Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU
programma 1.kort voorstellen Bureau Flink 2.opzet colleges Het Merk IK 3.guerrilla marketing 4.spraak- en smaakmakende voorbeelden 5.korte presentaties 6.huiswerk
voorstellen Jong bureau met senior mensen Marketing zoals Rotterdam 2001 Evenementen bv Breda 750 jaar Adviezen bv Rotterdam Festivals Projecten bv jongerenmarketing & strategische marketing bij BPP Advisor en gastdocent HKU
Opzet Merk IK Doel: getting in business without losing your soul Niet: hoe maak je publiciteit met affiches/social media enzovoorts Wel: hoe zet jezelf in de markt En met plezier!
Opzet Merk IK 1.Proeven aan marketing guerrilla marketing 2. Plannen maken SWOTten en stappen zetten 3. Merk IK moodboard van Merk IK
Algemene trends web 2.0 (consumer generated media) MSN/mobiele telefonie (privé domein) content is belangrijker dan het medium social media (weblogs, LinkedIn, twitter) uiteindelijk is ‘echt’ communiceren belangrijkste (post/telefoon/in café)
Algemene trends authenticiteit kennis is cool mediawise belang van peergroeps/sociale netwerken én guerrilla marketing!
guerrilla marketing wie niet groot en sterk is moet slim en dapper zijn
definitie strategisch doordachte overval via een onconventioneel medium, die op een onvoorspelbaar moment, op originele manier en op juiste moment bij de juiste doelgroep sympathie en onvergetelijk WAUWeffect opwekt
guerrilla’s kiezen voor gerichte verrassingsaanval verkennen strijdtoneel goed zetten omstandigheden om in voordelen zijn vasthoudend en blijven altijd trouw aan hun zaak
uitgangspunten nauwe band met bezoekers/klanten duidelijke positionering, duidelijke visie wat je bent en voor welke doelgroep tegen zo laag mogelijke kosten
vraagt om creativiteit originaliteit onorthodox no guts no glory frisse blik
slaagkans afhankelijk van geloof in je product en je visie consequent promoten verdiep je in je bezoeker neem niet op tegen marktleider goede database!!!!
Geslaagde guerrilla marketing 1.is de actie origineel, qua vorm en qua inhoud? 2.is de actie onverwacht en onvoorspelbaar, is het een overval? 3.voldoende bereik? Kan die vergroot worden door buzz of redactionele aandacht? Heb je beelden van de actie?
Geslaagde guerrilla marketing 4. is de actie relevant? Sluit aan bij kern- waarden van je product, merk en doelgroep? 5. speelt actie in op actualiteit, productlancering of gebeurtenis? Is op juiste moment op juiste plek? 6. wekt de actie sympathie op?
voorbeelden flashmobs tupperware party’s dj op school/tennisbaan boekenkaft actie sampling op straat poederzakjes
Guerrilla oefening Verdeel je in groepjes van 8 personen Neem een guerrilla campagne die je opgevallen is Rafel hem uiteen: wat zouden doelstellingen geweest kunnen zijn, welke media worden gebruikt, waarom die media, wat zal resultaat zijn geweest Bedenk guerrilla marketing voor de opleiding Korte presentatie aan elkaar
Huiswerk Maak kleine onvolledige SWOT van jezelf Dat wil zeggen, benoem een kans en bedreiging die er zijn in de buitenwereld waar je geen invloed op hebt Noem een sterke en minder sterke kant van jezelf, zaken waar je dus wel invloed op uit kan oefenen. Mag heel persoonlijk maar ook zakelijk
contactgegevens LinkedIn/twitter/facebook