Nieuwe media in een veranderende wereld Hans Mestrum www.hansonexperience.com.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wij vertegenwoordigen SLIDEPLAYER.NL
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Het tweede werkstuk.
Summerschool Social Media WEB 2.0 Serious & Educational games Social Netwerksites.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Maar…. hoe hou je het leuk??
Internet world Web 1,2,3.0 Web 1.0 – (statische informatie) * Informatieve websites Web 2.0 – 2004-heden (dynamische informatie) * Discussieforum.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Innovatief leren met behulp van ICT
Projectgroep 2 Stefan van der Post Gert Jan van Putten Dion van Velzen
Update nodig? test je eigen mediawijsheid. Wat is‘bloggen’?
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Hoe kan het jou veranderen?
1 Digital doing INholland databank Bb Intranet mail/chat.
Nieuw relatiemanagement, SCRM
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Web 2.0 Social Software Toolkit 1/21 Introductie tot Social Software Patrick Klaassen RU
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
Microsoft Windows Vista vanuit gebruikersperspectief.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Wiki’s en Weblogs in het onderwijs Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 6 oktober 2005.
Introductie Social Software Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 15 november 2005.
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
“vind ik leuk” SOCIALE MEDIA.  1990: mail, bulletin boards  1995: websites, forums, chat  2000: blog, wiki  2005: facebook, tumblr, twitter  Twee.
Door Oscar & Jochem Door Oscar & Jochem.
Kennismanagement & Sociale media
Made by: BadBoysBroekhin
Ismay Sonnemans & Khedy Gorissen
Social Media – Topic 1 Originalosboys. Wat is Social Media Verzamelbegrip Het ontstaan van Social Media Invloeden van Social Media.
Een nieuwe arbeidsmarkt Social media Marcel Burger van Burger Support.
Social Media 1 maart 2011 Vissen in je netwerkvijver.
Iedereen gebruikt social media.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Social media.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Special. Startpagina Profiel.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Auto’s en Twitter Ze zouden verboden moeten worden.
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Visie op ICT Kijken met andere en nieuwe ogen. literatuur Watts & Becker, 2008: Onderzoek: 1995, 2000 en 2005 gebruik naar manier van lesgeven (o.a. ICT)
Muzieklandschap Doel van deze module Een schets van het werkveld creëren aan de hand van relevante voorbeelden en veranderingen in de muziekindustrie.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Social media: Digitaal gereedschap om samenwerking te ondersteunen Adri Verhoosel, Leer- en innovatiecentrum.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Digitale tools: SlideShare
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Inleidende Module Waarom Web 2
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Lessen in social media Voorbeeld 1
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Social media voor statenleden/politici
Transcript van de presentatie:

Nieuwe media in een veranderende wereld Hans Mestrum

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Wie ben ik? Onderwijzer/leraar 9 jaar onderwijservaring VO 19 jaar ervaring IT opleidingsbranche Tulip Computers (trainer-directeur) 4 jaar trendwatcher Tulip Computers 1 jaar VO Per 1 sept. Nieuwe media specialist faculteit Techniek HAN

Presentatie Nieuwe media 30 oktober

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 De veranderende maatschappij

Presentatie Nieuwe media 30 oktober

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 In de oude wereld ging het vooral om zenden

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 In de nieuwe wereld gaat het om communicatie en verbinden & delen

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008  Van Informatiesamenleving via Experience Economy naar Transformatie samenleving (Pine&Gilmore, Jensen, Piët)  Macroshift: de omslag naar een duurzame wereld (Laszlo)  Aandacht voor ander leiderschap: servant-leadership (Greenleaf, Wijfels)  Van cultuur van sociale regelgeving naar communicatieve zelfsturing (Cornelis)  De Europese Droom (Rifkin)  Markets are conversations (Cluetrain Manifesto)  Organisatiestructuur van piramide (top down) met ‘hark’-structuur naar cirkel, matrix of omgekeerde piramide en zelfsturing (Greenleaf, Fousert) Duurzame veranderingen

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008  Connecting and sharing (Boswijk)  Groei van masculine samenleving naar feminine samenleving (Hofstede)  Aandacht voor kwaliteit, waarden en zingeving ( Piët, Jensen, Cornelis, Greenleaf)  Meer holistische benadering van de wereld (Bohm, Chopra)  Meer vraag- dan aanbodsturing (maatwerk) en co-creatie (Prahalad&Ramaswamy)  Van denken in feiten en regels, naar denken in mogelijkheden (Jaworski, Chopra)  People have changed more then organisations ( Zuboff) DE MENS CENTRAAL Duurzame veranderingen (2)

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Omkeringseffect DE MENS CENTRAAL

