Mobieltjes aan s.v.p. Actief ICT gebruik in de les Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voltooid tegenwoordige tijd
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
A/AN Review. HOW DOES IT WORK? Op elke dia krijg je zometeen een vraag te zien. Vervolgens staan daaronder twee of drie antwoordmogelijkheden. Deze antwoordmogelijkheden.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
User Centred Development
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Leraar, school en opleiding
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Ruimtegeodesie I, ge-2111 Mechanica E.Schrama.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
The future  vorm 1: een voorspelling doen  Will + hele ww : I will see you soon  Let op: will + not = won't  Shall + hele ww: Shall I help you? 
English and IPC How to teach content through English.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Even voorstellen……. Leren met een “WOW-factor”
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Inleiding….. NetOp School brengt een complete oplossing voor lesgeven op de computer voor het klaslokaal met een netwerk. NetOp School brengt een complete.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Beginnen met lesplannning
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Salt & Light Zout & Licht
The past simple Grammar.
Hoe ziet een CMR stof eruit en wat doe ik ermee ?
Directe en indirecte oorzaken van gewelddadig extremisme
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1
De taaltaak
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Activernde didactiek & passende werkvormen
English 23 April 2018.
Transcript van de presentatie:

Mobieltjes aan s.v.p. Actief ICT gebruik in de les Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente

Doe mee! bit.ly/mobecent Twitter: #ecent #mc10n Vragen, opmerkingen. bit.ly/mobecent Twitter: #ecent #mc10n Vragen, opmerkingen.

ICT in NWT-onderwijs

Doelen van ICT Nooit doel op zich! Versterken van specifieke béta-kennis en - vaardigheden Onderzoekend en ontwerpend leren Nooit doel op zich! Versterken van specifieke béta-kennis en - vaardigheden Onderzoekend en ontwerpend leren

Onderzoekend leren

Simulaties en onderzoekend leren

Onderzoekend leren met simulaties Variabelen varieren Als exploratie Om hypothesen te toetsen Effecten waarnemen Conclusies trekken Variabelen varieren Als exploratie Om hypothesen te toetsen Effecten waarnemen Conclusies trekken

Onderzoekscyclus

Onderzoekend leren Today at school the teacher had students start inquiry experiments... They first submitted three questions they could study using plants. The teacher then pointed them towards the ideas that were the most workable. It was really cool to see some of the ideas they came up with. Some students are feeding their plants Coke and others are testing the difference between real and fluorescent light. They are also using dyes and various types of soil — even gravel and sand. One group is testing the effects of music on plants. I was really surprised by the sophistication of their ideas— A lot of questions similar to the ones in our methods class. There was even a plant hanging upside down. It was very cool to see the inquiry method implemented. (Windschitl, 2004, p. 497)

Maar... Simulaties op zich voldoen niet Twee richtingen Ondersteuning Modelleren Doel: echt onderzoek met en door leerlingen Simulaties op zich voldoen niet Twee richtingen Ondersteuning Modelleren Doel: echt onderzoek met en door leerlingen

Voorbeeld: SimQuest

Voorbeeld: SCY

Ondersteuning Scaffolding Scaffolding paradox Scaffolds nemen snel de leerling volledig bij de hand. Voorbeeld: assignments in SimQuest Programma neemt regie over Scaffolding Scaffolding paradox Scaffolds nemen snel de leerling volledig bij de hand. Voorbeeld: assignments in SimQuest Programma neemt regie over

Modelleren Maken eigen modellen In plaats van onderzoeken van bestaande modellen Meer eigen denkwerk, wel moeilijker Maken eigen modellen In plaats van onderzoeken van bestaande modellen Meer eigen denkwerk, wel moeilijker

Modelleren

Scaffolden van modelleren Doelmodel van een expert Berekenen verschil van model leerling met Doelmodel Leerling helpen missende relaties en variabelen te vinden (en fouten te corrigeren). Doelmodel van een expert Berekenen verschil van model leerling met Doelmodel Leerling helpen missende relaties en variabelen te vinden (en fouten te corrigeren).

Model (over) scaffolding

Scaffolding paradox

Door te scaffolden verandert de aard van de taak Open einde vs. probleemoplossen. Trial & error Gaming the system Door te scaffolden verandert de aard van de taak Open einde vs. probleemoplossen. Trial & error Gaming the system

Modelleren & simuleren Allen individuele leerlingen of kleine groepjes 1 op 1 met de computer. Maar, waar is de leraar? Allen individuele leerlingen of kleine groepjes 1 op 1 met de computer. Maar, waar is de leraar?

Integreren in de les

Controlegroep

De leerkracht beantwoordt vragen, geeft uitleg en gaat door naar de volgende vraag. individueel-denken fase Na het klassikaal lesgeven wordt aan de leerlingen een vraag gesteld. overtuig-je buurman fase Leerlingen laten anderen weten wat zij zojuist geantwoord hebben en proberen om de ander van hun eigen antwoord te overtuigen. Vervolgens stemmen de leerlingen opnieuw. Zodra minder dan 35% of meer dan 70% van de leerlingen de vraag juist beantwoordt, is de vraag blijkbaar te moeilijk/makkelijk. Zodra het percentage leerlingen dat de vraag juist beantwoordt tussen de 35-70% ligt, wordt de individueel- denken fase gevolgd door de overtuig-je-buurman fase. Scenario

Resultaten

Voorlopig Gevarieerd Uitkomst volgt voorspelling docent Docent paste eigen lessen aan aan scenario Voorlopig Gevarieerd Uitkomst volgt voorspelling docent Docent paste eigen lessen aan aan scenario

Scenario vs. Script Losbreken van recepten Door live samenwerking met de hele klas Onderzoekende aanpak komt natuurlijker Duidelijke rol voor de docent ook ontwerpend Losbreken van recepten Door live samenwerking met de hele klas Onderzoekende aanpak komt natuurlijker Duidelijke rol voor de docent ook ontwerpend

Ook bij modelleren? Financiële huishouding van een scholier Hoe kan hij sparen en toch fijn leven? Financiële huishouding van een scholier Hoe kan hij sparen en toch fijn leven?

Resultaat

Doe mee! bit.ly/mobecent Twitter: #ecent #mc10n bit.ly/mobecent Twitter: #ecent #mc10n

Samenwerkend modelleren Individuele bijdragen Samengebracht en geordend Geïntegreerd in lessen Met eenvoudige middelen te realiseren Individuele bijdragen Samengebracht en geordend Geïntegreerd in lessen Met eenvoudige middelen te realiseren

Herontwerp met ICT ICT niet als extra of doel op zich. ScenariodenkenScenariodenken Werkvormen met en zonder ICT Leraar als ontwerper IntegratieIntegratie

Toekomst Minder geïntegreerde systemen Bouwblokken en scenarios Communicatie tussen componenten Grotere rol voor de leraar als ontwerper Minder geïntegreerde systemen Bouwblokken en scenarios Communicatie tussen componenten Grotere rol voor de leraar als ontwerper