Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Casus 1 Jongen, 11 jaar Aanmeldingsreden: PDD-NOS
Advertisements

“Articulatory setting” in het voortgezet onderwijs
Simulatie in de filosofie Moes Wagenaar Mieke Boon, Peter-Paul Verbeek Anton Nijholt WWTS colloquium 26 augustus 2008 UT Enschede.
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Lees- en Taalproblemen
- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde
Men vraagt zich af waarom …??
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Vandaag hebben we het over :
Verschillen in de taalontwikkeling…
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Werkwoordspelling Hoe ging het ook alweer?.
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
LOT OP REIS.
ICT in een dynamische context
AFASIE na CVA.
KUNST Er zijn heel veel soorten kunst,
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Boerhaaveplein. Van wie komt de vraag om een aanpassing van het plein?  Van buurtbewoners met kinderen  Van buurtkinderen  Van schoolkinderen  Van.
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Vragen 1.2 C.
Woord van Leven Juni 2014.
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Communicatie met ouders
Het begint bij het jonge kind
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Hans BennisMeertens Instituut (KNAW)
Verwerking van Elke Louagie
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
Spelling werkwoorden Denk – dacht schets - schetste Ontwerp – ontwierp
voor familie en vrienden van
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Programmeren Spreekbeurt Joris.
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Men vraagt zich af waarom …
Oefententamen Twee groepen Iedereen geeft antwoord; A, B, C of D
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Is ‘t kofschip gezonken…?
Heel gewoon maar toch anders.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Hoe werkt een gemeente? Welkom Opdracht vandaag Gemeente werkt met Bureaucratie Democratie Schema Beleid Maken Vaststellen Toepassen Conclusie.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
1 schisis, adoptie en indentiteitsvorming BOSK landelijke schisis dag 14 maart 2015 Marion van Olst, hoofd adoptienazorg.
Media is er altijd en overal
Media is er altijd en overal
Connectief Connectief.
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Direct Grammaticales 1 22/07/2018 Direct Grammaticales 1.
Direct Grammaticales 1 30/07/2018 Direct Grammaticales 1.
Goedemorgen.
? Wie zijn dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het. 2, 3, 4 personen.
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Wat leer je allemaal op school?
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Taalwetenschap op de middelbare school

Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten

Wat doen we?  Minor Creative Educational Design  Lesplan ontwerpen  Taalwetenschap inbrengen in het vak Nederlands

Wat is taal?  Communicatiemiddel  Taal is overal  Geen maatschappij zonder taal

Wat weten jullie? 

Waar houden taalwetenschappers zich mee bezig?

Taal en Cultuur Duidelijk voorbeeld van taal met eigen cultuur  Taal en cultuur beïnvloeden elkaar altijd   Maar, denk ook aan gebarentaal!

Sociolinguïstiek  Er wordt onderzoek gedaan naar:  De invloed van sociale omgeving op taal en andersom  Wij zelf: gekeken naar het gebruik van hun als subject  Hun hebben gelijk  Dit wordt heel veel gebruikt!  Straattaal

Taalverwerving Hoe leren kinderen spreken? Hoe leer je een tweede taal?

Psycholinguïstiek en neurolinguïstiek  Hoe werkt taal in de hersenen?  Psycholinguïstiek = processen die bij taal betrokken zijn  Neurolinguïstiek = delen van de hersenen die bij taal betrokken zijn

Taal- en spraakstoornissen  Dyslexie  Stotteren  Afasie   Maar ook spraakstoornissen als gevolg van:  Parkinson  Schisis (hazenlip)

Taalbegrip en taalstructuur  Spelling ontstaat door taal, niet andersom.  Taal is een belangrijke onderliggende gedachte voor de spellingsregels.  Ambiguïteit: meerdere betekenissen  Het meisje ziet de jongen met de verrekijker.  Wat zijn de verschillende betekenissen van deze zin?

Forensische linguïstiek  Taal als middel in strafzaken om daders te identificeren  Spraak  Telefoongesprekken  Video-opnames  Handschrift  Brieven

Taaltechnologie  Programmeren  Maar ook applicaties zoals spraakherkenners en – generators:  Siri  Stephen Hawking

Fonologie en fonetiek  Fonetiek = fysieke kenmerken van spraak en spraakorganen  Fonologie = hoe spraak (klanken) gerepresenteerd is in je hoofd en de regels voor het produceren van deze klanken  ‘t kofschip/’t sexy fokschaap  ‘t kofschip is ezelsbruggetje, gebaseerd op fonologische processen

En nu?  Waarom komt na een /k/ een /t/?  Spreek de medeklinkers van ‘t kofschip maar eens uit  Wat voel je aan je keel?  Waarom zijn juist deze letters gebruikt om het ezelsbruggetje te vormen?

Opdracht over fonetiek  Zometeen: opdracht over plaats van articulatie  De /r/ kan op verschillende manieren worden uitgesproken!  Soms voorin, soms achterin  migration.webhost.uits.arizona. edu/icfiles/ic/lsp/site/ migration.webhost.uits.arizona. edu/icfiles/ic/lsp/site/