‘Anorexia nervosa en vrouwenhulpverlening’ Tijdschrift voor psychotherapie Auteur: Greta Noordenbos Bron illustratie:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Ouders en Kinderen Centraal
Jongeren, internet en seksualiteit
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Risico’s en gevaren van techniek
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
WORDT DEPRESSIE BIJ MANNEN OVER HET HOOFD GEZIEN?
Anorexia en Boulimia Nervosa
Haptonomie Patricia Wichman & May Somers
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Positieve psychologie
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Een eigen persoonlijkheid
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Schoonheid is een keuze Over sociale druk Dr. Liesbeth Woertman 4 februari 2008.
CanDo Coaching.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Conceptuele en operationele analyse van perfectionisme
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
SEKSUEEL MISBRUIK: EEN SEKSESPECIFIEK PROBLEEM? V/M DEBAT 16 APRIL 2015 MOVISIE / UTRECHT.
SEKSVERSLAVING WAT IS VERSLAVING?
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
COLLEGE 6; KOHNSTAMM H9 Ontwikkeling in adolescentie.
Groepsdynamica.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Psychologieles 5 lesweek 5
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
Van Else de Haan. Inhoudsopgave 1.Prognose 2.Etiologie 3.Therapie-effecten 4.Behandeling.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
De leerling of stagiaire in beweging!
Multiculturele binnenwereld Observaties uit de psychoanalytische psychotherapie bij de niet- westerse allochtonen Wouter Gomperts.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Opvoedingsstijlen met een risico.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
Fases in het radicaliseringsproces
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hoe pedagogisch handelen?
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
HET HEFT IN EIGEN HANDEN HOUDEN Wouw-Amsterdam
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Kortdurende dynamische psychotherapie
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Human Resources Accounting
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Denken en doen.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

‘Anorexia nervosa en vrouwenhulpverlening’ Tijdschrift voor psychotherapie Auteur: Greta Noordenbos Bron illustratie: exia_82436

Cultuurhistorische en seksespecifieke benadering Waarom komt anorexia nervosa vooral bij meisjes en vrouwen in de westerse samenleven voor? Waarom komt anorexia nervosa vooral bij meisjes en vrouwen in de westerse samenleven voor? Er is in onze westerse maatschappij een verschuiving in de positie van de vrouw en een de toenemende socialisatie. Er is in onze westerse maatschappij een verschuiving in de positie van de vrouw en een de toenemende socialisatie. Er zijn seksespecifieke factoren in de waardering, ontwikkeling en beleving van het vrouwelijke lichaam. Er zijn seksespecifieke factoren in de waardering, ontwikkeling en beleving van het vrouwelijke lichaam.

Veranderingen in de socialisatie en positie van vrouwen: Nieuw vrouwbeeld van de onafhankelijke zelfstandige vrouw, we leven in een periode waarin het vrouwelijk ideaalbeeld opschuift in de richting van het mannelijk ideaalbeeld, terwijl het omgekeerde niet of nauwelijks plaatsvindt. Nieuw vrouwbeeld van de onafhankelijke zelfstandige vrouw, we leven in een periode waarin het vrouwelijk ideaalbeeld opschuift in de richting van het mannelijk ideaalbeeld, terwijl het omgekeerde niet of nauwelijks plaatsvindt. Normverschuiving op vlak van seksualiteit: aangemoedigd worden via allerlei tijdschriften, maar toch het risico lopen een slet of hoer genoemd te worden. Normverschuiving op vlak van seksualiteit: aangemoedigd worden via allerlei tijdschriften, maar toch het risico lopen een slet of hoer genoemd te worden.

Problemen in de zelfbeleving Om negatieve gevoelens te uiten, openlijk voor hun standpunten uit te komen en conflicten of kritiek te uiten. Om negatieve gevoelens te uiten, openlijk voor hun standpunten uit te komen en conflicten of kritiek te uiten. Ze ervaren een sterke discrepantie tussen hoe ze zijn en hoe ze graag zouden willen zijn. Ze ervaren een sterke discrepantie tussen hoe ze zijn en hoe ze graag zouden willen zijn.

De waardering van het vrouwelijk lichaam in de westerse cultuur. De confrontatie met het slankheidideaal leidt ertoe dat veel meisjes en vrouwen in onze cultuur ontevreden zijn over de omvang van hun lichaam en gaan lijnen. Lijnen om te vermageren blijkt in de westerse cultuur zo veelvuldig voor te komen dat het min of meer normaal is geworden. De confrontatie met het slankheidideaal leidt ertoe dat veel meisjes en vrouwen in onze cultuur ontevreden zijn over de omvang van hun lichaam en gaan lijnen. Lijnen om te vermageren blijkt in de westerse cultuur zo veelvuldig voor te komen dat het min of meer normaal is geworden. Bron foto:

