Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Reflectievaardigheden en instrumenten
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Schooloverstijgend samenwerkend leren
Taalportfolio in Action
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Proces en Product.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Al doende leren training docenten
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Resultaten BPV-evaluatie
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Enquête NHV dag transferruismodelleren Wie ? Totaal aantal reacties 32 Adviesbureau 9 Drinkwaterbedrijf 4 Kennisinstituut 4 Waterschap 7 niet ingevuld.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Quest op het Sancta Maria Lyceum
het beoordelen, selecteren en verwerken van digitale informatie
Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Onderzoeksprocedures. Inhoud  De leraar als professional  De seniordocent  De leraar als onderzoeker  Onderzoeks-stappenplan  Nulmeting.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Ontwerpen van een onderzoek
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Het succes van het virtuele verzorgingstehuis Gerben de Wolf 1 e begeleider: prof. dr. ir. J.M. Versendaal 2 e begeleider: dr. A.D. Counotte-Potman.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Talent in Ontwikkeling
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Informatieavond ‘devices’ op de Sav
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Lesgeven zonder cijfer?
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Het maken van een PWS.
Benchmark onderzoek.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Parcours pédagogiques flexibles en contexte migratoire
Onderzoeksvraag: Wat zijn de succesfactoren van de verschillende Open Dagen binnen de stichting en hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze met elkaar worden.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit

Waarom kritische Internetvaardigheden? Een vraag aan mijn leerlingen: Wie was de moeder van Filips II? Antwoord van mijn leerlingen: Isabella van Portugal OF Mata Hari

Je kunt beide antwoorden vinden! ps_II_van_Spanje _II_van_het_Schijnheilige_Spaa nse_Rijk

Hoe komen leerlingen hieraan ? Internetgebruik van leerlingen: snelle zoekacties bovenste resultaat in Google geen evaluatie van bronnen

Dit onderzoek Welke kritische internetvaardigheden hebben leerlingen nodig en welke van deze vaardigheden worden in de praktijk veelgebruikt en welke factoren hebben daar een positieve invloed op?

Information Problem Solving IPS probleeminformatieoplossing

4 fasen in IPS Information Problem Solving voorbereiding opdracht onderwerp achtergrond informatie informatie behoefte onderzoeksvragen onderzoeksplan zoeken en evalueren gebruik zoektermen evalueer zoekresultaten in zoekmachine lokaliseer en evalueer informatie in bron product maak eindproduct presenteer eindproduct evaluatie evalueer product evalueer proces

Vaardigheden in praktijk Nadruk op: zoeken en evalueren docenten ervaren hier veel problemen leerlingen weten niet goed wat ze moeten doen leerlingen zoeken ‘quick fix’ product resultaatgerichtheid in onderwijs oordeel van succes van proces via product

Vaardigheden in praktijk Lacunes in onderzoek: voorbereiding van het onderzoek bijvoorbeeld: afbakening onderwerp, kwaliteit van vragen, zoektermen docenten vinden dit zelf lastig leerlingen hebben hier meestal pas mee te maken bij PWS evaluatie van product en proces docent evalueert (beoordeeld) maar leerling kan dat ook zelf belang van evaluatie van proces onderschat

Factoren voor succes docent samenwerking ondersteuning

de docent succesfactoren: instructie in elke fase coaching in elke fase opnemen in curriculum van elk vak professionalisering docenten valkuilen te veel instructie niet verminderen van coaching geven van antwoorden gebrek aan training docenten

samenwerking succesfactoren: leerlingen houden elkaar scherp leerlingen leren van elkaar goede groepsleider houdt tempo in het proces valkuilen leerlingen kunnen elkaar de verkeerde kant opsturen slechte samenwerking slechte groepsleider kan proces vertragen

ondersteuning succesfactoren: werkbladen wijzen leerlingen de weg prompts herinneren leerlingen aan instructie zowel docentgestuurde als technologiegestuurde als combinatie ondersteuning mogelijk IPS vaardigheden in curriculum van elk vak, niet als apart vak valkuilen: te uitgebreide werkbladen zorgen voor irritatie bij leerling niet verminderen van prompts hindert de zelfstandigheid van leerlingen vooral combinatie van docent en technologie blijkt effectief

Conclusie lacunes in onderzoek, vervolgonderzoek nodig professionalisering van docenten van alle vakken (1 e en 2 e graads) is noodzakelijk

Vragen?

Welke studies? theoretisch Wat moeten leerlingen weten empirisch Wat werkt in de praktijk?

Waar?

Theorie 4 modellen voor IPS: IPS-I (Brand-Gruwel, 2009) Big6 (Willer & Berkowitz, 1996) Information Seeking Process (Kuhlthau, 1966) Library Research (Stripling & Pitts, 1988)

18 stappen in de IPS modellen opdrachtonderwerp achtergrond informatie bepalen informatie behoefte zoektermen onderwerp afbakenen probleemstellingonderzoeksvragenonderzoeksplangebruik zoektermen evalueer resultaten in zoekmachine lokaliseer en evalueer informatie in bron maak eindproduct verbeter eindproduct presenteer eindproduct evalueer eindproduct evalueer proces

chronologisch of iteratief? zoektermen evalueer resultaten van zoekmachine gebruik zoektermen maak eindproduct lokaliseer en evalueer informatie in bron