Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een nieuw instrument op gebied van Oplossingsgericht Werken?
Advertisements

Succesfactoren van teamcoaching
De Sociale Barometer De compacte, snelle en doeltreffende personeelsenquête; echte verbeteringen, hogere waardering, groter draagvlak.
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Leidinggeven en coachen
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
HBO-I Conference Tour RUP| versie 1.0 | 18 maart 2010 RUP toegepast binnen DUO Een korte impressie hoe we binnen DUO RUP ingevoerd hebben (aan het.
Herstelondersteunende zorg in Nederland
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Zelforganisatie: integreren van eenvoud?
Met Stakeholders Gedeelde Visie
ontwikkelen en succesvol zijn
Rijnlands organiseren en zelfsturing
Samenwerken of meebewegen?
De vijf minuten registratie voorbij 22 maart 2010.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Transitie WMO vraagt om anders organiseren.
Anders Bekeken Over de kanteling en de buitelingen van de gemeente Terneuzen, zorgSaam en “aan Z” bij de realisatie van de Wmo- pilot Huishoudelijke Hulp.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Zorgvernieuwing vraagt om anders organiseren.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Terug naar de essentie: stop met invoeren van zelfsturende teams!
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Digicontact in de praktijk Philadelphia. Uit: De maatschappij verandert. Verandert de zorg mee? Min VWS; Juni 2014.
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
Social Return Bouwend Nederland / Gemeente Amersfoort februari 2014 José Dohle Patricia Rath.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Het proces ondersteboven De rol van de leidinggevende nader toegelicht Zorgcollectief ZuidWest Drenthe.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
Zelforganisatie: integreren van eenvoud Buurtzorg Jos de Blok.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Decentraal roosteren binnen een zelfsturende organisatie Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren
I NNOVATIEVE A RBEIDS O RGANISATIE (IAO) Kristel Steegmans – vzw Spectrum Van een functionele organisatie naar procesgericht organiseren Flanders Synergy.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Participerend Leiderschap
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Persoonsgerichte zorg
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Teambarometer.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
In gesprek over werkdruk
Wzc Nottebohm Chantal & Geert
Workshop – teamgroei begrijpen
Boeien en binden van goede medewerkers
Rubicon Jeugdzorg zelforganiserend
Hogeschool Rotterdam “teams aan zet” 9 mei 2019
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Organisatiemet zelfsturende teams  1

Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de klant oplossingen bedenken bedenken

Kenmerken van het model  Primaire proces is leidend  Vertrouwen in professionals  Teamverantwoordelijkheid  Voortgangsbesprekingen ipv controle  Ondersteunende diensten zijn dienend  Niet ongevraagd voor anderen denken  Minimale regelgeving 3

Model  Leidt tot grotere tevredenheid bij cliënten bij cliënten  Leidt tot grotere betrokkenheid bij medewerkers medewerkers  Minder leiding en minder hiërarchische lagen  Werken met coaches  Minder ondersteunende functionarissen 4

Organisatie Teams 5 Directeur / Management Ondersteuning Coach

Het team  Is verantwoordelijk voor het resultaat  Maakt afspraken over de productiviteit, het rooster, de kwaliteit, de samenwerking en de taakverdeling  Neemt beslissingen bij consensus

Samenwerken in teams  Respect voor verschillen  De wil om mee te werken  Goede onderlinge verstandhouding  Waarderen van persoonlijke kwaliteiten  Kwaliteitsverschillen bespreken  Flexibiliteit  Roulerende taakverdeling  Niet teveel willen regelen  Oplossingsgericht werken 7

Wat doet het management  Management bespreekt de kaders per team team  Per team zijn aanpassingen mogelijk  Brengt de visie onder de aandacht 8

Wat doet de coach  Is onpartijdig  Signaleert en adviseert  Doet mee, werkt samen  Goede relatie met teams en teamleden  Adviseert op vraag  Maakt opleidingsvragen individueel  Laat teams en teamleden de regie houden  Is onpartijdig  Signaleert en adviseert  Doet mee, werkt samen  Goede relatie met teams en teamleden  Adviseert op vraag  Maakt opleidingsvragen individueel  Laat teams en teamleden de regie houden

Ondersteuning/stafdiensten Wordt alles wat we bieden als ondersteunend ervaren?  Wat zij bieden hoeft niet gebruikt te worden, tenzij het één van de kaders betreft worden, tenzij het één van de kaders betreft  Zij adviseren op vraag  De adviezen kunnen per team verschillen 10

Valkuilen / belemmeringen  Voor anderen gaan denken  Gelijk willen hebben  Beren op de weg zien  Klagen (over anderen)  Teveel willen regelen  Elkaar via de corrigeren 11

Implementatie (geen vaste volgorde) 1. Visie, kaders en organigram 2. Samenstellen zelfsturende teams 3. Ondersteuning/stafdiensten 4. Coaches 5. Overeenstemming in teams over kaders 6. Taakverdeling in de teams 7. Opleiding teams en coaches 8. Volgen van het invoeringsproces 12

Vragen m.b.t. de invoering  Helemaal of gefaseerd invoeren  Pilotteams / expeditieteams  Ondersteuning regelarm maken  ICT voorzieningen aanpassen of ontwikkelen/inkopen ontwikkelen/inkopen  Van leiding naar coach  Wanneer opleiding teams en coaches  Multidisciplinaire teams  Consensus en functiebevoegdheden 13

Informatie Instituut voor Samenwerkingsvraagstukken Astrid Vermeer / Ben Wenting Knapheideweg 69, 6562DS Groesbeek Tel.: Website: