 Weten voor Beter Presentatie kernbevindingen per bouwsteen Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Zorgorganisaties & vastgoed
Benchmark Grondbedrijven 2010 “Een kijkje in andermans keuken…”
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Agenda Inkoopprofessionalisering
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
3 april 2013, Evelien Joosten-van Zwanenburg
Oktober 2010 Onderzoek naar de behoeften van directeuren en bestuurders in de kinderopvang In opdracht van de beroepsvereniging directeuren kinderopvang.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
September ’141 Verzuip jij je Toekomst?! Een alcoholpreventieprogramma in de regio Zuid-Holland Zuid 03/11/2010.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
Informatiebijeenkomst informatiemodel AMW oktober 2007.
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Kennismanagement & Sociale media
NVAO Integriteitsoverleg ÖU, LW, SAD Oktober 2014.
Profiel van daklozen in de vier grote steden Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien van der Laan Sandra Boersma Judith Wolf Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.
Benchmark gehandicaptensector PwC Bouwsteen Financiële prestaties en GAP-analyse Voorlichtingsbijeenkomsten 2007.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Platform 31 Conferentie Ruimte voor Ondernemerschap Workshop Aanbesteden 28 november 2014 MKB-vriendelijk aanbesteden en Social Return Petra Oden, Lector.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Vloeibare steden Vitaal netwerk. Het netwerk 1 G32 bestaat bij gratie van rijk en van problemen van de steden in de jaren 90, dus: Beperking in omvang.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Gap analyse Hans Cosijnse Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland Utrecht 2 augustus 2007.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Integraal benchmarkanalysemodel genereert strategische stuurinformatie en faciliteert veranderingen Robbert-Jan Poerstamper PricewaterhouseCoopers.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Benchmark VGN GAP analyses 3 december PricewaterhouseCoopers dec 2007 Slide 2 Wat is de GAP? Het verschil tussen het huidige wettelijk budget en.
Zorgzwaartebekostiging Onderzoeken in de Gehandicaptenzorg 19 november 2009 bureau HHM Hinke van der Werf.
Actuele stuurinformatie over financiële positie, resultaat en relaties tussen productie en kosten Linze Dijkstra PricewaterhouseCoopers.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs.
 Weten voor Beter Benchmark gehandicaptenzorg Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort.
Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers.
VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit.
Financiële Zorgthermometer - 3 e kwartaal Utrecht, september 2016 Dit onderzoek kan worden overgenomen met bronvermelding. Toezending van bewijsexemplaren.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
Overheveling AWBZ naar Wmo en de rol voor HR
Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging
door de ogen van haar medewerkers
Welkom CO2 neutraal in 2050 Namen bestuurder / vertegenwoordiger Atrivé / Nanda of Marlou 13 september 2017.
Rapportage van voortgang of status
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

 Weten voor Beter Presentatie kernbevindingen per bouwsteen Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort

 Weten voor Beter Presentatie kernbevindingen cliëntenraadpleging Drs J. Zomerplaag Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort

 Kernbevindingen bouwsteen cliëntenraadpleging Verbeteren zeggenschap, klachtenprocedures en veiligheid vraagt aandacht Veel cliënten beslissen niet altijd mee over hun zorg- of ondersteuningsplan Ruim een kwart van de cliënten voelt zich niet altijd veilig. Volgens bijna de helft van de vertegenwoordigers laat de aandacht voor veiligheid te wensen over Oordeel van vertegenwoordigers van volwassen cliënten is het hoogst bij kleine organisaties Het oordeel van cliënten is het laagst bij middelkleine organisaties Extramurale cliënten geven in het algemeen hogere score voor zeggenschap, de bejegening van medewerkers en hun woonsituatie, dan intramurale cliënten Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Deelname aan cliëntenraadpleging door 101 organisaties cliënten vertegenwoordigers volwassenen vertegenwoordigers jeugd 371 cliënten kortdurende ambulante zorg (geen onderdeel van totaalscore, wel teruggekoppeld naar organisaties) Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Betrouwbaarheid van uitkomsten gewaarborgd Aangesloten bij CQ-index Multi-level model gebruikt om verschillen tussen organisaties te bepalen Case-mix correctie toegepast om invloed van cliëntkenmerken te corrigeren Criteria gehanteerd voor minimum aan gegevens Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Grootteklasse en cliëntenraadpleging Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Kleine en middelgrote organisaties scoren relatief hoog Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Oordeel in relatie tot grootteklasse verschilt tussen cliënten en vertegenwoordigers Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Helft van de organisaties wijkt duidelijk af van het gemiddelde Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Onderscheid tussen organisaties het duidelijkst bij thema zeggenschap Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Onderscheid oordeel vertegenwoordigers jeugd is gering Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Aanbevelingen voor cliëntenraadpleging in de toekomst Beperken inhoudelijke thema’s Balans tussen wetenschappelijke criteria en praktische toepassing Aanpassing voor in het bijzonder mensen met een verstandelijke beperking In volgende cliëntenraadpleging cliënten met kortdurend ambulante zorg breder bevragen Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Weten voor Beter Presentatie kernbevindingen medewerkerraadpleging Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort M.E. van Oploo Msc MA

