Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling: Leerlingen leren de bibliotheek en collectie voor jongeren kennen. Ze gebruiken mediawijze toepassingen.
Historiek: project Mediaraven vzw Leerlingen volgen 4 workshops over media maken. Ze maken een blog. Gentse school Sint-Lievensinstituut maakte blog over lezen en bibliotheek: blog sint lievens collegeblog sint lievens college Projectaanvraag: en Bib: Subsidie Geletterdheid provincie Oost-Vlaanderen. Voorwaarde: beroepsonderwijsSubsidie 1 ste projectjaar: en Bib: 2 klassen volgen 4 workshops en een bibintroductie. Ze maken een blog over de bib. Doel: resultaat kan gebruikt worden als introductiefilmpje voor introductie 1 ste graad. – YouTube Intensief traject met 2 klassen, zelf media maken
2de projectjaar. Doel: rondleiding met tablets voor 1 ste graad beroeps Leesplezier van jongeren bevorderen door hen toe te leiden naar collectie die hen kan boeien Bevorderen van mediawijsheid en digitale geletterdheid bij jongeren door hen kennis te laten maken met digitale toepassingen Een aanbod creëren voor secundair onderwijs dat verder kan ingebed worden in de werking van de bibliotheek Samenwerking met Mediaraven: -Bibliotheek: bepalen van inhoud van rondleiding -Mediaraven: zoeken van geschikte apps en uitwerken van rondleiding Promotie promotiefilm
Apps: Socrative: digitale quiz: handleiding socrative Aurasma: scannen: handleiding aurasmahttp:// handleiding aurasma Digitale dobbelsteen Leerkrachtenhandleiding: handleidinghandleiding Leerkrachten kunnen zelfstandig rondleiding begeleiden. Testklassen: -Eenvoudig -Leerlingen vinden het leuk -Vlot gebruik van apps -Moeilijker: begrijpen van opdracht/vraag: aanpassing taalgebruik
Gebruik: -10 tal klassen beroeps ingeschreven -2 klassen okan -Voorlopig nog met begeleiding van bibliotheekmedewerker -Kan eventueel start zijn voor gesprek rond leesvoorkeuren. (Nog uit te werken)