Neem de tijd… Sara Bloemers Heike Wisse. Programma Voorstellen in groepjes Grondhouding Achtergrond en NTS Een aantal patiënten melden zich… Wat ga je.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Respectvolle bejegening
Advertisements

Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Zomaar !.
Diagnostiek in de psychiatrie
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Ongewenste omgangsvormen
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Verstandelijke beperking
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Opvoeden van drukke kinderen
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Het kruisbestuivingsspel Ervaar de kracht van netwerken
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatie met ouders
Het presenteren van het onderzoek
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Classificatie van gedragsproblemen bij kinderen en jongeren: een vergelijking tussen CBCL en DSM-4 H. Grietens.
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en dementie
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Wat met psychische stoornissen op school?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
"Nicht ärgern, nur wundern, und immer lächeln, das heisst ja Selbstbeherrschung..."
In een jeugdgevangenis
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Praktijkervaring en reflectie
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Welkom op onze ouderochtend
Opdrachten en eindopdracht
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Psychosegevoeligheid en veerkracht Door: … Datum: …
Informatie voor Familieleden omtrent Psychose InFo P 2.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Agressie Intern en Extern
Info verbredingsstage Geestelijke gezondheidszorg
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Zorgvragers in de gehandicaptenzorg
Methodiek T1 Analyse van het verpleegkundig proces
Richtlijn Aanpassingsstoornis bij patiënten met kanker
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
Pathologie en ziektebeelden
“De helft van alle klachten over de zorg gaat over bejegening
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
BOM-model PV 25/03/2014.
Spoedeisende psychiatrie
E health, Domotica en E-learning
Op welke laag werk je?.
Onafhankelijke vereniging voor contact en onderlinge steun
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Overzicht gedragingen per competentie
En professioneel handelen
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Neem de tijd… Sara Bloemers Heike Wisse

Programma Voorstellen in groepjes Grondhouding Achtergrond en NTS Een aantal patiënten melden zich… Wat ga je zeggen? Wat ga je doen? Eindconclusie

Grondhouding Frommel een stuk papier op tot een prop Probeer het glad te strijken in de originele staat Metafoor: wat betekent dit voor je grondhouding in gesprek met de psychiatrische patiënt?

Grondhouding Schrijf maximaal 3 kernwoorden op de flap

Grondhouding Vriendelijk en begripvol Bied structuur en veiligheid door grenzen aan te geven of te stellen Blijf rustig Geef praktische informatie: niet meer dan nodig Geef positieve feedback Bron GGZ

DSM-V Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders Ofwel: diagnostisch en statistisch handboek voor psychische stoornissen

DSM-V Amerikaans handboek dat dient als standaard in de psychiatrie Classificatiesysteem voor psychische aandoeningen, opgesteld door de American Psychiatric Association (APA)

DSM-V DSM-V is een classificatiesysteem om betrouwbaar de symptomen van patiënten te kunnen rangschikken (vorm van triage)

DSM-V Assen 1.Primaire symptomalogie 2.Persoonlijkheidsstoornis 3.Somatische ziekten 4.Psychosociale en uitlokkende factoren 5.Niveau van functioneren: GAF-score

Persoonlijkheidsstoornis Een fundamentele stoornis in het denken over zichzelf (de eigen identiteit) en de vaardigheden en mogelijkheden met betrekking tot het interpersoonlijk functioneren (intermenselijke effectiviteit).

Ingangsklachten NTS Wat zijn de bijbehorende ingangsklachten in NTS? Wat zeggen de urgentiecriteria hierover?

Een aantal patiënten melden zich…

Kies per groep een patiënt

Bespreek en schrijf op flap Wat zeg je tegen deze patiënt? Welke actie zet je in?

Tips Toon begrip op de beleving, het gevoel “Ik hoor dat u…” “Dus als ik het goed begrijp zegt u…”

Begrens op gedrag en wees jezelf: “Ik wil niet dat u…” “U (gedrag benoemen), dat accepteer ik niet” Stel voor de keuze Tips

Bij dreigen met fysiek geweld: protocol volgen ( na aankondiging) De verbinding verbreken en melding maken/aangifte doen

Eindconclusie Wat neem je mee naar huis?

Zorg goed voor jezelf!