Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Identiteitsverankering
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Ho 5: Kernkwaliteiten.
KERNKWALITEITEN ALLES WAT ONS ERGERT AAN ANDEREN KAN ONS ERTOE BRENGEN
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Doel: rekening met elkaar houden
Doel van deze workshop Het maken van een test plan (draaiboek) voor een usability test
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Kinderen en hun sociale talenten
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Ik ken mijn ikken Ontdek andere kanten van jezelf met voice dialogue Door: Karin Brugman, Judith Budde, Berry Collewijn Leer de kracht van je Bewuste Ego.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
De dag van het solliciteren - introductie
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Welkom bij Netwerken voor je loopbaan
De dag van het solliciteren Blok 1
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Help Selina’s eerste les
Volksuniversiteit Zwolle
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
KERNKWADRANTEN.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Verbindend communiceren met ouders
Talent in Ontwikkeling
Verdieping Timemanagement
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Communicatie 3e les.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Talent in Ontwikkeling
Drijfveren Ontdek je eigen kracht! Ontwikkel niet je tekortkomingen,
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Hoe presenteer ik mezelf online?
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Communicatie 3e les.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
TOOL – Kernkwaliteiten ontdekken
Transcript van de presentatie:

Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie   Matchcare Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie

Zeg ja tegen je kwaliteiten Workshop kernkwaliteiten

Programma Welkom, algemene introductie Thema: Kernkwaliteiten Presenteer jezelf a.d.h.v. een paar kwaliteiten Kwaliteiten – Valkuilen – Uitdagingen – Allergieën Inzicht in eigen kwaliteiten Verder met je uitdagingen Wat ga je maandagochtend doen? Afronding

Wanneer ben je kwetsbaar? Oefening ‘Wie ben je?’ Waar ben je goed in? Waar wil je naar toe? Waar erger je je aan? Waar ben je trouw aan? Wanneer ben je kwetsbaar? * Korte presentatie van jezelf in termen van kwaliteiten. * wie ben je? Waar kunnen ze jou voor vragen en waarom? * Noem 2 dingen die je opvielen uit de feedback? * Wat is je leerwens?

Waarom workshops? Zelf: Regie over eigen werk Zelfbewust en sterker in je werk Zien eigen talenten en mogelijkheden Vergroten mogelijkheden binnen en buiten Ruimte voor eigen initiatief, onafhankelijkheid én positieve verbinding Bewust keuzes maken Solliciteren

Wat is een kwaliteit? Kwaliteit: van toepassing op een karaktereigenschap (bijv. geduld, doorzettingsvermogen) Talent: van toepassing op een vaardigheid (bijv. pianospelen of voetballen) Competentie: van toepassing op een bekwaamheid om iets uit te voeren (bijv. organiseren van event of structureren)

De ijsberg van McLelland Ken je kwaliteiten - ook de kwaliteiten die diep in de ijsberg verborgen zitten. Evt. Maak je eigen ijsberg.

Wat zijn kernkwaliteiten? Een Kernkwaliteit is de specifieke kracht van iemand Kernkwaliteiten worden meestal als vanzelfsprekend ervaren Kernkwaliteiten zijn blijvend, uitdagingen en valkuilen kunnen veranderen

Hoe werkt het? Kwaliteiten, vaardigheden en gedrag Kernkwaliteiten – zijn vanzelfsprekend. Wat ben je? (max 3)? Vaardigheden – zijn aangeleerd of geoefend. Wat kan je? (meer) Kennis – is aangeleerd. Wat ken je? (meer) Gedrag – is de verschijningsvorm van bovenstaande onderdelen. Wat doe je? (veel)

Kwaliteit: specifieke kracht van een persoon

Hoe werkt het…

Kwaliteit en valkuil Toevoeging: Flip-over – 4 kaders van KernKwadrant: laat kandidaten woorden zoeken, aanvullen. Klassikaal de uitdaging invullen, daarna de allergie.

