1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Screening van toetsen: Psychometrische analyse
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Formatief - summatief evalueren
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Portfolio en betekenisvol leren
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Silvester Draaijer VUA
Integrale toetsing bij Mondzorgkunde
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Peer review online: wat werkt?
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Toetsvormen en toetsbeleid
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Prestaties beoordelen
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
De veranderende rol van docenten Fons Vernooij Instituut Management en Economie Johan Cruijff University.
Validiteit.
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Evaluatie Leerlijnen.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Expertiseteam Toetsenbank Digitaal toetsen Alex van Essen Prinsentuin College 15 november 2011.
Toetsing Faculteit Onderwijs Locatie Heerlen, Maastricht & Sittard Anneriet Florack september 2011.
Van papieren naar digitale tentamens Angela Peters, stafmedewerker toetsing, IOO 16 oktober 2014.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Digitaal nakijken met Turnitin
Expertiseteam ToetsenbankThemadag Digitale Toetsing 1 december 2011 Alex van Essen.
Toetsen en beoordelen Toetsen Overzicht hoofdstuk 5
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Toetsing en toetsontwikkeling
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Interactief oefenen, formatief toetsen
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
De juiste route naar het juiste doel
Interactief oefenen, formatief toetsen
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
iL 19: De evolutie van toetsing bij biologie
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Onderwijskunde en vakdidactiek

Transcript van de presentatie:

1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)

2 Issue  Assessment of Learning  Summatief (cijfer, score, studiepunten, afronden, na afloop van leertraject)  “Lage inhoud”  Assessment for Learning  Formatief toetsen (vooraf, gedurende leertraject) om te leren om te diagnosticeren om vooruit te kunnen kijken om te sturen “Rijke inhoud”

3 ICT: Toetsing van competenties  Veel ‘zelftests’ op verschillende terreinen via internet (DiA)  360 graden feedback, (MyCQ)  Peer-review beoordeling van eigen handelen (DiviDU)  Peer-review beoordeling van groepswerk (SPARK)  Portfolio

4 ICT: Unconstrained Response vragen  (Semi)automatisch nakijken van essayvraagstukken  CODAS  Criterion  Diverse Plagiaatdetectoren (Urkund, Safe Assignment, Ephorus, Turnitin etc.)  Peer-Assessment systemen  Patiënt simulatoren  Management Games  

5 ICT: MC, MR, drag-and- drop, math

6 ICT: Lineair question

7 ICT: Animation, Simulation, Video

8 Quizzing – studentgericht formatief toetsen  Toets met diagnostische functie tbv toets  Toets om te leren/oefenen

9 Voorbeeld 2a: opfrissen van voorkennis  Faculteit Aard- en Levenswetenschappen VU, cursus Plantenfysiologie

10 Voorbeeld 3a: Actieve verwerking van collegestof  Faculteit Pedagogiek en Psychologie VU, cursussen Algemene Methodologie en Functieleer

11 Doel en belang van toetsen Toetsen sturen het leergedrag Het toetsprogramma stuurt het leergedrag

12 Doel en belang van toetsen  Toets beoogt te meten of de student is geslaagd  bezitten de studenten de bedoelde kennis?  Daardoor  kwaliteit van geslaagden waarborgen  Toets beoogt te meten of onderwijs is geslaagd:  bezitten de studenten de bedoelde kennis?  Zonder deugdelijke toets weet je niet of het onderwijs is geslaagd  belang van kwaliteit toetsen  Daardoor:  kwaliteit van het onderwijs waarborgen  kwaliteit van het diploma waarborgen  Belang (interne) kwaliteitszorg

13 Wat is een deugdelijke toets  Valide  Betrouwbaar

14 Validiteit Toetsen ontwikkelen op basis van  Curriculum doelstellingen  Competentiebeschrijvingen  Leerdoelomschrijvingen  Eindtermen  Zoek een passende toetsvorm!

15 Validiteit  Face-validity  Concurrent validity  Content validity  Predictive validity

16 Validiteit bij ‘kennis’ toetsen Representativiteit

17 Betrouwbaarheid en cesuur raadscore cijfer 1 10 maximale scorecesuurscore Proportie studenten die slaagt. 0,0 (of 1,0) 5,5 (of 6,0) score

18 Factoren die uitslag op een toets beïnvloeden  Wat kan er mis gaan bij een toets? – uitslag toont ruis  Leerling geen kennis  Voorbereiding leerling  Onderwijs  Toetsvragen niet de bedoelde kennis of kennisniveau meten  Omstandigheden v.d. toets

19 Welke invloeden zijn er zoal?

20 Wat zijn goede toetsvragen?  Ontlokken het bedoelde cognitief gedrag  Maken onderscheid tussen de wel- en niet-weters  Stimuleren tot inspanning  De stimulus van een vraag bepaalt het denkproces dat de student moet uitvoeren, niet de vorm

21 Ontwikkelen van een toets

22 Een goed proces  Een goede toets? 1. Specificatietabel maken 2. Vragen construeren 3. Toets afnemen 4. Nakijken en analyseren 5. Cijfers geven 6. Evalueren orienteer bedenk schaaf bij orienteer bedenk schaaf bij

23 Vragen en toetsen maken een kunst?  Het ontwikkelen van toetsvragen is een creatief probleemoplossings proces  Ill-structured  Probleem is niet eenduidig  Route er naartoe niet eenduidig  Uitkomst is onzeker  Geen harde criteria  Computertoetsing maakt aantal vrijheidsgraden nog groter  Er is geen empirisch onderzoek gedaan naar toetsvraagontwikkeling  Je kan het of je kan het niet …  Maar training helpt …

24 Vragen en toetsen maken een kunst?  Gestructureerd en gezamenlijk ontwikkelen van toetsvragen helpt  Training helpt  Veelvuldige review toepassen helpt  Aandacht voor toets- en vraaganalyse is essentieel