‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Anonieme Gedichten Simon & Garfunkel Bridge over Trouble Water
Advertisements

Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
De roos van Leary.
De Drama Driehoek.
“Een reis naar Licht”.
Een echte ( ) vriend(in) ben je pas. ..
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Discipelschap.
die niet om jou zou huilen.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Listige minnaars in de liefde
GOD.
Ludo Daems.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Lieve zoon/dochter ....
Iedereen coach naar Jef Clement.
Geluid aan.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Een echte ( )-vriend(in)
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
Om soms eens dieper over na te denken
Onze doelen en visie in beeld
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Rouw & Verlies Les 3.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Welkom ik maak me sterk.
Verschillende rollen en stijlen
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Talent in Ontwikkeling
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Talent in Ontwikkeling
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-workshop “Vind je missie”
Zichtbaarheid Creëren
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Transcript van de presentatie:

‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016 5e avond

Zonnestraaltjes In tweetallen, 2 minuten elk, de één luistert ander praat. Focus op een recente gebeurtenis waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om over na te denken vanuit NLP. Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

het onbewuste verwerkt 11.200.000 bits/sec het bewuste = golfje aan oppervlak het bewuste = topje van de ijsberg het bewuste verwerkt 60 bits/sec het onbewuste = onderwater deel van de ijsberg het onbewuste verwerkt 11.200.000 bits/sec het onbewuste = de oceaandiepten

De functies van het onbewuste Als de berijder een duidelijke boodschap doorgeeft aan de olifant, gaat deze de weg die het bewuste wil. De olifant vermijdt gevaar, zoals het onbewuste ook doet.

De functies van het onbewuste Slaat herinneringen op: chronologisch en thematisch Is het domein van emoties Bestuurt het lichaam, heeft een blauwdruk van het lichaam Handhaaft en beschermt het lichaam Werkt als een dienaar en volgt de instructies op van het bewustzijn

Waar zit ons onbewuste en bewuste? Het bewuste: de hersenschors hersenschors lymbisch systeem Het onbewuste: 2. het lymbisch systeem hersenstam de hersenstam

Waar zit ons onbewuste en bewuste? hersenschors lymbisch systeem hersenstam hersenschors lymbisch systeem hersenschors hersenstam lymbisch systeem hersenstam

”The Magical Number Seven, Plus or Minus Two Hoe groot is het bewuste? Deel één: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. 7 3 6 7 5 1 9 Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed? Heb je ook ezelsbruggetjes gebruikt? George Miller ”The Magical Number Seven, Plus or Minus Two Deel twee: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. 2 5 7 1 8 2 4 6 3 2 7 5 7 + 2 Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed?

1. Onbewust onbekwaam 2. Bewust onbekwaam 3. Bewust bekwaam 4 Staps Leer Proces 1. Onbewust onbekwaam Bewust worden 2. Bewust onbekwaam Oefenen 3. Bewust bekwaam Routineren 4. Onbewust bekwaam Afleren: van stap 4 naar 2 en weer naar 4 Opnieuw leren: van 2 naar 4.

“Mislukking bestaat niet alleen feedback” Geef ik het op of ga ik door?

teleurgesteld stoppen Gevoelens in het 4 staps leerproces 4 succes ervaring 4 3 beter gevoel 1 neutraal 2b uitdaging gevoelens 2b 1 3 2a angst 2a teleurgesteld stoppen tijd

Complimenten geven als een leerproces Wat heb je dat goed gedaan! Je bent een geweldige kracht! Ik laat dit gerust aan jou over! Wat heb jij dat goed opgelost! Geweldig! Bravo! Ik zou het niet zonder jou hebben klaargespeeld! Uitstekend! Uitstekend werk! Blij je aan boord te hebben! Goed! Goed werk! Geweldige houding! Goed gedaan! Goede positieve houding! Uitstekende service! Goede team player! Hiep hiep hoera! Slim gezien! Slimme oplossing! Slim bedacht! Ik wist dat je het kon doen! Ik heb respect voor je! Chapeau! Ik ben trots op je! Ziet er goed uit! Goed idee van je! Magnifiek! Net werk! Niets kan je nu nog stoppen! Uitstekend! Uitstekend werk! Fenomenaal! Opmerkelijk werk! Sensationeel! Spectaculair! Je bent een held! Super gedaan! Super gewerkt! Dat is correct! Dat is uitstekend! Twee duimen voor jou! Je loste het op! Je deed het! Je nam goed initiatief! Je deed je best! Je leverde uitstekend werk! Je bent op het juiste pad! Wat ben jij slim! Hartelijk dank! Ik apprecieer jullie inzet! Dank je wel! Jij staat altijd voor me klaar! Ik ben trots op je! Ik ben blij zo’n fantastisch team te hebben! Ik bewonder je gedrevenheid! Ik kan steeds op je rekenen! Bedankt voor jullie samenwerking! Jij geeft steeds het beste van jezelf! Jij haalt altijd het onderste uit de kan! Een welgemeend dank je wel! Jij hebt een verborgen talent! Jij krijgt dingen voor elkaar! Je hebt me erg geholpen met…! Je hebt het in je! Jij bent de beste! Jij bent een harde werker! Wat een briljant idee! Je hebt veel vooruitgang geboekt! Jij bent uitstekende hulp! Ik weet niet hoe ik je kan bedanken. Mooi werk! Complimenten geven als een leerproces

