Governance van de Informatievoorziening bij Saxion

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Zelforganisatie Ultiem geluk of complete chaos?
Programma Presentatie: samenwerking tussen lokaal overleg en de medezeggenshap; inventarisatie professionalisering Teun van Beusekom (NHTV) Willem-Jelle.
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
NGI 30 maart 2011 Kadaster als informatiefabriek !
OP DE RADAR!!! Informatievoorziening bij de AFM RENY Voorstelrondje:
Inrichten Servicedesk ICTO-FB
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
Gezamenlijk de crisis door
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Grip op ICT door grip op architectuur
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
1 Solvency II “Beyond the waves” DNB Solvency II Seminar Gerard van Olphen 10 December 2009.
Governance van de informatievoorziening
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
Integraal, integraler, integraalst? En wat zijn de grenzen?
Bewustwording informatiebeveiliging
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Governance van de informatievoorziening
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Wat zijn de informatiehuizen Martijn van Langen Uitvoeringsprogramma GOAL DCI Brown Bag 17 juni
Sturen op Welzijn: veranderaanpak gemeenten VraagsturendVraagvolgend Controleren Co-creëren Berkelland Almere Emmen Revisited Peel en Maas Utrecht Wijk.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
De wereld van IT Governance een pragmatische benadering.
Samenwerken aan strategisch personeelsbeleid
Business informatiemanagement:
Richard vd Kroft Portfoliomanagement bij VenJ
Een gezamenlijke uitdaging
Kennispark Twente Marjan Weekhoud Directeur Kennisvalorisatie Saxion Kennispark Twente.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Business Service Management: de zwakste schakel in de keten?!
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Resultaten werkgroep integrale bekostiging Bijeenkomst GGZNederland woensdagmiddag 9 maart.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
ASL BiSL Foundation ASL BiSL Foundation themasessie Waarden van de wendbare FB-er e-CF en BIM Machteld Meijer ABN AMRO, Amsterdam, 23 november.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Functioneel Beheer Coöperatie VGZ Ron Ewals Teammanager Functioneel Beheer.
Themaavond NGI/NGN Praktijkcase: Professionalisering Functioneel Beheer bij de RET.
Stadsmarketing Stand van zaken College van B&W, 14 oktober 2008.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
NGI Themasessie 8 juni 2007 Inrichtingsfactoren voor Business Informatiemanagement Lex Scholten – informatie-procesverbeteraar ASLBiSL Foundation Motivaty.
Ervaringen uit de praktijk van UWV Training Lean Auditen.
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Procesverbetering in de Zorg
Positie van de gemeenteraad in 2017
Visitatie Functioneel Beheer
K.I.S.S. (Keep it super simple) voor de klant
De Verander versneller Workshop op 30 november 2017.
Ondernemende Netwerken
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Digitale architectuur
Centrale aansturing: Examinering Nederlands en Rekenen
Stimuleringsprogramma stedelijke kavelruil
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Informatiebijeenkomst Limburgse Arbeidsmarktdag 24 mei 2018
Workshop Checklist informatievoorziening
Resilience in mijn gemeente
Taskforce op bezoek bij VIAG congress
Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Hogeschool Rotterdam “teams aan zet” 9 mei 2019
Transcript van de presentatie:

Governance van de Informatievoorziening bij Saxion Van IT-Governance 1.0 naar IT-Governance 3.0

Agenda Positionering IT-Governance 1.0 van aanbod naar vraagsturing IT-Governance 2.0 het moet professioneler Functioneel Beheer IT-Governance 3.0 steviger sturen Lessons Learned

Positionering 27000 studenten 2300 medewerkers Deventer Enschede aantal fte IT afdeling 52 budget IT afdeling 6 M€ tot. kosten netwerk incl. beheer 1.2 M€ aantal werkplekken/devices 6556 gedistribueerde applicaties 479 Enschede Deventer Apeldoorn

Positionering

IT- Governance 1.0 naar vraagsturing 5 - De informatievoorziening van een instelling…informatievoorziening bedrijfskritisch……de omslag van aanbodsturing naar vraagsturing…. de 5 informatiedomeinen….. rollen in onze IT-Governance aan de hand van het Amsterdams Informatiemodel (AIM)…. we gebruiken BiSL als referentiemodel. We zijn de inrichting van de IT –Governance van boven ingevlogen, de strategische (bovenste laag) in het BiSL-model en de bovenste rij in het Amsterdams Informatiemodel

IT-Governance 1.0 Aanleiding Doel Resultaat Aanleiding Onvrede over aansluiting vraag en aanbod Financiën Wens tot samenwerking Resultaat (Interne evaluatie) Introductie BIM  constante/kwalitatieve aandacht Heldere afbakening  goede afweging belangen Verantwoordelijkheid daar waar het hoort Meer focus/prioriteit op haalbare doelstellingen Beter inzicht in de kosten Heeft de gebruiker er iets aan (vraagsturing) en budget goed besteed Niet als rijdende rechter optreden Gouden ASL BiSL Award 2011: Saxion Voor de inzending 'De Business aan het stuur' met BiSL werd Saxion door de vakjury beloond met de Gouden ASL BiSL Award. De jury is van mening dat 'Saxion een goed voorbeeld is van het effect dat bereikt kan worden door de business in de lead te zetten bij IT. Samen sturen was een probleem dat Saxion goed heeft aangepakt.'

IT-Governance 2.0 de basis op orde Aanleiding Doel Het Programma Professionalisering Informatievoorziening (PPI) Informatiebeveiliging & privacy Leveranciersmanagement Wijzigingenbeheer Incidentmanagement Managementinformatie Dataintegratie en datakwaliteit Functioneel Beheer

Functioneel Beheer Decentraal (in de 5 domeinen) Centrale regie Functieprofiel Deskundigheidsbevordering (o.a. BiSL training) Volwassenheidsmeting Rugzak Gezamenlijke themasessies

IT Governance 3.0 versterking van het sturend vermogen Aanleiding en doel Sturing op de IV is een zaak voor alle lijnverantwoordelijken BigBang 20-1-2016 in “De Kleine Willem Proceseigenaren meer “in the lead”; aandacht voor eigenaarschap, ketenregie, procesmanagement Meer slagkracht (en ruimte) Principes ipv regels Afspraak is afspraak Kortcyclisch werken (o.a. Lean) Continu verbeteren Wendbaarheid als strategiesch thema => Op weg naar “Het verdrag van de Kleine Willem” (30-6-2016)

IT-Governance 3.0 Resultaat ?

Lessons learned Samenwerking en dus creëren van awareness en organiseren van commitment is cruciaal Goed is goed genoeg De enige constante is verandering Theorieen, modellen, stucturen en templates zijn erg nuttig maar slechts een middel

Vragen. Opmerkingen. Tips en suggesties. Hans Outhuis j. g. a Vragen ? Opmerkingen ? Tips en suggesties ? Hans Outhuis j.g.a.outhuis@saxion.nl