1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
2 Issue Assessment of Learning Summatief (cijfer, score, studiepunten, afronden, na afloop van leertraject) “Lage inhoud” Assessment for Learning Formatief toetsen (vooraf, gedurende leertraject) om te leren om te diagnosticeren om vooruit te kunnen kijken om te sturen “Rijke inhoud”
3 ICT: Toetsing van competenties Veel ‘zelftests’ op verschillende terreinen via internet (DiA) 360 graden feedback, (MyCQ) Peer-review beoordeling van eigen handelen (DiviDU) Peer-review beoordeling van groepswerk (SPARK) Portfolio
4 ICT: Unconstrained Response vragen (Semi)automatisch nakijken van essayvraagstukken CODAS Criterion Diverse Plagiaatdetectoren (Urkund, Safe Assignment, Ephorus, Turnitin etc.) Peer-Assessment systemen Patiënt simulatoren Management Games
5 ICT: MC, MR, drag-and- drop, math
6 ICT: Lineair question
7 ICT: Animation, Simulation, Video
8 Quizzing – studentgericht formatief toetsen Toets met diagnostische functie tbv toets Toets om te leren/oefenen
9 Voorbeeld 2a: opfrissen van voorkennis Faculteit Aard- en Levenswetenschappen VU, cursus Plantenfysiologie
10 Voorbeeld 3a: Actieve verwerking van collegestof Faculteit Pedagogiek en Psychologie VU, cursussen Algemene Methodologie en Functieleer
11 Doel en belang van toetsen Toetsen sturen het leergedrag Het toetsprogramma stuurt het leergedrag
12 Doel en belang van toetsen Toets beoogt te meten of de student is geslaagd bezitten de studenten de bedoelde kennis? Daardoor kwaliteit van geslaagden waarborgen Toets beoogt te meten of onderwijs is geslaagd: bezitten de studenten de bedoelde kennis? Zonder deugdelijke toets weet je niet of het onderwijs is geslaagd belang van kwaliteit toetsen Daardoor: kwaliteit van het onderwijs waarborgen kwaliteit van het diploma waarborgen Belang (interne) kwaliteitszorg
13 Wat is een deugdelijke toets Valide Betrouwbaar
14 Validiteit Toetsen ontwikkelen op basis van Curriculum doelstellingen Competentiebeschrijvingen Leerdoelomschrijvingen Eindtermen Zoek een passende toetsvorm!
15 Validiteit Face-validity Concurrent validity Content validity Predictive validity
16 Validiteit bij ‘kennis’ toetsen Representativiteit
17 Betrouwbaarheid en cesuur raadscore cijfer 1 10 maximale scorecesuurscore Proportie studenten die slaagt. 0,0 (of 1,0) 5,5 (of 6,0) score
18 Factoren die uitslag op een toets beïnvloeden Wat kan er mis gaan bij een toets? – uitslag toont ruis Leerling geen kennis Voorbereiding leerling Onderwijs Toetsvragen niet de bedoelde kennis of kennisniveau meten Omstandigheden v.d. toets
19 Welke invloeden zijn er zoal?
20 Wat zijn goede toetsvragen? Ontlokken het bedoelde cognitief gedrag Maken onderscheid tussen de wel- en niet-weters Stimuleren tot inspanning De stimulus van een vraag bepaalt het denkproces dat de student moet uitvoeren, niet de vorm
21 Ontwikkelen van een toets
22 Een goed proces Een goede toets? 1. Specificatietabel maken 2. Vragen construeren 3. Toets afnemen 4. Nakijken en analyseren 5. Cijfers geven 6. Evalueren orienteer bedenk schaaf bij orienteer bedenk schaaf bij
23 Vragen en toetsen maken een kunst? Het ontwikkelen van toetsvragen is een creatief probleemoplossings proces Ill-structured Probleem is niet eenduidig Route er naartoe niet eenduidig Uitkomst is onzeker Geen harde criteria Computertoetsing maakt aantal vrijheidsgraden nog groter Er is geen empirisch onderzoek gedaan naar toetsvraagontwikkeling Je kan het of je kan het niet … Maar training helpt …
24 Vragen en toetsen maken een kunst? Gestructureerd en gezamenlijk ontwikkelen van toetsvragen helpt Training helpt Veelvuldige review toepassen helpt Aandacht voor toets- en vraaganalyse is essentieel