Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het programma In voor zorg
Advertisements

Francois Aelbrecht Vakantie films
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
The CAF Procedure voor externe feedback
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Visie Mensontwikkeling WSD
Ervaringen Poldercrash
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Prospectieve Risico Inventarisatie
Medicatie.
© de vries business consultancy, 2008
Resultaten BPV-evaluatie
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Workshop Fondsen werven
Ondersteuning, een nadere verdieping. BRP in ZIP-formaat
Beoordelen leermiddelen
Visie & Strategie.
2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp.
De kracht van NACHON Sinds 1991 zijn wij specialist in transportautomatisering. Transportmanagement zit in ons DNA. Onze focus ligt volledig op de ontwikkeling.
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
Innovaties opschalen, het kan Op dit moment > 3 miljoen apps beschikbaar, waarvan 5% in categorieën Health en Medical Bron:
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Het Ondernemingsdossier Pilot van KHN i.s.m. de Gemeente Leiden.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
Discussiegroepen - resultaten
Tot dusverre. Volgende week begint het bezoek van ouders met eigen tafel en... presentaties 15 minuten max waarin je toelicht waar jullie kdv.
Social work Week 2.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Terugkoppeling Werkatelier GGZ 8 december 2015 Meetinghouse Dordrecht.
Verpleegkundig redeneren
Camille Coussée 1 BaTP B2 DEPRESSIE PREVENTIE.  Betekenis: voorkomen van een ziekte  Doel:  meer kwaliteit van leven  mensen minder/korter ziek 
Verschillende rollen en stijlen
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Presentatie Workshop Een optimale Camjo redactie Wim Kramer Nieuwsmanager RTV Utrecht.
Ketenzorg, onze zorg ?! Projectgroep: Anja Dekker, Berry van Kats, Yvonne den Ouden, Marleen de Bruin.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Helder Bedrijfsadvies Marja Dedden. Waarvoor Quickscan van uw bedrijf Ondersteuning bij het optimaliseren van de organisatie Hoe zet ik mijn bedrijf beter.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Welkom Open podium GERRIT Thema: Elektronische zorgoverdracht 22 mei 2014.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Inpassing jeugd-ggz in de drie uitvoeringsvarianten Bijeenkomst 4 juli 2016 met gemeenten, zorgaanbieders en softwareleveranciers met ondersteuning vanuit.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Intensieve herstelzorg
Je stroopt je mouwen nog eens en kijkt om je heen, je collega’s zitten allemaal geconcentreerd naar hun computerscherm te kijken. Je voelt de spanning.
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Digitaal Archief BEHEERSBAAR BESCHIKBAAR BETAALBAAR DUURZAAM COMPLIANT
Evaluatie, Actualistie en Oefening Incidentenplan riolering
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Evaluatie [Projectnaam]
Verbeteren in TriasWeb
KBO en omgaan met privacy
Transmurale overdracht in Zuidwest Nederland Erika Kuilder
WVO 1A November 2016 Standaard WVO HSE pakket maart 2016
Startgroep nieuwe HR-cyclus
[Naam project] [Naam presentator]
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens

Aanleiding Ketenzorg met inzet op zorgpaden en afgestemde zorg Cliënten ervaren toch vaak zaken die niet goed gaan Veelal communicatie tussen zendende en ontvangende organisatie Transferdossier de oplossing? Op zoek naar een pragmatische oplossing

Om tafel met elkaar

Doelstelling Communicatie tijdens overdracht van zorg zo eenvoudig en eenduidig mogelijk maken dat de zorgverlening aan de patiënt/ cliënt en de continuïteit van de zorgverlening op een hoger kwalitatief niveau ligt dan voor dit project. Mogelijk wordt deze communicatie ondersteunt door een digitaal systeem.

Aanpak van het project Aan het werk met een projectgroep Vaststellen gewenste overdrachtsgegevens Organiseren meetweken: maken overdracht en check gegevens PRI gemaakt met alle mogelijke risico’s Value stream map waarin verspillingen zijn gedetecteerd Conclusies getrokken en adviezen voorgelegd aan bestuurders

Bevindingen Meetweken Gemiddeld 25 minuten per klant bezig om een overdracht te maken. Iedereen had het idee voldoende informatie doorgegeven te hebben. Vijf keer is aangegeven door de ontvanger dat de informatie compleet was Van de niet complete informatie (24 form) wordt slechts 13 keer aanvullende informatie opgevraagd Opvallend vaak zijn de gegevens over medicatie niet volledig (17 keer) Gemiddelde tijd die besteed werd aan navragen van informatie was 45 minuten (variërend van 10 minuten tot 3 uur) De informatie moet bij veel verschillende mensen gezocht worden

Prospectieve Risico Analyse Lijst van 33 items met verbeteracties. Hiervan top 6 samengesteld o.b.v. de onderwerpen met de grootste consequenties voor de zorg aan de cliënt. Actie plan omgezet met tijdspad en verantwoordelijke.

Aanpak van het project Aan het werk met een projectgroep Vaststellen gewenste overdrachtsgegevens Organiseren meetweken: maken overdracht en check gegevens PRI gemaakt met alle mogelijke risico’s Value stream map waarin verspillingen zijn gedetecteerd

Conclusies Op basis van de bevindingen Kwaliteit: – Overdracht van zorginhoud kan beter en is nodig – Kwaliteit van (continuïteit in) zorg kan daarmee omhoog – Overdracht vanuit één punt regelen – Medicatie overdracht vraagt specifieke aandacht Kosten: – Overdracht maken kost per klant nu minimaal half uur. – Nazoeken van informatie ook nog minimaal een half uur. – Uitgaand van minimaal 3200 transfers per jaar betekent dit dat, uitgaand van een gemiddeld netto uurtarief van €40,00 minimaal € wordt gebruikt voor het maken van overdrachten die meestal niet of slechts ten dele bruikbare informatie oplevert.

Adviezen aan bestuurders Verbeter de inhoudelijke zorgoverdrachten door: De kwaliteit te verbeteren – Werk nog in 2013 de acties uit van de volgende punten: Meegeven en afrekenen van bijzondere medicatie en verbandmiddelen vanuit het ziekenhuis naar zorgcentrum, thuiszorg en verpleeghuis Ontvangstbevestiging instellen in chipsoft om zeker te weten dat ontslagaanvraag bij Zorgbemiddeling is aangekomen – Laat alle ontslagaanvragen via één punt lopen – Gebruik de landelijke kernset van Nictiz ter ondersteuning van het samenstellen van een standaard checklist bij het maken van een overdracht

Adviezen aan bestuurders De kosten naar beneden te brengen – Start in 2014 een onderzoek naar een oplossing om juist de zorginhoudelijke overdracht makkelijker te maken met gebruikmaking van informatie die reeds in informatiesystemen van diverse informaties zit en ontsluit die op een makkelijke manier voor de ontvangende organisatie. Gezocht wordt naar een pragmatische oplossing passend bij de automatiseringsgraad van de diverse organisaties. – Zorg ervoor dat de zorgaanbieder die reeds bij een cliënt in beeld is voor opname altijd wordt opgenomen in de overdrachtsgegevens.

Stand van zaken nu Vaststellen gegevens overdrachtsgegevens m.b.v. Nictiz kerndataset Op zoek naar werkbare automatisering zonder op zoek te zijn naar totale systemen Bestuurders zijn aarzelend om te kijken naar ICT systemen vanwege financiering

Vragen?