Kleuren voor stoplichten Kleuren logo Kleuren Standaard TitelStandaard Basis kleuren Sturen op gedrag met Organisational Behaviour Management
Kleuren voor stoplichten Kleuren logo Kleuren Standaard TitelStandaard Basis kleuren Plaats op de achtergrond van elke slide een plaatje dat past bij je boodschap Skinner box Gedrag is aangeleerd Geen verschil mens en dier
Kleuren voor stoplichten Kleuren logo Kleuren Standaard TitelStandaard Basis kleuren Plaats op de achtergrond van elke slide een plaatje dat past bij je boodschap Theorie Wat is gedrag? Hoe ontstaat gedrag? ABC Kracht van type consequentie Wat betekent dit voor mijn rol als leidinggevende?
4 W Theorie: De test van jouw gewenste gedrag Precisie Pinpoint omschrijving: Observeerbaar Meetbaar Objectief Invloed
5 W Theorie: De test van jouw gewenste gedrag Precisie Pinpoint omschrijving: Observeerbaar Meetbaar Objectief Invloed Overige checks: Dodemanstest Wanneer wel/niet Bijdragen aan resultaat
6 W Theorie: De test van jouw gewenste gedrag Doe het voor! "Tell me, I'll forget. Show me, I'll remember. Involve me, I'll understand"
Kleuren voor stoplichten Kleuren logo Kleuren Standaard TitelStandaard Basis kleuren Plaats op de achtergrond van elke slide een plaatje dat past bij je boodschap Theorie Wat is gedrag? Hoe ontstaat gedrag? ABC Kracht van type consequentie Wat betekent dit voor mijn rol als leidinggevende?
8 Antecedent = wat voor gedrag komt Behaviour Consequentie = wat na het gedrag komt W ABC van gedrag
9 Antecedent = wat voor gedrag komt Behaviour Consequentie = wat na het gedrag komt Consequenties bepalen voor 80% of gedrag herhaald wordt W ABC van gedrag
Kleuren voor stoplichten Kleuren logo Kleuren Standaard TitelStandaard Basis kleuren Plaats op de achtergrond van elke slide een plaatje dat past bij je boodschap Introductie Sybren Eikenaar Agenda Introductie Theorie Wat is jullie bedoeling? Praktijk Morgen
Kleuren voor stoplichten Kleuren logo Kleuren Standaard TitelStandaard Basis kleuren Plaats op de achtergrond van elke slide een plaatje dat past bij je boodschap Theorie Wat is gedrag? Hoe ontstaat gedrag? ABC Kracht van type consequentie Wat betekent dit voor mijn rol als leidinggevende?
12 Beleving van degene die het doet Positive / Negative Immediate / Future Certain / Uncertain W Wat is een consequenties
13 1.PIC, NIC 2.PIU 3.PFC, NFC, NIU, 4.NFU, PFU W Kracht van consequenties P = positive I = immediate C = certain N = negativeF = future U = uncertain
14 W Voorbeeld: consequentie analyse P = positive I = immediate C = certain N = negativeF = future U = uncertain Verbeter ideeën aandragen die bijdragen aan het gemeenschappelijke resultaat P/NI/FC/U Gewenst gedrag:
15 W Voorbeeld: consequentie analyse P = positive I = immediate C = certain N = negativeF = future U = uncertain Verbeter ideeën aandragen die bijdragen aan het gemeenschappelijke resultaat P/NI/FC/U Moeite doen om goed na te denken over verbeter idee Gewenst gedrag:
16 W Voorbeeld: consequentie analyse P = positive I = immediate C = certain N = negativeF = future U = uncertain Verbeter ideeën aandragen die bijdragen aan het gemeenschappelijke resultaat P/NI/FC/U Moeite doen om goed na te denken over verbeter ideeNIC Gewenst gedrag:
17 W Voorbeeld: consequentie analyse P = positive I = immediate C = certain N = negativeF = future U = uncertain Verbeter ideeën aandragen die bijdragen aan het gemeenschappelijke resultaat P/NI/FC/U Moeite doen om goed na te denken over verbeter ideeNIC Gewenst gedrag: Krijgt direct de actie toegewezen Hele goede resultaten Andere (betere) ideeën van collega’s De opmerking: “Dat hebben we al eens geprobeerd, waarom zou dat nu wel werken?” van de manager N I C/U P F U N I C/U
18 W Voorbeeld: consequentie analyse P = positive I = immediate C = certain N = negativeF = future U = uncertain Verbeter ideeën aandragen die bijdragen aan het gemeenschappelijke resultaat P/NI/FC/U Moeite doen om goed na te denken over verbeter ideeNIC Krijgt direct de actie toegewezenNIU/C Hele goede resultatenPFU Andere (betere) ideeën van collega’sNIU/C De opmerking: “Dat hebben we al eens geprobeerd, waarom zou dat nu wel werken?” van de manager NIU/C Gewenst gedrag:
19 W Voorbeeld: consequentie analyse P = positive I = immediate C = certain N = negativeF = future U = uncertain Geen verbeter ideeën aandragenP/NI/FC/U Ongewenst gedrag:
20 W Voorbeeld: consequentie analyse P = positive I = immediate C = certain N = negativeF = future U = uncertain Tijd besteden aan klagen over management of collega’s wanneer deze er niet bij zijn P/NI/FC/U Lucht lekker op om ff te klagenPIC/U Krijg het gevoel dat ik erbij hoor, omdat ik medestanders vind PIC/U Een klaag cultuurNFU Slechte resultaten omdat openheid ontbreektNFU Werkachterstand omdat ik tijd heb besteed aan andere dingen dan werk NFU Ongewenst gedrag:
21 Besteed ook tijd aan de consequenties Makkelijker maken Belonen (4/1) Beloon het juiste gedrag Door er te zijn Door het te herleven W 4 soorten consequenties
Kleuren voor stoplichten Kleuren logo Kleuren Standaard TitelStandaard Basis kleuren Plaats op de achtergrond van elke slide een plaatje dat past bij je boodschap Theorie Wat is gedrag? Hoe ontstaat gedrag? ABC Kracht van type consequentie Wat betekent dit voor mijn rol als leidinggevende?
23 Is management voor een deel opvoeden? Wil je nieuw gedrag? Doe het voor! Besteed ook tijd aan de consequenties Makkelijker maken Belonen (4/1) Beloon het juiste gedrag Door er te zijn Door het te herleven W Boodschap en implicatie
24 HET EIND ….JOUW BEGIN? ……meer weten? Mail