaliteit St. Anthonis: gemoedelijk, kunst, fietsen, brink, bos en hei, agrariers Actielijnen: toetsingsprocedure winkelplannen, reductie planologische ruimte, visie kader voor lokaal beleid, profilering hoofdcentra

Thema’s retailagenda – match?! Op basis van visie keuzes maken: kansrijk – niet kansrijk Lokale samenwerking voor toekomstgerichte winkelstraten Regierol provincies Compact en vitaal (kansarm- kansrijk) Flexibiliteit in vastgoedmarkt (marktconforme flexibele huren) Investeren in mensen (houding, vaardigheden, kennis) Nieuwe concepten binnenstad (vernieuwing – beleving = mix)) Social media vaardigheden (e-Academy) Minder regeldruk Financiering Actief kennisnetwerk/platform PPS vormen voor implementatie

Gebiedsontwikkeling Eigen initiatief en draagvlak (actoren) Financiering organiseren Transparantie en communicatie Gebiedsmarketing professionaliseren en excelleren in marktkennis Verbinden: combineren van functies en (nieuwe) partners Gebiedsondernemen

ondernemersvereniging nieuwe stijl Versterken professionalisering van de organisatie van de detailhandel in centrum Belangenbehartiging maar ook over ‘ de schutting kijken’ Hybride organisatievormen = flexibel (wisselende participaties), gebaseerd op ambities en gericht op thema’s en resultaten

Rol van de overheid Visie Flexibel bestemmingsplan Marketing stad – gebied Openbare ruimte - Beeldkwaliteitsplan Aanschrijvingsbeleid Reduceren onzekerheid

Bijdrage derden Vastgoedeigenaren: exploitatie pand, kwaliteit vastgoed en functie, verhuurbaarheid en rendement, waardeontwikkeling vastgoed Ondernemers: kwaliteit winkels, marketing en acquisitie, solidariteit Corporatie: aankoop en exploitatie woningen Banken: financiering Provincie en overige: regionale aanpak, financiering

Ondernemersfonds - BIZ Gebiedsafbakening Extra kwaliteit en iedereen doet mee Heffing WOZ of eigen tarief Formeel wordt dit een belasting Financiële vertaling van activiteiten Besluit over heffingstotaal als subsidie aan stichting/vereniging

Trends en ontwikkelingen Karakteristiek gebied Ambities stakeholders Beleid Effecten en keuzes Visie Plan van aanpak : Openbare ruimte Vastgoed Economie Financiën Regelgeving Aandachtspunten: organisatie, prioriteiten, marketing, financiële enginering (PPS), flexibilisering, ondernemerschap, functiemix, online,… Proces met stakeholders De kunst van het combineren

Pauze

Ambitie: wat moet het winkelhart zijn? Boodschappencentrum Recreatief, toeristisch centrum Duurzaam (fietsen – bos en hei) centrum Profiel en mix Anders…

Wat is daarvoor nodig Samenwerking met partijen (ook buiten St. Anthonis) Evenementen uitbouwen Kwaliteit openbare ruimte Bereikbaarheid en parkeren Marketing en acquisitie: meer winkels en consumenten Anders, …

Wie moet wat gaan doen Gemeente Ondernemers Vastgoedeigenaren Bewoners/consumenten Overige partijen…..

randvoorwaarden Organisatie Korte – lange termijn Middelen Anders, …

Concrete acties 1.Wat 2.Hoe 3.Wie 4.Wanneer 5.Kosten en dekking 6.Overige randvoorwaarden

Een praktijkvoorbeeld Herontwikkeling Vlaardingen Centrum

Missie Een aantrekkelijke en verrassende binnenstad door een grote diversiteit aan functies en goede uitstraling van het vastgoed.

Aanleiding Leegstand in historische binnenstad Eenzijdige branchering en lage kwaliteit Overbewinkeling Relatief hoge huurprijzen en kleine panden Lage kwaliteit uitstraling panden Stimuleren wonen boven winkels Versnipperd eigendom Geringe investeringsbereidheid Gebrekkige handhaving Beschermd stadsgezicht

Waarom actieve aanpak: verbinden en versnellen Kwaliteitsverbetering binnenstad Breed draagvlak en langdurige betrokkenheid Inzet middelen FSV – marktinvesteringen Mobiliseren van kennis en netwerken Combineren economie en vastgoed Versterken, aantrekken ondernemingen Bouwhistorie van de stad Aantrekken externe financieringsbronnen

Resultaten per Instrument Verwerven (0) (bijdrage Leski) Renoveren (43 panden) Huurbijdrage (18 eigenaren/ondernemers) Evenementen (20) Nieuwe ondernemers (18) Tijdelijke invulling (4)

33

stichting Stadsherstel Nederland N.V. Impuls voor economie en vastgoed 34

Huidige stand van zaken 14 aanvragen pand- en gevelrenovatie 4 huursuppleties 3 nieuwe ondernemers Onderhandelingen Leski-pand Presentatie Hoogstraat en SSV op 8 oktober

Hoogstraat nr. 39 VoorNa