Leerproces Complimenten geven In tweetallen: Bedenk tenminste 6 complimenten voor iemand met wie je je relatie wilt verbeteren. Geef complimenten op elk neurologisch niveau. Gemeend Voor de ontvanger acceptabel (het voelt echt) Niet te groot: je bent een kanjer Niet te klein: je soms wel een klein beetje aardig Op maat: je bent iemand die open staat voor je vrienden

Oefening Leermeesters A vertelt aan B van welke drie mensen je het meest hebt geleerd (leermeesters). A beantwoordt de volgende vragen: Welke kwaliteiten hadden zij waardoor je van hen leerde? Welke context (voorwaarden) creëerden, zodat jij kon leren? Hoe motiveerden zij jou? Als je je leermeesters nu zou kunnen spreken, wat zou je ze laten weten? B doet hetzelfde

Vier basis vóóronderstellingen All learning behaviour and change is unconscious O G Aan de kant van de oorzaak gaan staan Onbeperkende Overtuigingen Het centraal zenuwstelsel kan geen ontkenning vast houden

All learning, behaviour and change is unconscious

het scherm maakt een klein deel van wat in de PC zit zichtbaar het bewuste: interne voorstelling het scherm maakt een klein deel van wat in de PC zit zichtbaar de PC verwerkt alles maar onzichtbaar het onbewuste = onderwater deel van de ijsberg onbewuste het onbewuste verwerkt 11.200.000 bits/sec het onbewuste = de oceaandiepten

Sta aan de kant van de oorzaak en niet aan de kant van het gevolg. Oorzaak en Gevolg O G Sta aan de kant van de oorzaak en niet aan de kant van het gevolg. Denk in opties. I feel powerless Because she …. He does it again!

Waar wil je zitten in jouw ‘levensbus’, achterin of achter het stuur?

Oorzaak  Gevolg Achter in de bus? Of …. Achter het stuur?

Oorzaak  Gevolg test Aan de kant van de oorzaak: Kruis bij elke vraag één antwoord aan die je het meeste aanspreekt. Aspect van communicatie Sco-re Waar focus je op? Ik ben meestal gericht op 'bereiken' Ik wil vaak problemen voorkomen, vermijden. 1A 1B 1A Waar denk je aan? Ik denk eerst aan de oplossing van een probleem. Ik denk eerst aan de oorzaak van een probleem. 2A 2B 2A Tegen of samen? Ik voel de ander tegenover me, ik denk in 'zij, jullie, ieder voor zich' Ik denk in 'wij en samen', 3A 3B 3B Omgang met elkaar: Er wordt over elkaar gepraat, vaak in verwijten, de ander hoeft daar niet bij te zijn. Er wordt met elkaar gepraat, we durven de confrontaties (met respect) aan. 4A 4B 4B Helpen of aanvallen? De ander wil mij meestal wel helpen. Het voelt alsof anderen mij vaak willen aanvallen. 5A 5B 5A

Onbeperkende Overtuigingen

Overtuigingen Welke beperkende overtuigingen heb je? Of je buurman/vrouw?

Van verzwakkende gedachte naar versterkende overtuiging. Negatieve Verzwakkende Gedachte Wat wil ik specifiek wel? (klein, dicht bij) Versterkende overtuiging, die je graag zou willen hebben Die nieuwe baas zal me wel slecht vinden Ik wil me goed voelen onafhankelijk van mijn baas Ik bepaal zelf hoe ik me voel

Vruchten: Wat levert je deze versterkende overtuiging op? 1 ......................................................................... 3 ......................................................................... 5 ......................................................................... 8 1 2 7 3 6 4 Versterkende overtuiging ............... ............... ........... 5 Voorbeeld 4 . . . . . . . . . . Voorbeeld 5 . . . . . . . . . . Voorbeeld 1 . . . . . . . . . . Voorbeeld 2 . . . . . . . . . . Voorbeeld 3 . . . . . . . . . .

