Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Advertisements

Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
De rekentoets.
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
Apps en websites voor leerlingzorg
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Disclaimer.
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Rekenen en Rekenproblemen
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Domein: Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten
Rekenen en Rekenproblemen
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
De 10e editie havo-vwo OB.
Disclaimer.
Testprogramma’s en het VO-protocol. 2 Fases van het VO-protocol 1signaleringsfase 2intakefase 3strategiefase 4onderzoeksfase 5integratie- en indiceringsfase.
Rekenbeleid
Werk met je schoudermaatje. Leg 12 kleurpotloden op tafel.
Rekenen Gebruikersbijeenkomsten najaar 2010.
Samen succesvol rekenen op de Zilverberg
Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Werking van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Demonstratie 5.Voortgang bijhouden en takenmapje 6.Zelf aan de slag 7.Vragen & Afsluiting.
Rekenen.
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
Gecijferdheid les 1.3 Kwadraten en machten
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
GROEP 8.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Referentiekader rekenen. Uit: /
Dyscalculie uit:
HoT Rekenen 3F HoT T.M. Hommersom HoT. voorstellen referentieniveaus 1, 2, 3 of 4 jaren les lesperiode 1 boek Centraal Examen (CE) vragen? introductie.
De Rekenscan van Rekenblokken
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Ondersteuning bij contextopgaven met een intelligent kladblaadje.
Juf Naomi (groep 1/2) Juf Liesbeth (groep 6 en 7/8) Juf Francis (groep 8)
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Deze les Nabespreken toets Vervolg Verbanden
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Les 1: Rekenen Zonder rekenmachine
Les 4 Optellen en aftrekken in dagelijkse situaties
Les 6 Combineren van bewerkingen in berekeningen
Rekenen periode 2: Verhoudingen
Rekenen Verhoudingen 2f
Helicon VMBO Den Bosch Informatieavond leerjaar 4: Rekentoets dhr. T
Welke “wiskundes” zijn er?
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Functionele rekenvaardigheid
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Welkom!.
ERVARINGEN DELEN REKENDREMPELS NEMEN IJSBERGMODELLEN UITWERKEN
Transcript van de presentatie:

Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius

Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte van de leerling. Muiswerk is een product van Muiswerk Educatief.

AGENDA  Wat is Muiswerk?  Muiswerk Rekenen & Wiskunde  Demonstratie  Rapportages  Vragen  Afsluiting

Wat is Muiswerk? Suite Screening en intake Verwerving van kennis en vaardigheden Drempeltoetsen Taal & Rekenen

….. Muiswerk Online is een web-based platform met daar bovenop de verschillende modules Muiswerk Online Platform Suite 1 Nederlands en Dyslexie Suite 7 Drempeltoetsen Taal 1F – 2F – 3F – 4F Suite 8 Drempeltoetsen Rekenen 1F – 2F – 3F Getallen 1 Basisspelling Economie 1 Comprehensive Reading 1

Muiswerk Online

Muiswerk uitgangspunten: differentiatiekleine stappenactie & variatieslimme feedbackonmisbare leerkracht

differentiatie  Diagnostische toetsen  Persoonlijk oefenprogramma  Oefenen zonder verveling

kleine stappen  Beetje bij beetje door de stof  Onderverdeeld in rubrieken  Deeltoetsen

actie & variatie  Veel oefenvormen  Onbeperkt oefenen  Duidelijke uitleg

slimme feedback  Uitleg bij fouten  Motiveren  Leren van fouten  Nuttige tips!

 Instellen  Begeleiden  Evalueren  Motiveren onmisbare leerkracht

Schoolingang Docentlicenties Aantal actieve online gebruikers per jaar Ook thuis oefenen Staffelkorting Licenties

Wie?Waarom?Wat?

