Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit
Waarom kritische Internetvaardigheden? Een vraag aan mijn leerlingen: Wie was de moeder van Filips II? Antwoord van mijn leerlingen: Isabella van Portugal OF Mata Hari
Je kunt beide antwoorden vinden! ps_II_van_Spanje _II_van_het_Schijnheilige_Spaa nse_Rijk
Hoe komen leerlingen hieraan ? Internetgebruik van leerlingen: snelle zoekacties bovenste resultaat in Google geen evaluatie van bronnen
Dit onderzoek Welke kritische internetvaardigheden hebben leerlingen nodig en welke van deze vaardigheden worden in de praktijk veelgebruikt en welke factoren hebben daar een positieve invloed op?
Information Problem Solving IPS probleeminformatieoplossing
4 fasen in IPS Information Problem Solving voorbereiding opdracht onderwerp achtergrond informatie informatie behoefte onderzoeksvragen onderzoeksplan zoeken en evalueren gebruik zoektermen evalueer zoekresultaten in zoekmachine lokaliseer en evalueer informatie in bron product maak eindproduct presenteer eindproduct evaluatie evalueer product evalueer proces
Vaardigheden in praktijk Nadruk op: zoeken en evalueren docenten ervaren hier veel problemen leerlingen weten niet goed wat ze moeten doen leerlingen zoeken ‘quick fix’ product resultaatgerichtheid in onderwijs oordeel van succes van proces via product
Vaardigheden in praktijk Lacunes in onderzoek: voorbereiding van het onderzoek bijvoorbeeld: afbakening onderwerp, kwaliteit van vragen, zoektermen docenten vinden dit zelf lastig leerlingen hebben hier meestal pas mee te maken bij PWS evaluatie van product en proces docent evalueert (beoordeeld) maar leerling kan dat ook zelf belang van evaluatie van proces onderschat
Factoren voor succes docent samenwerking ondersteuning
de docent succesfactoren: instructie in elke fase coaching in elke fase opnemen in curriculum van elk vak professionalisering docenten valkuilen te veel instructie niet verminderen van coaching geven van antwoorden gebrek aan training docenten
samenwerking succesfactoren: leerlingen houden elkaar scherp leerlingen leren van elkaar goede groepsleider houdt tempo in het proces valkuilen leerlingen kunnen elkaar de verkeerde kant opsturen slechte samenwerking slechte groepsleider kan proces vertragen
ondersteuning succesfactoren: werkbladen wijzen leerlingen de weg prompts herinneren leerlingen aan instructie zowel docentgestuurde als technologiegestuurde als combinatie ondersteuning mogelijk IPS vaardigheden in curriculum van elk vak, niet als apart vak valkuilen: te uitgebreide werkbladen zorgen voor irritatie bij leerling niet verminderen van prompts hindert de zelfstandigheid van leerlingen vooral combinatie van docent en technologie blijkt effectief
Conclusie lacunes in onderzoek, vervolgonderzoek nodig professionalisering van docenten van alle vakken (1 e en 2 e graads) is noodzakelijk
Vragen?
Welke studies? theoretisch Wat moeten leerlingen weten empirisch Wat werkt in de praktijk?
Waar?
Theorie 4 modellen voor IPS: IPS-I (Brand-Gruwel, 2009) Big6 (Willer & Berkowitz, 1996) Information Seeking Process (Kuhlthau, 1966) Library Research (Stripling & Pitts, 1988)
18 stappen in de IPS modellen opdrachtonderwerp achtergrond informatie bepalen informatie behoefte zoektermen onderwerp afbakenen probleemstellingonderzoeksvragenonderzoeksplangebruik zoektermen evalueer resultaten in zoekmachine lokaliseer en evalueer informatie in bron maak eindproduct verbeter eindproduct presenteer eindproduct evalueer eindproduct evalueer proces
chronologisch of iteratief? zoektermen evalueer resultaten van zoekmachine gebruik zoektermen maak eindproduct lokaliseer en evalueer informatie in bron