 Combinatie weegfactor toont punten voor HR-beleidsagenda Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Score en weegfactor per thema Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Vergelijking Totaalscore 2006 berekend volgens methode 2004, op schaal van 1-10 De totaalscore op de medewerkersraadpleging is in 2006 marginaal lager dan in 2004: 6,50 versus 6,68 Nagenoeg alle organisaties hebben in 2006 een (iets) lagere score dan in 2004 Ten opzichte van 2004 zijn de medewerkers binnen de gehandicaptensector in 2006 vooral iets minder positief over de inspraakmogelijkheden en de werkdruk Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Gemiddelde respons is 50,9% 85% van alle medewerkers die werkzaam zijn in de sector heeft een vragenlijst ontvangen Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Totaalscore medewerkerraadpleging Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Weten voor Beter Presentatie kernbevindingen financiële prestaties Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort G.J. Postma RA

 Totaalscore financiële prestaties gemiddeld 47,3 Spreiding van 16,7 tot 88,6 Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Nettoresultaat gemiddeld 1,6% 66 van de 86 organisaties behalen positief resultaat Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Inzet deskundigheidsniveau (FWG-mix) per cluster verschillend Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Onderscheid intramuraal/extramuraal essentieel voor vergelijking overhead Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Budgetratio neemt af naarmate de omzet toeneemt Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Eenderde sector heeft duurzame solvabiliteit in perspectief toenemende marktwerking Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Rentabiliteit eigen vermogen gemiddeld 10,2% Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006

 Marge-analyse toont relatie tussen productie en ingezette middelen binnen vergelijkbare (sub)clusters Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006 :

 GAP-analyse tool biedt nader inzicht in kostprijzen en financieel effect overgang naar ZZP-bekostiging Definitieve GAP-tool is a.s. vrijdag beschikbaar via website VGN Instellingen completeren tool met gegevens rekenstaat voor 1 oktober Analyseren verschillen in kosten en opbrengsten als gevolg van nieuwe ZZP-bekostiging Rapporteren resultaten gap-analyse begin november via web beschikbaar: -Omvang van de GAP -Inzicht werkelijke kostenstructuur versus genormaliseerde kostenstructuur ZZP-systematiek -Eigen en gemiddelde kostprijzen per ZZP

 Weten voor Beter Kapitaliseren op resultaten benchmark vergt persoonlijke betrokkenheid bestuurders bij follow up en inzet VGN Aanbevelingen voor strategische agenda VGN Den Haag, 13 september 2007 Drs. R.J.C. Poerstamper MBA Perscentrum Nieuwspoort

 Met de benchmark aan de slag loont Relatief sterk verbeterd Relatief verbeterd Stabiel Relatief verslechterd Relatief sterk verslechterd Instellingen Making the leap Benchmarking at work Historie van de vijf best practices in andere sector in 2004: Een instelling was ook in 2000 best practice Twee instellingen zijn fusie-instellingen Twee instellingen zijn relatief sterk verbeterd: - van C C B naar A A A (Cliënt, MW, B&F) - van B A B naar A A A

 Aanbevelingen voor de organisaties Komende drie weken: -Doorgrond informatie in uw web-rapportage -Communiceer met interne en externe stakeholders over uitkomsten en beoogde aanpak ten aanzien van verbeteracties -Formeer benchmark verbeterteam met brede samenstelling onder regie van bestuurder -Bespreek oorzaken en achtergronden sterke punten -Identificeer en prioriteer verbeterpunten  breng focus aan Neem deel aan regionale verbeterworkshops 3 en 10 oktober, 6 november -  Kennis halen en brengen Creëer eigen good practice op basis van eigen: -Marktomstandigheden en concurrentiepositie -Visie en leiderschapsstijl -Strategische keuzes -Beschikbare resources -Projectmatige verbetertrajecten op gekozen onderwerpen

 Aanbevelingen voor VGN Kapitaliseer op bereikte mijlpaal en schat aan informatie Onderken dat de benchmark voor deelnemers nu pas begint en niet klaar is Bevorder disclosure tussen leden van de organisaties in de top 5 opdat de leermogelijkheden worden geoptimaliseerd Continueer komende maanden betrokkenheid vanuit VGN door aanbieden permanent benchmark platform en “levende” benchmark webinfrastructuur Evalueer bij deelnemers, stakeholders en onderzoekers de opzet en inrichting van benchmark Maximaliseer rendement benchmarking door opzetten continuous benchmarkprogramma gericht op beschikbaarheid actuele stuurgegevens Stel separate financiële rapportage op na GAP-analyse Ga uit van eigen kracht

 Weten voor Beter Benchmark gehandicaptenzorg Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort