Beeldvorming Vlaanderen EWI-Focus, 12 oktober 2010 Tom De Smedt, afdeling Communicatie (DAR)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waar gaat dit over? Bekijk je tekst of afbeelding.
Advertisements

Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
DC Diversiteitsplan Doelstelling presentatie 1. Voorstellen aangepast diversiteitsplan (grote lijnen) 2. Goedkeuring.
IN BRUGGE Gezien door een marketingbril Brugge Donderdag 08/09/2011 Georges Van Nevel CEO DVN & Calidat.
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
Kwaliteitsbeoordeling Kunstendecreet – meerjarige ronde
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Internationaal Ondernemen en het MKB: “Ver weg of dichtbij?” Nicolette Tiggeloove EIM Beleidscafé 18 juni 2009.
Geïntegreerde Communicatie
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Ketnet.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
1 Mobiliteit duurzaam maken GRENSVERLEGGERS 2012 professionalisering door internationale mobiliteit. Onderwijsinspectie.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Inter-provinciale studie detailhandel
Lokale acties en campagnes alcohol en drugs Werkgroep lokale acties en campagnes.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
Nederlands in de wereld Linde van den Bosch Lentecyclus Brussel, 20 mei 2009.
Oproep Mensgericht ondernemen.  Geef een korte situatieschets van uw organisatie op dit moment zowel naar werking als naar context. Link dit aan uw kwaliteitsopstap/
Divers personeel Een aangepaste klantenservice voor een divers doelpubliek Opbouwen van een sterk imago. Verborgen talenten, creativiteit en flexibiliteit.
Internationalisering en MKB fundamenten en flexibiliteit
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Afdeling Internationale Relaties Onderwijs en Vorming Voor twinning ontmoetingsdag 9/02/2011 Ilse Scheirlinckx.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
Meetup Toptaken-website 29 januari 2015, Deventer – Michiel van Straalen, Adviseur nieuwe media.
Buitenlandse minderjarigen Ilse Derluyn Vakgroep Sociale Agogiek – Universiteit Gent.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
HR NETWERK 2015, EEN ANDERE AANPAK. Wat willen we bereiken ? HR netwerk ’15 2 Verdere versterking van het HR netwerk als spil – instrument rond.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Vergadercultuur bij de lijnmanagers van het MVG Een uitbreiding van het onderzoek ‘Is de Vlaamse overheidsmanager ook een vrouw?’ Ingrid Pelssers - HRM.
Actieplan Gelijke Kansen op de werkvloer Idee: Raad der Wijzen.
WELCOME TO OUR LAUNCH EVENT. ONDERZOEK IVOX Perceptie, behoeften, prioriteiten en gedrag mbt duurzaamheid bij de Belgen meten en beter begrijpen 1000.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
De school in Europa - Europa in de school
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Title Sub-title PLACE PARTNER’S LOGO HERE European Commission Enterprise and Industry Advies voor uw onderneming binnen handbereik Gunter Lauwers European.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
STUDIE NEDERLANDS dr. habil. Marketa Štefková Comenius Universiteit Bratislava, Slowakije De beste keuze van mijn leven !
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Met Traject aan tafel Departement Kanselarij en Bestuur.
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
Steunpunt Duurzaam Materialenbeheer (SuMMa) Stuurgroep Vlaams Materialenprogramma Maarten Dubois 16 oktober 2012.
Annik Leyman – EWI-Focus - 12 Oktober 2010 Aantrekkelijkheid van Vlaanderen voor buitenlandse onderzoekers Annik Leyman (ECOOM-UGent) EWI-Focus 12 Oktober.
>> Als het gaat om innovatie KP8 en Transport. >> Als het gaat om innovatie 2 Agenda 1.Welkom en doelstelling 2.Inleiding initiatieven KP8 ACARE Paper.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
1 Impulsdag, samenwerken in de jeugdhulpverlening 24 september 2015 Samenwerken in het jeugdhulplandschap.
De kwaliteit van de Juridische Infrastructuur en concurrentiekracht: Het belang van internationale vergelijkingen Korte presentatie voor de Centrale Eenheid.
Kunststedenonderzoek 2017 TVL/2016/1233/MOF Informatiemoment 5 oktober 2016 Steven Valcke & Mia Lammens.
Advies ‘Naar een efficiënt en doeltreffend industrieel KMO-beleid’
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
ACTIEPLAN (wie en wanneer)
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Dé Vlaamse beroepsvereniging voor lerarenopleiders
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Onze regio, onze toekomst!
Transcript van de presentatie:

Beeldvorming Vlaanderen EWI-Focus, 12 oktober 2010 Tom De Smedt, afdeling Communicatie (DAR)

Belang van “een sterk merk”  Ondersteuning van rationele en emotionele beslissingsprocessen  Interne katalysator  Resistentie tegen ad hoc incidenten

Meerwaarde gecoördineerde aanpak  Toenemende visibiliteit  Efficiëntiewinst  Herkenbare kwaliteitsreferentie  Interactie – coherentie – synergie diverse deeldomeinen (cultuur, onderwijs, export, toerisme, investeringen, …)

Internationale reputatie van Vlaanderen -Conclusies onderzoek Indigov/Callebaut Focusgroepgesprekken bij specifieke expatprofielen (incl. buitenlandse onderzoekers in Vlaanderen) -Imago van Vlaanderen en de Vlamingen, en visie op internationale communicatie -Conclusies parallel aan factuele analyses (cfr. Nulmeting Pact 2020) -Resultaten Nation Brands Index Kwantitatieve studie bij respondenten -Perceptie van 50-tal landen en regio’s

Internationale reputatie van Vlaanderen: globaal Nation Brands Index 2010: -Beperkte bekendheid van Vlaanderen -39% van de respondenten heeft nog nooit gehoord over Vlaanderen; van de overigen heeft minder dan de helft concrete kennis -Attributie van concrete elementen aan “België” -Geen significante aanknopingspunten -Matige score voor België -Onderaan West-Europese ranking -Voordelen van “aura” EU

Internationale reputatie van Vlaanderen: globaal Kenmerken Vlaanderen  Aantal clusters met potentieel (centrale ligging, cultuur, levenskwaliteit)  Aantal clusters niet geloofwaardig, onderscheidend of relevant  Knelpunt: openheid / internationale oriëntatie van de Vlamingen en de Vlaamse overheid Communicatielijnen vanuit Vlaanderen  Inhoudelijk onderbouwd verhaal  Nood aan interactie met Vlaamse burgers, collega’s, intermediairen, …  Nood aan aangepast onthaalbeleid en onthaalcommunicatie

Internationale reputatie van Vlaanderen: research Nation Brands Index 2010: -Contributes to science and technology: -Top 3: Japan (5,9/7), VS (5,9/7), Duitsland (5,4/7) -België: 4,2/7 -Vlaanderen: 3,6/7 -Good place to study for educational qualifications: -Top 3: VS (5,6/7), VK (5,4/7), Duitsland (5,3/7) -België: 4,5/7 -Vlaanderen: 3,9/7

Internationale reputatie van Vlaanderen: research Voordelen van onderzoek in Vlaanderen: Talenkennis Vlamingen Levenskost en levenskwaliteit Work-life balance Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling (Kwaliteit onderzoeksomgeving geen onderscheidend criterium) Nadelen van onderzoek in Vlaanderen: Arbeidsmogelijkheden na/naast onderzoekscarrière Regelgeving taalgebruik Bevestiging van globale perceptie over Vlaanderen/Vlamingen

Uitgangspunten reputatiebeleid Vlaanderen -Functionele benadering: beeldvorming als onderdeel van langetermijnbeleid -Inhoudelijk onderbouwd (ViA, Pact 2020, …) -Focus op internationale beeldvorming van Vlaanderen (beeld Vlaamse overheid hiervan afgeleid) -Synergie tussen de merken: zowel binnen de Vlaamse overheid, als tussen Vlaanderen en andere overheden

Project beeldvorming en reputatie Vlaanderen 1.Monitoring reputatie Vlaanderen 2.Ontwikkeling merkverhaal Vlaanderen 3.Bijkomende aandacht internationalisering 4.Actielijnen buitenlandse doelgroepen 5.Reputatiemanagement Vlaamse overheid

1. Monitoring reputatie Vlaanderen -Kwalitatief onderzoek (eind 2009) -Participatie Nation Brands Index Internationale online nieuwsdatabank -Buitenlandse persoverzichten -Langetermijnanalyses int. berichtgeving

2. Ontwikkeling merkverhaal Vlaanderen -Consistente basisomschrijving Vlaanderen, prioritair voor internationale communicatie -Heldere merkenarchitectuur en naamgeving -Inhoudelijke basis voor internationale communicatie (ook bruikbaar voor communicatoren buiten de Vlaamse overheid)

3. Bijkomende aandacht internationalisering -EU-voorzitterschap: acties Vlaamse bevolking -Binnen Vlaamse overheid: EU-acties, uitwisseling, interne communicatie, … -Vlaanderen in Actie: internationalisering als expliciet aandachtspunt

4. Actielijnen buitenlandse doelgroepen Focus vanuit DAR/DiV op intermediairen in internationale beeldvorming: EU-instellingen en diplomatie, buitenlandse verslaggevers in Brussel -EU-voorzitterschap: communicatie, events, ontmoetingen -Onthaalcommunicatie -Duurzame communicatie en relatieopbouw Decentrale, doelgroepgerichte werking

5. Reputatiemanagement Vlaamse overheid -Nieuwsmonitoring en -opvolging -Proactieve themacommunicatie (“fact sheets”) -Professionaliseren crisis- en perscommunicatie, woordvoerderschap