Ik kan goed communi ceren Voorbeeld: Vruchten: Wat levert je deze versterkende overtuiging op? 8 1 1 ik kan makkelijker contact maken met collega’s 2 ik ben succesvoller in mijn werk 2 7 3 ik kan makkelijker voor mezelf opkomen 3 6 4 versterkende overtuiging: Ik kan goed communi ceren 5 Voorbeeld 4 Wat ik zei tegen mezelf zei gaf me moed Voorbeeld 1 Goed gesprek met partner gisteren Voorbeeld 5 De onderhandelingen gisteren verliepen goed Voorbeeld 2 Wat ik tegen X zei kwam goed over . Voorbeeld 3 Wat ik zei tegen mezelf zei gaf me K+

Loslaten is …….. (K+Overtuigingen) loslaten is doorgaan met liefhebben, het is herkennen, dat een ander het zelf moet doen loslaten is mezelf open opstellen, het is me realiseren, dat ik een ander in zijn volle waarde laat loslaten is ruimte geven, toestaan dat de dingen gaan zoals ze gaan loslaten is machteloosheid ruilen voor acceptatie, de uitkomst laten zijn zoals die komt loslaten is niet een ander willen veranderen, maar nagaan hoe ik mijzelf anders zou kunnen opstellen om het beste aan een ander te geven loslaten is niet zorgen voor, maar geven om een ander loslaten is niet uit handen nemen, maar ondersteunen loslaten is niet oordelen, maar toestaan, dat de ander ook een bijzonder mens is (net als ikzelf), allebei met een eigen model van de wereld loslaten is niet proberen de uitkomst te regelen, maar accepteren, dat de ander zijn eigen weg gaat loslaten is niet beschermen, maar toestaan, dat de ander zijn eigen realiteit onder ogen ziet loslaten is inzien, dat de ander zich niet laat controleren, maar dat ik alleen zelf kan streven naar degene die ik droom te zijn

Het centrale zenuwstelsel is kan geen ontkenning vast houden Denk niet aan dit roze olifantje Denk niet aan wat je bij het ontbijt at Denk niet aan hoe je naar huis gaat na deze cursusavond Denk aan het grijze olifantje

Leer om complimentjes te geven met het sandwich feedback model Wat ik specifiek goed vind van wat je deed ….(over het gedrag) Wat je wellicht nog beter zou kunnen doen in de toekomst…… Wat ik goed vind, hoe je je hiervoor hebt ingespannen.

Rapport open je hart oog contact match, aanpassen bereidheid te volgen respecteer het model van de wereld van de ander open je hart oog contact match, aanpassen aandacht geven bereidheid te volgen creëer emotionele verbinding bouw vertrouwen op gebruik het zelfde representatie systeem

Pacing and Leading: Volgen en Leiden B Leading

Ankeren De korte weg naar jouw eigen ‘bronnen’ Motivatie Humor Energie Anker: Elke stimulus die geassocieerd wordt met een specifieke response. De korte weg naar jouw eigen ‘bronnen’ Motivatie Humor Energie Liefde Kracht Zelfvertrouwen Geluk Rust

Wat gebeurt er met jouw emoties bij het zien en horen van dit verhaal? intensiteit emotie tijd Hoe zou je deze emotie van jou noemen?

Ankeren met de ‘circle of excellence’

Hoe maak je de ‘circle of excellence’? Vouw het blaadje in de lengte dubbel Knip vanaf de vouw op 2 cm van het einde aan beide zijden naar boven tot 1 cm van de rand. Knip langs de vouw Knip langs de vouwen

Ankeren Het zetten van een anker emotie Belangrijk: start einde intensiteit emotie Je vertelt je verhaal tijd Belangrijk: De intensiteit van de ervaring. Hoe intenser, hoe sterker je de bron voelt, hoe sterker jouw anker. Zie, hoor, voel, ruik, proef zoals het was!

Ankeren emotie start eind tijd intensiteit De vier stappen om te ankeren Bedenk welke gebeurtenis in de toekomst je tegen op ziet. Welke ‘bron’ zou je helpen om deze gebeurtenis succesvoller te maken? Bijv. motivatie; humor; energie; liefde; kracht; zelfvertrouwen; rust……... Herinner een levendige positieve ervaring met een waardevolle bron. Stap in de cirkel op het hoogste punt van de emotie (zie grafiek). Stap eruit op het moment dat de emotie afneemt Break state. 3 Herhaal dit met verschillende of met dezelfde bronnen met verschillende herinneringen. 4 Vuur het anker af terwijl aan het toekomstige moment denkt als test.