ICT bij NLT Overpeinzingen en ervaringen
NLT NLT met T van Technology in de naam Keuzevak (in ontwikkeling) Aanbieder is LCP (LOP) met vaksteunpunten Niet commercieel Open lesmateriaal
ICT Dus digitaliseren………. maar wat? voor wie? en hoe? waarom?
Digitaliseren Wat is digitaliseren? Veel verschillende uitingsvormen
Uitingsvormen-1 Website met modules (in pdf) Dvd met docentenmateriaal Digitale nieuwsbrief Vaklokaal leerlingen Docentencommunity met leermiddelendatabase (Digischool/Kennisnet) Moduledatabase
Uitingsvormen-2 Software bij modules (vaksteunpunten) Websites bij modules (vaksteunpunten) Internetcollege (vaksteunpunten) YouTubekanaal Twitteraccount
Uitingsvormen-3 E-modules (Bètapartners-Amsterdam) Voorkennistoetsen (pilot) Multimediale modules (pilot)
Digitaliseren Wat is digitaliseren? Grote verschillen in uitingsvormen Welk probleem wil je oplossen? Welk nieuwe probleem ontstaat? Digitaliseren is geen probleem. Organisatie is lastig Meerwaarde is lastig Continuïteit is lastig
Moduledatabase Overzicht van modules die gebruikt worden Gerichte communicatie tussen gebruikers en vaksteunpunten Gebruik is belangrijk Registratie en communicatie op gang brengen Noodzaak: docentenhandleidingen en toetsen, voorbeeld PTA (in ontwikkeling) Moduleoverzichtcentrum met stoplichten
Voorkennistoetsen Digitale voorkennistoetsen Diagnostische toetsen voor leerlingen aan het begin van een module
Multimediale modules Digitale modules met filmpjes (Teleblik, YouTube) De reis van de Beagle (havo, startmodule) Citius, Altius, Fortius (5 vwo, sportmodule)
Digitaliseren Wat is digitaliseren? Grote verschillen in uitingsvormen Welk probleem wil je oplossen? Welk nieuwe probleem ontstaat? Digitaliseren is geen probleem. Organisatie is lastig Meerwaarde is lastig Continuïteit is lastig
(tussen)Balans Digitaliseren is niet moeilijk Gebruik van ICT bij NLT is gewoon Gebruik van ICT in de les is minder gewoon Zorg voor inhoudelijke én organisatorische meerwaarde Onderhoud van ICT is lastiger dan het digitaliseren zelf