Waardeketen van Porter

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Facility management en inkoop
Besturing van (bedrijf)processen
Logistiek management: begrippen en principes
strategie als een proces
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
Besturing van (bedrijf)processen
Het proces van het MKB Groeicertificaat Organisatie richtend Organisatie inrichtend Organisatie verrichtend Organisatie bewust Fase 1 Toetsings criteria.
Organisatie van de HRM-functie
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Business en IT Consulting
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Personeelszaken + Financiën coördinatie Onderwijs & Kwaliteit
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Requirementsmanagement
Waardeketen van Porter
GMR Consent 14 februari 2011.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Op zoek naar de Meerwaarde van het samenwerkingsverband
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Organogram gemeente Bunnik
Business case De prestaties van onze (1)_______________________ op het gebied (2)_______________________ voldoet niet aan (3)_______________________. Dit.
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Waardeketen van Porter

Waardeketen van Porter Computertechnologie ingezet in ondersteunende activiteiten Computertechnologie ingezet in primaire activiteiten

Waardeketen van Porter Computertechnologie ingezet in primaire activiteiten Computertechnologie ingezet t.b.v. FS, IS en AS zelf Computertechnologie ingezet in ondersteunende activiteiten

Gartner: IT Management Process Maturity Model Bron: Gartner (November 2005) (

Doelgericht werken Bepalen doel Hoe weten we dat doel is bereikt? Bepalen benodigde mensen, faciliteiten en planning Uitvoeren taken Check of doel is bereikt Evaluatie Bepalen minimale set activiteiten en processtappen

HRM Fac. Dienst Fin. Administratie Juridische zaken FS IS + AS (IT) Core business

HRM Fac. Dienst Fin. Administratie Juridische zaken FS IS + AS (IT) Core business

HRM Fac. Dienst Fin. Administratie Juridische zaken FS IS + AS (IT) Core business

HRM Fac. Dienst Fin. Administratie Juridische zaken FS + IS + AS (IT) Core business

Ondersteuning Primaire processen Besturing

Ondersteuning Primaire processen Bedrijf: waar zit functioneel support? FS

Primaire processen Besturing Ondersteuning FS Besturing Bedrijf: waar zit functioneel support?

Right first time Levering Activiteit 1 Activiteit 2 Input Tussen- resultaat ok? nee ja Eind- resultaat ok? Activiteit 3 ja nee Levering Activiteit 1 Activiteit 2 Input Activiteit 3

De juiste volgorde is ook van belang! Voorbeeld: de operatie Hechten Patiënt opensnijden Patiënt verdoven Tumor wegnemen Hechten Patiënt verdoven Patiënt opensnijden Tumor wegnemen AB Operatie geslaagd…

Vanuit processen denken of vanuit te behalen doelen? Hechten Patiënt opensnijden Patiënt verdoven Tumor wegnemen Hechten Patiënt verdoven Patiënt opensnijden Tumor wegnemen AB Operatie geslaagd… Hechten Patiënt verdoven Patiënt opensnijden Tumor wegnemen C Operatie geslaagd… Maar ook: verloop operatie naar tevredenheid patiënt en personeel…