Valkuil en Uitdaging

Uitdaging en Allergie

Uitleg in tekst Kernkwaliteit: specifieke kracht van een persoon. vanzelfsprekend, en altijd als potentieel aanwezig. je kunt het niet aan- of uitzetten. Wel verstoppen. Valkuil: teveel van het goede. kwaliteit wordt overschaduwd door teveel inzetten van de kwaliteit. kracht wordt daardoor zwakte. De uitdaging: inzetten om kwaliteit in balans te houden. zorgen dat je niet doorschiet naar je valkuil. De allergie datgene wat teveel vraagt van je uitdaging Dus: teveel uitdaging is je allergie

Een kernkwadrant VALKUIL KERNKWALITEIT UITDAGING ALLERGIE TE VEEL VAN HET GOEDE POSITIEF TEGENOVER GESTELDE Kernkwaliteit = is een specifieke kracht van een persoon, iets wat vaak als vanzelfsprekend wordt ervaren. Een kernkwaliteit is altijd als potentieel aanwezig. Je kunt het niet naar believen aan- of uitzetten. Wel kun je hem verborgen houden, verstoppen zogezegd. Valkuil = is teveel van het goede. Een kwaliteit wordt als het ware overschaduwd door de negatieve effecten van het teveel inzetten van de kwaliteit. Iemands kracht wordt daardoor iemands zwakte. De uitdaging = is datgene wat je in kan zetten om je kwaliteit in balans te houden, om te zorgen dat je niet doorschiet naar je valkuil. De allergie = is datgene wat teveel vraagt van je uitdaging.

Kernkwadrant voorbeelden Kwaliteit Valkuil Uitdaging Allergie Creativiteit Chaos Discipline Bureaucratie Daadkracht Drammerig Geduld Passief Bescheiden Onzichtbaar Profileren Arrogantie Directheid Botheid Tact Manipulatie Flexibel Wispelturig Standvastig Starheid Zorgzaam Betutteling Loslaten Onverschillig Empathie Sentiment Beschouwen Afstandelijk Accuratesse Pietluttigheid Warrigheid Durf Overmoedigheid Voorzichtigheid Geremdheid Aanpassen sheet… Meer vrije denkruimte.

Hoe ontdek je je kwaliteiten? Toelichting; per kwadrant de drie manieren uitleggen.

Oefening – maak je eigen kwadrant(en) Gebruik de formulieren Bedenk drie kwaliteiten (talenten die vanzelfsprekend zijn voor jou!) Vul het kwadrant met de verschillende kwaliteiten en bijbehorende valkuilen, uitdagingen en allergieën. Extra: Welke allergieën moeten anderen van jouw weten?

Oefening: Aan de slag met je kwaliteiten Doorloop de set kaarten met kwaliteiten Iedereen pakt een kaart van de stapel Beslis of je de kaart zelf houdt, of ‘m aan een ander geeft. Bespreek in 2-3 tallen Set kwaliteitskaarten van het kwaliteitenspel; je gebruikt niet de valkuilkaarten/allergiekaarten Verdeel de kaarten in een paar setjes, iedereen zoekt 3 kwaliteiten eruit die op hem/haar van toepassing zijn. Er zijn genoeg kaarten, dus iedereen kan er wel een paar tussen vinden. Gaat niet om de beste, het is slechts een vingeroefening. Deelnemers kunnen ook een kwaliteit benoemen die uit de opgehaalde feedback is gekregen. Dit kan/mag er maximaal 1 zijn. De andere 2 moeten ze uit de stapel halen. Idee hierachter is dat men gedwongen wordt na te denken welke kwaliteiten nog meer op hunzelf van toepassing zijn. Bij het maken van kernkwadranten loop je als trainer rond. Daar waar iemand vast zit, weer verder helpen. Ook hier gaat het om een vingeroefening. Soms blijft er een beetje frictie bestaan in een kwadrant. Benoem dat, maar ga niet teveel in op het compleet kloppend krijgen van een kwadrant. Het inzichtproces is ook van belang! Bespreken in 2/3 tallen: is bedoeld om te verrijken, te checken of het klopt, of iemand anders het anders ziet. Etc.

Wat is opgevallen? Wat neem je mee? Heb je jezelf vandaag anders leren kennen? Wat heeft gewerkt bij inzicht krijgen in je kwaliteiten? Welke uitdagingen neem je mee? Bij tijd genoeg: een extra oefening. Iedereen heeft nu een uitdaging op papier staan. “Met welk gedrag ga jij vanaf vandaag experimenteren om aan je uitdaging te werken?”

Ga aan de slag!

Doen: aan de slag Wat ga je morgen doen met de inzichten die je hebt gekregen? Schrijf voor jezelf op wat je wilt oppakken en hoe Wat heb je nodig? Wie/wat kan je helpen? Deel eventueel met anderen

Tot slot