Gerard Oud Clusius College (AOC, Noord-Holland) Erik Degen Cito (Toetsinstituut, Arnhem) 7 april 2016 Hoe wilt u het hebben? Voorbereiding op Centrale.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Advertisements

Martijn Bijleveld.
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Informatieavond.
Taal en rekenen in het mbo
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Klik om het opmaakprofiel van de modelondertitel te bewerken Digitale examinering bij het Clusius College Werkconferentie Examineren taal en rekenen 8.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Informatie avond groep 8
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
8 november 2012.
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
‘Het talent bestaat niet. Het talent is de behoefte hebben iets te doen.’ ……. Wij als volwassenen willen graag dat kinderen zich goed ontwikkelen. Dan.
‘Het talent bestaat niet.
EXAMEN en UITSLAG PER Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) Het SE is het gemiddelde van de rapporten van de 3 e en 4 e klas Het Centraal.
Taal en rekenen Joke van Balen.
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Expertiseteam Toetsenbank WorkshopSchoolexamenbank vmbo Groen.
Wie zijn wij:.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
De kubus van CSPE succesfactoren!
Examen 2015 bb, kb.
Examen tl 2015.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Informatieavond groep
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Ouderavond 15 sept
Ouderavond Havo 4 14 september 2015 Welkom in de bovenbouw HAVO.
Locatie van Iddekingeweg VMBO Jaar 4 KB-BB. Programma Wederzijdse verwachtingen Examenzaken Thema ouderavond Stage Keuze vervolgopleiding (Dhr. van Dijken)
Welkom op de ouderavond klas 2. Programma  Welkom  Mededelingen  Kwaliteit op de Boni  Spaans en Dienstverlening & Commercie  Programma mentoren.
Interne (en externe) correctie bb- en kb-flex
CONFIDENTEEL / COMMERCIEEL VERTROUWELIJK Informatiebijeenkomst Facet Ervaren gebruikers aan het woord 12 oktober 2015 Den Haag.
4 mavo ouderavond 14 september 2015 WELKOM. Programma Annemiek van Mieghem, conrector Judith Reijmer, afdelingscoördinator Liliana Stevens, decaan.
Ouderavond klas 2HA en 2Hb dinsdag 15 september 2015 Het Groene Lyceum van Lentiz Welkom!
1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent.
en het leerlingvolgsysteem
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Informatie avond groep 8 Welkom en toelichting op de avond Welkom en toelichting op de avond De Zilverberg en opbrengstgericht werken De Zilverberg en.
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
In control met efficiënte en excellente examenprocessen. Eenvoudig en transparant!
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
Expertiseteam ToetsenbankCRETA 13 november 2013 Agnes de Boer (Cito), Marjan Versluis (Wellantcollege) en Alex van Essen (Toetsplaza)
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Samen leren ondernemen in CKO
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
Informatiebijeenkomst FAcet
Ouderavond 4 VMBO BK.
Ouderavond 3 VMBO BK.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Voorlichtingsavond 4 mavo
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Centrale aansturing: Examinering Nederlands en Rekenen
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Voorlichting samenwerkingsklas Entree-opleiding
Jorismavo Examenvoorlichting
Transcript van de presentatie:

Gerard Oud Clusius College (AOC, Noord-Holland) Erik Degen Cito (Toetsinstituut, Arnhem) 7 april 2016 Hoe wilt u het hebben? Voorbereiding op Centrale Examens taal en rekenen,

Het programma Voorstellen Probleemstelling Oplossingsrichting Hoe willen jullie het hebben?

Gerard Oud Clusius College AOC, Noord-Holland

Erik Degen Cito Toetsinstituut, Arnhem

Probleemstelling(1) Clusius College: Leerlingen zijn onvoldoende voorbereid op Centrale Examens Inzicht en mogelijkheden voor individuele begeleiding en gesprek tussen leraar en leerling Ervaring Clusius in VMBO Ontwikkeling van leerlingen op betrouwbare wijze meten

Probleemstelling(2) Ontwikkeling van een tool die dit probleem oplost Moet perspectief bieden voor student en docent! Clusius College en Cito Uw mening over ICT en inhoud Uw input voor kansen en verbeteringen

Oplossingsrichting Flexibele, digitale, ontwikkelingsgerichte toetsen Nederlands, rekenen en Engels Methode-ongebonden kwaliteitstoetsen Voorspellend voor Centrale Examens Gerapporteerd als volgsysteem voor leerling, docent, directie

Hoe willen jullie het hebben? (1) 1. Bestellen a)Webwinkel? b)1 persoon per instelling (met identificatie en BRINcode)? c)Instelling kan centraal of decentraal zijn d)Inlogcodes per leerling? 2. Inplannen (net als bij plannen CE?) a)Koppelen llen uit administratie ROC? b)Via csv bestand? c)Plannen per klas of individueel kunnen (vliegtuigstoelenidee)? d)Werken met geprinte startcodes?

Hoe willen jullie het hebben?(2) 3. Afnemen a)Hoe is de beveiliging nu geregeld? b)Player (Facet look-a-like), toekomst mogelijk Facet? 4. Respons verwerken a)Jaar 1 nog niet volautomatisch; eerst analyse van resultaten 5. Analyseren a)Voor uitslagbepaling b)Ook psychometrische analyse om continue toetsen te verbeteren 6. Factureren a)Overeenkomst per ROC of per afdeling? b)Betaling per kandidaat per afname?

Hoe willen jullie het hebben?(3) Inhoud 1.De kwaliteit van het onderwijs in kaart brengen 2.Indicatie op referentieniveaus 3.Voorspellen uitslagen van de Centrale Examens 4.Individuele verbetertrajecten inzetten voor leerlingen 5.Verbetertrajecten inzetten voor klassen 6.Vergelijk met landelijke resultaten 7.Vergelijk met domeinen en klassen

Wie durft…?? Wij zoeken pilotpartners Early adopter Sparringspartner Aangepaste prijzen (eerste jaren) Verdiepingsbijeenkomst: donderdag 9 juni 15 u (Arnhem) Laat u uw kaartje achter of belt u ons?

Dank voor uw aandacht! ( )