Organisatiemet zelfsturende teams 1
Waarom Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn Direct in overleg met de klant oplossingen bedenken bedenken
Kenmerken van het model Primaire proces is leidend Vertrouwen in professionals Teamverantwoordelijkheid Voortgangsbesprekingen ipv controle Ondersteunende diensten zijn dienend Niet ongevraagd voor anderen denken Minimale regelgeving 3
Model Leidt tot grotere tevredenheid bij cliënten bij cliënten Leidt tot grotere betrokkenheid bij medewerkers medewerkers Minder leiding en minder hiërarchische lagen Werken met coaches Minder ondersteunende functionarissen 4
Organisatie Teams 5 Directeur / Management Ondersteuning Coach
Het team Is verantwoordelijk voor het resultaat Maakt afspraken over de productiviteit, het rooster, de kwaliteit, de samenwerking en de taakverdeling Neemt beslissingen bij consensus
Samenwerken in teams Respect voor verschillen De wil om mee te werken Goede onderlinge verstandhouding Waarderen van persoonlijke kwaliteiten Kwaliteitsverschillen bespreken Flexibiliteit Roulerende taakverdeling Niet teveel willen regelen Oplossingsgericht werken 7
Wat doet het management Management bespreekt de kaders per team team Per team zijn aanpassingen mogelijk Brengt de visie onder de aandacht 8
Wat doet de coach Is onpartijdig Signaleert en adviseert Doet mee, werkt samen Goede relatie met teams en teamleden Adviseert op vraag Maakt opleidingsvragen individueel Laat teams en teamleden de regie houden Is onpartijdig Signaleert en adviseert Doet mee, werkt samen Goede relatie met teams en teamleden Adviseert op vraag Maakt opleidingsvragen individueel Laat teams en teamleden de regie houden
Ondersteuning/stafdiensten Wordt alles wat we bieden als ondersteunend ervaren? Wat zij bieden hoeft niet gebruikt te worden, tenzij het één van de kaders betreft worden, tenzij het één van de kaders betreft Zij adviseren op vraag De adviezen kunnen per team verschillen 10
Valkuilen / belemmeringen Voor anderen gaan denken Gelijk willen hebben Beren op de weg zien Klagen (over anderen) Teveel willen regelen Elkaar via de corrigeren 11
Implementatie (geen vaste volgorde) 1. Visie, kaders en organigram 2. Samenstellen zelfsturende teams 3. Ondersteuning/stafdiensten 4. Coaches 5. Overeenstemming in teams over kaders 6. Taakverdeling in de teams 7. Opleiding teams en coaches 8. Volgen van het invoeringsproces 12
Vragen m.b.t. de invoering Helemaal of gefaseerd invoeren Pilotteams / expeditieteams Ondersteuning regelarm maken ICT voorzieningen aanpassen of ontwikkelen/inkopen ontwikkelen/inkopen Van leiding naar coach Wanneer opleiding teams en coaches Multidisciplinaire teams Consensus en functiebevoegdheden 13
Informatie Instituut voor Samenwerkingsvraagstukken Astrid Vermeer / Ben Wenting Knapheideweg 69, 6562DS Groesbeek Tel.: Website: