De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Bedrijfsverbetering met de Code
AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
leerlingen te leren hoe ze kunnen leren tegemoet te komen aan de behoefte van begaafde leerlingen om meer en diepere kennis op te doen over speciale thema’s.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Voorspellen van recidive onder jeugdige delinquenten
Media en creativiteit module 6 Identiteit
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
Studietaak De studietaak staat centraal
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
Overzicht bespreekpunten
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
het risk - needs - responsivity principe
Autisme in de dagelijkse praktijk
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Visie & Strategie.
Help Selina’s eerste les
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Leerstijlen KOLB SJM.
Ontwikkeling gedragsinterventie middelengebruik jeugdige delinquenten IVO: Elske Wits, Soenita Ganpat, Tim Schoenmakers, Anke Snoek Tactus: Judith Boonstra.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Onderzoeksvaardigheden 3
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Lezen: doe het goed voor
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1.
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Vrijwillige taalcoaching aan anderstaligen Sylvia de Groot Heupner 3 september 2015 Windesheim Zwolle.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Dairy Training Centre Leeuwarden & Oenkerk. Voortzetting PTC+ Trainingscentrum (commercieel) Geven certificaten uit Praktijkgericht Training aanbod gericht.
Module Social Media Opleiding pedagogiek Opleidingsjaar 2.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
“ Denk er eens over...” Klik op je muis.... Vandaag hebben we hogere gebouwen en bredere sneflwegen, maar minder temperament en smallere denkbeelden.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader de laatste.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2 deel 1 1.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 6. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader laatste les grote lijn
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 5, 2016 ‘Needs’ en responsivity
Laaggeletterdheid en de BPV
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Praktijk Opleiders Cursus
Risk Need Responsivity Prncipes
Visie op Forensische Verslavingszorg
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 KGT Lesweek 3
Agressie op de werkvloer
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Loopbaan & burgerschap
Valkuilen Wet Bibob en vastgoed Hier komt ook tekst
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 1

Leerdoel module Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze binnen het kader van het strafrecht niet opnieuw met het strafrecht in aanraking te laten komen Aan het eind van de les vraag ik je wat je hebt geleerd….dus…

Agenda vandaag 1.Introductie kern van deze module over? de What Works beginselen en hun toepassing in de jeugdzorgketen ihkv het IVRK. 2. Wie is wie en wat neem je al mee aan kennis en ervaring? 3. Hoe gaan we dat verder doen, reader, toets en alle praktische vragen (ook over de rest van de minor).

Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK) Vier basisbeginselen: 1.het belang van het kind (art. 3) 2.het non-discriminatiebeginsel (art. 2) 3.het recht op leven, overleven en ontwikkeling van het kind (art. 6) 4.het recht van het kind op participatie (art. 12) Kennen:

Eerste dilemma: IVRK en de behoefte aan een veilige leefomgeving Eén oplossing is de gedachte dat het plegen van misdrijven ook het belang van jeugdigen niet is. Ook SW-ers (en TP?) dragen bij aan recidive vermindering.

Recidive onder jongeren Hoeveel % van de jongeren die vanwege een strafbaar feit een strafrechtelijke sanctie opgelegd hebben gekregen: Valt met ernstige recidive binnen een jaar in herhaling? Binnen 4 jaar in herhaling? prognoses/Recidive-monitor/Repris/index.aspx

Recidive onder jongeren Komt veel voor Meer dan bij volwassenen Is de afgelopen jaren ongeveer gelijk gebleven Terugdringen recidive is hoofddoel binnen de strafketen

Hoe ziet de jeugdstrafrechtketen er uit? c/criminele_jongeren/Factsheet-LIJ.pdf c/criminele_jongeren/Factsheet-LIJ.pdf Allemaal werken ze met het LIJ, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten over wat werkt: De What Works beginselen geoperationaliseerd in diverse methodes van werken

What Works-beginselen 1. Risicobeginsel: wie (interventie afhankelijk van recidiverisico) 2. Behoeftebeginsel: wat (veranderbare factoren) 3. Responsiviteit: hoe (motivatie, leerstijl en (on-)mogelijkheden hiervan te profiteren) 4. Behandelmodaliteit (evidencebased) 5. Programma-intergriteit (getoetste theorie uitgevoerd volgens programma) 6. Professionaliteit (opleiding, training inter- en supervisie) RNR-Model, Risks, Needs Responsivity Assessement

Wie is wie ? Wat breng je mee aan stage en of relevante levenservaring?

Samenwerking, minor, module reader, toets e.a. praktische zaken Op tijd komen spreekt voor zich, eten en drinken gaat geluidloos als het stil moet zijn, praten en andere dingen doen graag buiten de les. Hadden jullie iets speciaals nodig? Over de minor: Vragen? Reader: vragen? Werken zeer zelfstandig. Vierdejaars minor op niveau 3. De lessen maken dat je de stof begrijpt, de stof moet je zelf leren.

Leerdoel module “Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze binnen het kader van het strafrecht niet opnieuw met het strafrecht in aanraking te laten komen” Schrijf op wat deze les hieraan heeft bijgedragen voor jou en wat dat betekent voor de volgende les over risicotaxatie bij jongeren (eigen leerdoel). Vertel mij wat je dus nodig hebt in de volgende les.