Presentatie Nieuwe media 30 oktober

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Net-generatie – Homo Zappiens (1)  veel gebruik van nieuwe media  interactiviteit  informatie zoeken en verwerken  voorkeur voor beelden, games  mobiel communiceren  twitch speed: snel reageren, snel handelen, verwachten snelle reacties, it has to happen now  netwerken als lifestyle/netwerken hoort erbij  elke plek is een leeromgeving, in het echt en virtueel  leren is spelen  niet lineair (in een bepaalde volgorde) denken

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 TweenSpeak: MSN taal  technologie als lucht  zelfsturing geeft vertrouwen  controle over apparaten  controle over communicatie  controle over sociale netwerken  inverse opvoeding: kinderen voeden ouderen op  ict/internet maakt het mogelijk om eigen individu te onderzoeken  zelf uitzoeken, zelf achterhalen, zelf ontdekken zijn kernwaarden Net-generatie – Homo Zappiens (2)

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Homo Sapiens normale snelheid een ding tegelijkertijd op volgorde lezen eerst stand alone concurrentie passief spelen en leren gescheiden geduld realiteit Homo Zappiens super snelheid veel tegelijkertijd niet in volgorde beelden eerst verbonden samenwerken actief leren door spelen continu actie fantasie Homo Zappiens leert anders

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Informatiestromen veranderen

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Nieuwe marketing: Markets are conversations We are not seats or eyeballs or end users or customers We are human beings And our reach exceeds your grasp Deal with it the Cluetrain Manifesto

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Nieuwe middelen (1)

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Nieuwe middelen (2) Voorstellen Alles is even belangrijk Boek is statisch Altijd hetzelfde einde Eenrichtingsverkeer Lezer is toeschouwer Samenstellen Verschillende mogelijkheden Game is dynamisch Einde kan verschillend zijn Games zijn communities Speler doet mee

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Web 2.0: nieuwe middelen (3)

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Mijn nieuwe media Weblog, screencasting/video podcasting blog, educontent wiki YouTube, dailymotion, blip.tv, vimeo, google video, ustream.tv, Flickr, twitpic, mobypicture, shozu, ourmedia, mefeedia, tumblr Friendfeed, twitter, jaiku, utterli, Identi.ca, Skype, msn LinkedIn, Plaxo, Facebook, Hyves, Naymz, profilactic ziki, claimid, Xing LibraryThing, slideshare Del.icio.us, furl Last.fm, odeo, iTunes, jamendo Upcoming MyOpendid Netvibes, grazr Gmail, google analytics, google docs, google maps Technorati, blogpulse, mybloglog, feedburner, Plazes, trackr, Cocomment Frappr map Firefox, FileZilla Keepass Snapshot, clicktagging, awstats Camtasia, VideoStudio, Premiere Pro, audacity Slandr, ning

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Web 2.0: Read/Write platform

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Drivers

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 The Long Tail: kleine markten worden groot

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 The Long Tail (2): kleine markten worden groot

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 The Long Tail (3): kleine markten worden groot

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 De Blogosfeer

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Mijn blogosfeer

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Voorbeelden van weblogs Persoonlijke blogsPolitieke blogs

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Voorbeelden van weblogs Linklogs:

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Voorbeelden van weblogs Moblogs:Corporateblogs:

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Voorbeelden weblogs Businessblogs:

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Voorbeelden van weblogs Edublogs:

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Speciale weblogs Videoblogs:Podcasts:

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Samenvatting (1)  Nieuwe media: spelen in op de trend: user in control / de mens centraal. zijn een oorverdovend lawaai van massaal gefluister (kleintjes samen vormen een groot geheel). on-line kun je met weinig middelen heel veel mensen benaderen. gedragen zich als een (sociaal) virus. zijn een middel voor connecting en sharing geven een individu on-line aanwezigheid, waarbij de wereld het speelveld is.

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Samenvatting (2)  Door nieuwe media krijgt de massa middelen in handen om hun stem te laten horen.  Bedrijven moeten leren luisteren.  De snelheid van publicatie van foto’s, postings etc. is groter dan die van normale media zoals krant en tv.  Door RSS technologieën is de verspreiding van content een kwestie van minuten.  Mensen krijgen mogelijkheden om hun passie te tonen en hun eigen transformatie vorm te geven.  Door het linken naar elkaar ontstaan nieuwe communities (groepen).

Presentatie Nieuwe media 30 oktober 2008 Samenvatting (3) Mogelijkheden nieuwe website: – Filmpjes youtube e.d. ook doorzoekbaar – Podcasts – screencasts – Profielen – Del.icio.us mogelijkheid – embed/share mogelijkheid – Rss feeds per pagina en zoekopdracht – Weblog – Tagclouds – Meest recent, meest gezochte etc. – Reactiemogelijkheden – Wiki’s – Twitterstreams, friendfeeds, livestream na inloggen en profiel aanmaken – Bezoekersmap – Nieuwsfeeds – Tagging (ook toe kunnen voegen) – User generated content