Nieuw onderzoek naar de moderne Nederlandse scheepsbouw Hein A.M. Klemann
Scheepsbouw in 1858 Kleine bedrijfstak Gekenmerkt door zeer veel heel kleine bedrijfjes Minder dan 10 man personeel heel normaal Alleen in Amsterdam, Rotterdam en IJselmonde meer dan 1000 man in scheepsbouw werkzaam Niet minder dan 642 werven
Scheepsbouw in 1906 Aanzienlijke bedrijfstak Nog steeds maar enkele plaatsen met meer dan 1000 werknemers Veel meer met Aantal werven gedaald in 50 jaar van 642 naar werknemer 43 werknemers gemiddeld Aanzienlijke machine- industrie: werkte niet alleen, maar vaak in belangrijke mate voor scheepsbouw Schaalvergroting Nog steeds vele werven met minder dan 10 man personeel Langs binnenwater
Aandeel in de scheepsbouw in 1909 (Aantal schepen) in procenten
Aandeel in de scheepsbouw in 1909 (tonnage) in procenten
Nederlandse scheepsbouw Verhaal van concurrentie op internationale markten Eerste Wereldoorlog: sprong voorwaarts als de gehele Nederlandse industrie Concurrentie viel goeddeels weg Impoortsubstitutie Probleem: verkrijgen van grondstoffen