Lichaamsbeleving bij vrouwen met anorexia nervosa Ze hebben vaak ten aanzien van hun lichaam een extreem dualistische denkwijze waarbij ze duidelijk scheiding maken tussen hun ‘zelf’ en hun ‘lichaam’. Ze hebben vaak ten aanzien van hun lichaam een extreem dualistische denkwijze waarbij ze duidelijk scheiding maken tussen hun ‘zelf’ en hun ‘lichaam’. Bron illustratie: odel.htm

Uitgangspunten van vrouwenhulpverlening bij eetstoornissen 1. Ontwikkelen van een positief zelf- en lichaamsbeeld 2. Centraal stellen van zichzelf in plaats van de ander 3. Ontdekken en uit durven spreken van eigen wensen en behoeften 4. Krijgen van inzichten in de fucntie van het afwijkende eetgedrag 5. Leren ervaren van het lichaam als deel van zichzelf en als bron van kracht 6. Rechtstreeds leren vragen wat ze nodig hebben 7. Aan durven gaan van conflichten en leren uiten van negatieve gevoelgens 8. Doorbreken van dwangmatig gedrag 9. Op eigen voorwaarde aan durvan gaan van relaties 10. Leren ervren dat in ralaties kracht en kwetsbaarheid samen kunnen gaan en autonomie en afhankelijkheid elkaar niet uitsluiten

Verbetering van de zelfbeleving Er wordt getracht het eigen gevoel, de eigen wensen en verwachtingen van vrouwen als uitgangsput te nemen. Er wordt getracht het eigen gevoel, de eigen wensen en verwachtingen van vrouwen als uitgangsput te nemen. In behandeling kan men er niet vanuit gaan dat de betrokkene reeds bij de intake goed weet wat ze wil en haar hulpvraag duidelijk kan formuleren. In behandeling kan men er niet vanuit gaan dat de betrokkene reeds bij de intake goed weet wat ze wil en haar hulpvraag duidelijk kan formuleren. Eigen wensen en behoeften leren uiten als deze mogelijk conflict op kunnen leveren met anderen, omdat ze hiermee vaak de grootste moeilijkheid hebben. Eigen wensen en behoeften leren uiten als deze mogelijk conflict op kunnen leveren met anderen, omdat ze hiermee vaak de grootste moeilijkheid hebben.

Verbetering van de lichaamsbeleving Heel veel vrouwen in onze cultuur zijn opgevoed met het idee dat hun lichaam er vooral is voor de andere, maar niet voor zichzelf. Heel veel vrouwen in onze cultuur zijn opgevoed met het idee dat hun lichaam er vooral is voor de andere, maar niet voor zichzelf. Bij vrouwenhulpverlening staat niet het uiterlijk, maar de innerlijke beleving van het lichaam centraal. Bij vrouwenhulpverlening staat niet het uiterlijk, maar de innerlijke beleving van het lichaam centraal. In de behandeling wordt vaak met hele simpele oefeningen begonnen. In de behandeling wordt vaak met hele simpele oefeningen begonnen.

Werkwijze bij vrouwenhulpverlening Voorkeur om in groepsverband te werken. Voorkeur om in groepsverband te werken. Het geven van hulp door iemand die de problemen van de hulpvraagster aan den lijve heeft ondervonden, een ervaringsdeskundige. Het geven van hulp door iemand die de problemen van de hulpvraagster aan den lijve heeft ondervonden, een ervaringsdeskundige. Om in aanmerking te komen voor vrouwenhulpverlening moet men wel bereid zijn om verandering aan te gaan en de verantwoordelijkheid voor verandering van het gewicht, het denken, voelen en handelen. Om in aanmerking te komen voor vrouwenhulpverlening moet men wel bereid zijn om verandering aan te gaan en de verantwoordelijkheid voor verandering van het gewicht, het denken, voelen en handelen.

Centrale thema’s 1. Het eetgedrag 2. Lichaamsbeleving 3. Identiteit en zelfvertrouwen 4. Nabijheid en seksualiteit 5. Relatie met de ouders

Aandacht voor individuele verschillen en het effect van de behandeling Een groepsgerichte benadering kan met zich mee brengen dat er onvoldoende aandacht geschonken wordt aan allerlei mogelijke verschillen tussen mensen met eetstoornissen. Een groepsgerichte benadering kan met zich mee brengen dat er onvoldoende aandacht geschonken wordt aan allerlei mogelijke verschillen tussen mensen met eetstoornissen. Van Outsem maakt een onderscheid tussen verschillende achterliggende motieven voor anorexia. Van Outsem maakt een onderscheid tussen verschillende achterliggende motieven voor anorexia. Evalueren in welke mate de therapie baat heeft en welke vorm van nazorg wenselijk is. Evalueren in welke mate de therapie baat heeft en welke vorm van nazorg wenselijk is.

Einde 1 BaSW Yamina Dihi