Amsterdam Airport Schiphol 1 WELKOM ! Mini-conferentie ‘Human Factors in Future ATM’ 26 juni 2009
Amsterdam Airport Schiphol 2 Programma Opening (door dagvoorzitter) Programma ‘HF in future ATM’ Project: Organisation & Competencies Project: Communication in Teams: Shared Mental Models Pauze Project: Task Selection for Flexible Training Systems, A new Training Philosophy Project: Outreach Mini break Outline: project Improvement Selection Outline: project Cognitive Flexibility Panel discussie Afsluiting (Borrel in Atrium)
Amsterdam Airport Schiphol 3 Follow up Presentaties vanaf vanmiddag beschikbaar via KDC website: Conferentie 2010
Amsterdam Airport Schiphol 4 KDC Onderzoeksprogramma: ‘Human factors in future ATM’ 26 juni 2009 Management (Coordination & Integration) Jeano de Bock, LVNL
Amsterdam Airport Schiphol 5Inhoud Aanleiding Onderzoeksvragen Framework programma Planning Programmamanagement (C&I) Resultaten
Amsterdam Airport Schiphol 6 Aanleiding Medio 2007 verzoek vanuit KDC: ‘ Human Factors ’ op onderzoeksagenda Structurele en langdurige samenwerking Programma i.p.v. losse projecten Toegepast wetenschappelijk karakter Korte historie: Okt – Dec 2007: Onderzoeksvragen / projectvoorstellen Dec 2007: Programmaplan ondertekend Jan 2008: Kick off programma
Amsterdam Airport Schiphol 7 HF-gerelateerd onderzoek Behoefte aan: HF-methoden en HF-eisen voor (ATM-) ontwerp In kaart brengen competenties van toekomstig ATM-systeem (bv. ‘ supervisory control) Consequenties ‘ nieuwe ’ competenties training/selectie Training effectiever & effici ë nter vanwege ATM- en maatschappelijke veranderingen (bv. adaptief opleiden) Verhogen predictieve validiteit van selectie
Amsterdam Airport Schiphol 8 Waarom onderzoek vanuit KDC ? Sectorbrede behoefte aan antwoorden op HF-gerelateerde vraagstukken – Implementatierisico niet beperkt tot VKL, gaat om totale ‘keten’ Sectorbrede onderzoekssetting interessant voor kenniscentra/universiteiten Makkelijk(er) relatie leggen met Europese initiatieven (o.a. FABEC, SESAR) Opbrengsten onderzoek breed toepasbaar binnen sector Mogelijk eenvoudiger aanboren (additionele) financieringsbronnen
Amsterdam Airport Schiphol 9 Context Technologische ontwikkelingen (aanvulling/vervanging van ATC-taken) Nieuwe operationele concepten (verminderen complexiteit en verhoogde output, SESAR, FAB) Ketenoptimalisatie (CDM) binnen sector (verbeterde coördinatie en overall effectiviteitverbetering) Impact op HF issues: - Systeem ontwerp - Training - Selectie
Amsterdam Airport Schiphol 10 Consortium Universiteit van Maastricht Open universiteit Nederland NLR LVNL KLM AAS – TU Delft – HvA
Amsterdam Airport Schiphol 11 Framework KDC-HF Programma Luchtvaartsector (airlines, airports) Europa (SESAR/FABEC) new technologies operational concepts coordination aviation chain competences selection training shared mental models cognitive flexibility Scenarios Future work organizational models
Amsterdam Airport Schiphol 12 Programma planning Management Ontwerp Training Selectie Coordination & Integration (LVNL) Organisations & Comp. (LVNL) CIT, Shared MM (NLR/UM, PhD) Cognitive Flexibility (UM/LVNL, PhD) Flexible Training Systems (OUNL/LVNL, PhD) New Learning tasks (PhD) Training Design tool (PhD) Improvement Selection (LVNL/UM, PhD) =? Outreach (OUNL, Post Doc)
Amsterdam Airport Schiphol 13 Programmamanagement ‘Coordination & Integration’ Coördinatie en afstemming (intern programma) (Stuurgroep, Managerial) Kennisdeling, integratie en transfer resultaten (‘werkconferenties’, conferenties, Inhoudelijk) Coördinatie (extern) (Informeren MT-KDC ( sector) en betrokken afdelingen) Financieringsbronnen (additionele funding generen)
Amsterdam Airport Schiphol 14 Wat levert het op? Op basis van toegepast onderzoek: Modellen en methoden voor ATM-design vanuit HF-perspectief Methode en ontwerp voor flexibel opleidingssysteem (LLL, SDL en SRL) Methode en ontwerp verbeterd selectie- traject (o.a. intuïtie, temperament) Toepasbaar binnen/buiten sector
Amsterdam Airport Schiphol 15 Dank voor uw aandacht! Vragen?