Taalwetenschap op de middelbare school
Wie zijn wij? Jiska Koemans Marthe Scholten
Wat doen we? Minor Creative Educational Design Lesplan ontwerpen Taalwetenschap inbrengen in het vak Nederlands
Wat is taal? Communicatiemiddel Taal is overal Geen maatschappij zonder taal
Wat weten jullie?
Waar houden taalwetenschappers zich mee bezig?
Taal en Cultuur Duidelijk voorbeeld van taal met eigen cultuur Taal en cultuur beïnvloeden elkaar altijd Maar, denk ook aan gebarentaal!
Sociolinguïstiek Er wordt onderzoek gedaan naar: De invloed van sociale omgeving op taal en andersom Wij zelf: gekeken naar het gebruik van hun als subject Hun hebben gelijk Dit wordt heel veel gebruikt! Straattaal
Taalverwerving Hoe leren kinderen spreken? Hoe leer je een tweede taal?
Psycholinguïstiek en neurolinguïstiek Hoe werkt taal in de hersenen? Psycholinguïstiek = processen die bij taal betrokken zijn Neurolinguïstiek = delen van de hersenen die bij taal betrokken zijn
Taal- en spraakstoornissen Dyslexie Stotteren Afasie Maar ook spraakstoornissen als gevolg van: Parkinson Schisis (hazenlip)
Taalbegrip en taalstructuur Spelling ontstaat door taal, niet andersom. Taal is een belangrijke onderliggende gedachte voor de spellingsregels. Ambiguïteit: meerdere betekenissen Het meisje ziet de jongen met de verrekijker. Wat zijn de verschillende betekenissen van deze zin?
Forensische linguïstiek Taal als middel in strafzaken om daders te identificeren Spraak Telefoongesprekken Video-opnames Handschrift Brieven
Taaltechnologie Programmeren Maar ook applicaties zoals spraakherkenners en – generators: Siri Stephen Hawking
Fonologie en fonetiek Fonetiek = fysieke kenmerken van spraak en spraakorganen Fonologie = hoe spraak (klanken) gerepresenteerd is in je hoofd en de regels voor het produceren van deze klanken ‘t kofschip/’t sexy fokschaap ‘t kofschip is ezelsbruggetje, gebaseerd op fonologische processen
En nu? Waarom komt na een /k/ een /t/? Spreek de medeklinkers van ‘t kofschip maar eens uit Wat voel je aan je keel? Waarom zijn juist deze letters gebruikt om het ezelsbruggetje te vormen?
Opdracht over fonetiek Zometeen: opdracht over plaats van articulatie De /r/ kan op verschillende manieren worden uitgesproken! Soms voorin, soms achterin migration.webhost.uits.arizona. edu/icfiles/ic/lsp/site/ migration.webhost.uits.arizona. edu/icfiles/ic/lsp/site/