Dialoog & Duidelijkheid Onderwijsdag 2016 Margot Drenth.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Busramp in Zwitserland
Leergierig enthousiast nieuwsgierig. een voorproefje van jouw toekomst? leergierig enthousiast nieuwsgierigeen voorproefje van jouw toekomst?
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Weer zo‘n zware dag vandaag … ?
Hoera, een oudergesprek!
Alumni 9 November Ben je een Spelende Dansende of Taakvolbrengende leider?
Welkom.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Muziek : Bert Kaempfert Morgen
Ik wil graag dat mijn leven leuker wordt
Workshop Knallende ruzie
TitelWorkshop: Mijn patient heeft stressklachten! Wat nu
Ontwikkelingstraject kinderen
Goed vs Fout  Leven vs Dood
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Rolpatronen.
Artikel over transactionele analyse
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Godsdienst.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Interpreteren van data
Ian Stewart & Vann Joines
Transactionele analyse
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Jij hebt ook wat te vertellen!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Studiekeuze voor ouders
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
Volksuniversiteit Zwolle
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
CHINESE HOROSCOOP ONGELOOFLIJK PRECIES!.
Zodra er een begin is, volgt de rest vanzelf
Wanneer je... PPS creation “Stientje 6 september 2005”
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Transactionele analyse
Welkom op onze ouderochtend
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Heel gewoon maar toch anders.
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Verdieping Timemanagement
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Ik ben een leerling van Jezus.
Welkom 9/19/2018.

3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Artikel over transactionele analyse
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Transcript van de presentatie:

Dialoog & Duidelijkheid Onderwijsdag 2016 Margot Drenth

Naam School Welke rol heb je? Wat is jouw talent? Waar ben je trots op?

Ik okay, jij okay! Matti Sannen Geeft het energie òf kost het energie? Remco Claassen Luie mensen bestaan niet! Introduceer jezelf! Abkader Chrifi

Iedere huisarts kan vertellen dat meer dan 70 % van de klachten waar patiënten dagelijks mee komen, een relatie heeft met onopgeloste kwesties, thuis of op het werk. Bron: Leerboek Transactionele Analyse Moniek Thunnissen en Anne de Graaf

Autonomie : 1.Awareness: Bewustzijn. Effectiviteit van gedrag 2. Alternatives:Wel: Welke alternatieven heb je? Niet: Reflex alsof je niet anders kunt 3. Authenticity:Zijn wie je bent / Masker af 4. Attachment: Met mensen kunnen verbinden 5. Accountability:Verantwoordelijkheid nemen Geef jezelf een cijfer van Bespreek met je buurman/buurvrouw. Waar zou jij jouw autonomie kunnen vergroten? Hoe zou je de autonomie van de leerling in de lessen kunnen vergroten?

Ouder ego-toestand Gedrag, gedachten, gevoelens overgenomen van ouders of ouderfiguren. Volwassene ego-toestand Gedrag, gedachten, gevoelens die een directe respons zijn op het hier-en-nu. Kind ego-toestand Gedrag, gedachten, gevoelens vanuit de kinderjaren herhaald.

Structurerende Ouder Aangepast Kind Gehoorzaamt Volgt, past zich aan Doet mee Houdt rekening Stelt regels Confronteert Oordeelt Stelt grenzen Beschermt Voedende Ouder Stelt gerust Verzorgt, troost Moedigt aan,stimuleert Begrijpt, steunt Volwassene Parkeert oordeel Kan LSD’en Informeert, analyseert, observeert Feiten in het hier en nu. Natuurlijk Kind Nieuwsgierig Energiek Speels, spontaan Verwonderd ++ ++

Structurerende OuderVoedende Ouder Natuurlijk Kind Aangepast Kind Brutaal Grenzeloos Storend Egocentrisch Slachtoffer Over-aangepast Te passief Klaagt aan Beschuldigt Veroordeelt “Moet”-isme Behorens Redt, betuttelt Pampert Verstikt Is overbezorgd Volwassene + Parkeert oordeel Kan LSD’en Informeert, analyseert, observeert Feiten in het hier en nu

Wie is….. 1. de actrice 2. schoolmeester 3. boekhouder? SO VO V NK AK

Geef aan welke egotoestand jij het meeste gebruikt, welke daarna, etc. Geef dit aan in % waarbij het totaal 100 % is Begin met het deel waarvan je denkt dat je het meest gebruikt, en daarna het deel wat je het minste gebruikt. Hoe werkt het voor je? Hoe werkt het tegen je? Wat zou je willen veranderen? In tweetallen:

SO VO V NK AK Wat heb je ontdekt? Hoe herken je het?

Dialoog of Duidelijkheid? Stelt regels Confronteert Oordeelt Stelt grenzen Beschermt Structurerende OuderVoedende Ouder Stelt gerust Verzorgt, troost Moedigt aan Begrijpt, steunt Volwassene Parkeert oordeel Kan LSD’en Informeert, analyseert, observeert Feiten in het hier en nu. Aangepast Kind Gehoorzaamt Volgt, past zich aan Doet mee Houdt rekening Natuurlijk Kind Nieuwsgierig Energiek Speels, spontaan Verwonderd Blij: delen, vieren Bedroefd: troost Bang: steunen Boos: erkenning, luisterend oor