Testsuite 8 Drempeltoetsen Rekenen  Meijerink testen 1F-2F-3F  Unieke Prescan in 5 minuten  Afname in ca. 45 minuten per toets  Herhaalbaar en direct beschikbaar  Uitslag eenvoudig te interpreteren  Onderwijsinspectie proof

makkelijk gemiddeld moeilijk makkelijk Niveau wel/niet gehaald Adaptief

Commissie Meijerink

 Testafname per klas of individu  Planning door docent  Alleen toegankelijk op school Eenvoudig in gebruik

 Uitslag direct beschikbaar  Uitslag eenvoudig te interpreteren  Overzicht per klas of individu Duidelijke rapportages

Profieloverzicht per klas

Profieloverzicht per gebruiker

 basis rekenvaardigheden (getalbegrip)  Groep 6 – 1S Getallen 1

 memoriseren, automatiseren,  hoofdrekenen (noteren van tussenresultaten toegestaan)  hoofdbewerkingen (+, -, ×, :) op papier uitvoeren met gehele getallen en decimale getallen  bewerkingen met breuken (+, -, ×, :) op papier uitvoeren  berekeningen uitvoeren om problemen op te lossen  het verstandig inzetten van de rekenmachine. Omschrijving

Slimme rekenhulp  de tafels tot 6 uit hun hoofd  het optellen of aftrekken met een klein getal  het vermenigvuldigen met 0, 1, 10, 100 en 1000  het optellen van 222 en 333  Weet je het even niet? Typ het toch in, dan krijg je een flitsende tip van drie tellen en daarna gewoon het antwoord.

Rekenhulp  Voorbeeld: Jan wil 3 x 4 : 17 uitrekenen. Hij typt 3 x 4 : en een rode balk met de tekst 'tafel van 4', verschijnt en knippert drie tellen lang in beeld. Jan kan in die drie tellen bedenken hoeveel 3 x 4 is: natuurlijk, 12. Als het knipperen stopt, verschijnt het tussenantwoord in beeld, namelijk 12 :. Daarna typt hij de 17 = in en krijgt hij alsnog het eindantwoord. Jan zou sneller klaar zijn geweest als hij had ingetypt 12 : 17 =. Hoofdrekenen is fun, daar word je voor beloond. Lastigere zaken doet de rekenmachine voor je.

 basisvaardigheden van het rekenen met verhoudingen, breuken en procenten  Groep 6 – 1S Verhoudingen 1

 het inprenten van veel voorkomende breuken en percentages  het schatten van breuken en het afronden van (decimale) getallen  het interpreteren van teksten in relatie tot verhoudingen  het gebruik van de rekenmachine  8 deeltoetsen  67 oefeningen met 148 gesproken uitlegschermen  8598 opgaven Omschrijving

 Regels en vaardigheden die op de basisschool worden aangeleerd en die in het voortgezet onderwijs worden uitgebouwd en toegepast.  Groep 6 – 1S Meten en Meetkunde 1

 maten gebruiken en omrekenen, aflezen van instrumenten, vormen herkennen en toepassen, spiegelingen en symmetrie herkennen  85 gevarieerde oefeningen  meer dan 100 verschillende uitlegschermen  onderverdeeld in 6 basisrubrieken en 6 keuzerubrieken  8200 opgaven  9 diagnostische toetsen Omschrijving

 basisvaardigheden van Verbanden: de verschillende grafische presentaties  Groep 6 – 1S Verbanden 1

 herkennen en toepassen van de verschillende grafische presentaties, zoals tabel, rooster, staafdiagram, cirkeldiagram en grafiek.  interpreteren van teksten in relatie tot Verbanden  3 deeltoetsen  28 oefeningen  50 gesproken uitlegschermen  2900 verschillende opgaven Omschrijving

 uitbreiding van de basisvaardigheden van het rekenen, regels en vaardigheden  1F – 2S Getallen 2

 Negatieve getallen  Vermenigvuldigen en delen  Machten en kwadraten  Rekenregels  Breuken  3 diagnostische toetsen  44 gevarieerde oefeningen  5700 opgaven  70 uitlegschermen. Omschrijving

 uitbreiding van de basisvaardigheden van het rekenen met verhoudingen, breuken en procenten  1F – 2S Verhoudingen 2

 Breuken en procenten  Decimale getallen  Verhoudingen & Verhoudingen toepassen  Toegepast rekenen: economie, zorg, techniek, sport & landbouw  57 gevarieerde oefeningen  8500 opgaven  150 uitlegschermen  8 diagnostische toetsen Omschrijving

 NIEUWE module met vele nieuwe functies  1F – 2S Meten en Meetkunde 2

 gebruik van passer en geodriehoek  met formules rekenen  toevoeging extra coordinaat (z-coördinaat)  negatieve coördinaten  uitbreiding van doorsneden etc.  ruim 4000 opgaven  126 uitlegschermen  4 diagnostische toetsen Omschrijving

De voortgangsmeter (per leerling)

Het scoreoverzicht

Vragen?